Skip to main content

Na een speedtest check ben ik er achter gekomen dat KPN ,na recente werkzaamheden voor “het verbeteren van het netwerk”,  mijn internet snelheid heeft verhoogd naar 1 Gbit/s. (Waarvoor dank)

Voor het gebruik van de glasvezel diensten heb ik een Experia Box V10a , welke is voorzien van de laatste firmware : v5.00.58 build505-owl.

Mijn vraag gaat over de behaalde uploadsnelheid van de V10a die tegen een limit van 847Mbs lijkt aan te lopen.

speedtest resultaat

Daar ik gebruik maak van een Asus AX88u achter de V10a, heb ik deze eens rechtstreeks op de NT aangesloten om de speedtest resultaten te verifiëren. Het resultaat is dat de glasvezel verbinding dus uitstekend werkt voor zowel upload als download (940Mbs/935Mbs). Daaruit concludeer ik dat het verschil in upload snelheid door de V10a moet worden veroorzaakt.

Is het de gebruikte hardware in de V10a die hier voor een limit zorgt  ?

Zijn er mede forum gebruikers die dit ook ervaren met een V10a of juist niet ?

 

 

Hallo @Radioman ,

De V10 kan in ieder geval wel een hogere upload halen, dan jouw v10a.De V10 heeft een 1GHZ dual core processor en 512MB RAM.De V10Aa heeft ook een 1GHZ dual core processor en 512MB ram.Ik denk dat het geen technische tekortkoming is, veel specificaties komen overeen met de V10.Wellicht is het een softwarematig probleem.

 


Hallo @Radioman gemiddeld moet je ongeveer 930/930Mbit/s kunnen halen via een bekabelde verbinding op 1 pc met alle overige (draadloze) apparatuur uit.

De meest betrouwbare test is via de Ookla-app uit de MS-store op een Windows 10/11-pc.

De V10a is ook gewoon een Gigabit-router.