Skip to main content
Vraag

MAC filtering werkt niet meer op Box12 met V12.C.25.08.16

• February 9, 2026
  • 8 reacties
  • 137 keer bekeken

Kom er bij toeval achter dat mijn modem een update heeft ontvangen. Jammer dat je als klant hierover geen bericht ontvangt. Gelijk het topic gelezen over de update V12.C.25.08.16 en zie ik dat het MAC-filter weer zou moeten werken. 

Helaas dat is niet geval. Zie dat de gebruikers ​@Ilse-14 en ​@Greenfield82 dit ook hebben gemeld.

Net zoals bij de vorige update heeft het geen zin om je modem te resetten. Zie dat ​@Jossebos al de fout heeft zichtbaar gemaakt met een tool. Printscreen overgenomen van Jossebos, welke tool is dit?

bron topic: 

@Erik van KPN graag verneem ik of er binnenkort nog een update volgt. Het ouderlijk toezicht werkt wel op basis van tijdschema. In blokken van een halfuur.

8 reacties

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • February 11, 2026

Hey ​@v10a, welkom terug, en goede opmerking en vragen.

Kom er bij toeval achter dat mijn modem een update heeft ontvangen. Jammer dat je als klant hierover geen bericht ontvangt.

Je krijgt in principe geen bericht van updates. Als je wel graag op de hoogte zou willen blijven kun je je abonneren op de Product Updates. Je krijgt dan een e-mail bij elke update die wij publiceren.

Gelijk het topic gelezen over de update V12.C.25.08.16 en zie ik dat het MAC-filter weer zou moeten werken. 

Helaas dat is niet geval. Zie dat de gebruikers ​@Ilse-14 en ​@Greenfield82 dit ook hebben gemeld.

<...>

​@Erik van KPN graag verneem ik of er binnenkort nog een update volgt. Het ouderlijk toezicht werkt wel op basis van tijdschema. In blokken van een halfuur.

In de vorige versie zat een bug in de interface waardoor het in het algemeen niet mogelijk was om de MAC filtering in te stellen omdat de dropdown menuoptie niet werkte. Dat specifieke probleem is opgelost met de versie die jij nu hebt. Maar, we hebben inderdaad enkele meldingen gezien (zoals jij al linkt) van klanten waarbij het nog steeds niet lukt om de MAC filtering in te stellen. Ditmaal omdat de blauwe knop voor toevoegen niet werkt. Het lastige hierin is dat dit probleem niet bij iedereen speelt. Mijzelf als voorbeeld nemende, ik kan dit niet reproduceren. In alle browsers en op alle apparaten die ik geprobeerd heb werkt het gewoon met mijn Box 12 die ook op de 08.16 versie zit. 

We hebben dit natuurlijk wel doorgegeven aan het modemteam, maar het feit dat het niet een universeel issue is, betekent dat ik op dit moment ook nog geen verdere info voor je heb over hoe en wat qua oplossing. Het gebruiken van ouderlijk toezicht is in ieder geval een goede alternatieve methode. Verder zou ik je aanraden om te kijken of je met een andere browser, of via een ander apparaat wel MAC filtering kunt instellen.

Printscreen overgenomen van Jossebos, welke tool is dit?

De tool die Jossebos gebruikt zijn de ontwikkelaarsopties in de Chrome browser. Deze kun je tevoorschijn halen met F12.

• Auteur
  • February 11, 2026

Hallo ​@Erik van KPN,

Bedankt voor de tip over de updates. Heb ik gelijk gedaan.

Vervelend dat het mogelijk aan de browser ligt welke wordt gebruikt. Ik gebruik als besturingssysteem macOS Ventura Versie 13.7.8

Browsers getest, waarin knoppen [Voeg alle Wifi-apparaten toe] en [Toevoegen] niet werken:

Safari Versie 18.6 - Firefox Versie 147.0.3 - DuckDuckGo Versie 1.175.0

Krijg de zelfde foutcode als ​@Jossebos als ik op de knop klik [Voeg alle Wifi-apparaten toe] zichtbaar gemaakt met Firefox.

Welk OS gebruiken jullie ​@Ilse-14 ​@Greenfield82? Ook al in meerdere browsers getest?

iPadOS-versie 17.7.10 werkt het ook niet, getest in Safari en Firefox. Hoop dat het modemteam met mijn informatie verder komt.

E. Smit
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • February 11, 2026

Beste ​@Erik van KPN ,

Met welke browsers heb je de modem 12 getest ?( Waar het wel werkt).

Kan ik dit ook testen bij mijzelf.

• Auteur
  • February 11, 2026

Ha ​@Erik van KPN, toen ik mijn modem ontving met firmware versie V12.C.24.16.14 werkte het Mac filter wel. Misschien kunnen jullie in de code een verschil zien. Hoop dat het modelteam hier binnenkort tijd voor heeft.

• Topper
  • February 11, 2026

Safari IOS 15/16/17
Ms-Edge Versie 144.0.3719.115
Google Chrome Versie 145.0.7632.46
Geen van allen doen het.
Feit is dat de originele s/w op de V10 en de V12 wél werkte.
Ik heb zelfs eerst een nieuwe V10 gekregen die het initieel wél deed maar na de eerste de beste s/w update niet meer.
Daarna de V12 gekregen die het initieel ook deed, totdat er weer een s/w update op gezet werd.
De nieuwe s/w setup is dus het probleem.

Dan de vraag waarom Erik het probleem niet kan reproduceren.
Misschien moet hij een van onze modems komen ophalen en testen.
Of aangeven hoe zijn browser configuratie eruit ziet.

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • February 14, 2026

Hallo ​@Erik van KPN,

Bedankt voor de tip over de updates. Heb ik gelijk gedaan.

Vervelend dat het mogelijk aan de browser ligt welke wordt gebruikt. Ik gebruik als besturingssysteem macOS Ventura Versie 13.7.8

Browsers getest, waarin knoppen [Voeg alle Wifi-apparaten toe] en [Toevoegen] niet werken:

Krijg de zelfde foutcode als ​@Jossebos als ik op de knop klik [Voeg alle Wifi-apparaten toe] zichtbaar gemaakt met Firefox.

Welk OS gebruiken jullie ​@Ilse-14 ​@Greenfield82? Ook al in meerdere browsers getest?

iPadOS-versie 17.7.10 werkt het ook niet, getest in Safari en Firefox. Hoop dat het modemteam met mijn informatie verder komt.

Hier Edge / Safari, zou wel heel vreemd zijn als we voor zo'n functie een specifieke browser moeten installeren toch?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • February 17, 2026

Ik gebruik als besturingssysteem macOS Ventura Versie 13.7.8

Safari IOS 15/16/17
Ms-Edge Versie 144.0.3719.115
Google Chrome Versie 145.0.7632.46
Geen van allen doen het

Hier Edge / Safari, zou wel heel vreemd zijn als we voor zo'n functie een specifieke browser moeten installeren toch?

Dank! ​@v10a, ​@Jossebos en ​@Ilse-14!

Aanvullende vraag. Omdat in die foutmelding verwezen wordt naar iets rondom ‘extenders’. Hebben jullie SuperWifi punten of andere wifipunten aangesloten? Zo ja, welke? En hoe (bekabeld/draadloos)?

Dan de vraag waarom Erik het probleem niet kan reproduceren.
Misschien moet hij een van onze modems komen ophalen en testen.
Of aangeven hoe zijn browser configuratie eruit ziet.

Dat is dus inderdaad het gekke eraan. Ik heb getest met Chrome (145.0.7632.75), op deze (werk)laptop waar ik dit u op typ, en met Firefox (140.7.0esr) en Edge (145.0.3800.58) op hetzelfde apparaat. Firefox en Edge hebben verder geen aanpassingen in de instellingen, of extensies in gebruik. Chrome heeft enkele extensies, waaronder een ad-blocker, maar die zijn niet actief op de modempagina. Maar ook op mijn privélaptop met Chrome en Firefox (versienummers daarvan heb ik zo niet bij de hand, maar zijn up to date) werkt het.

Ik merk wel dat in de dropdown niet alle aangesloten apparaten worden weergegeven. Maar degene die weergegeven wordt/worden kan ik selecteren en dan werkt de knop Toevoegen.

Ook kan ik MAC adres intypen in dat veld van een random ander aangesloten apparaat en dan werkt de Toevoegen knop ook.

Hetzelfde geldt voor de knop om alle aangesloten wifi-apparaten toe te voegen.

Ik heb twee SW2 aangesloten, beide bekabeld.

• Topper
  • February 17, 2026

Dank! ​@v10a, ​@Jossebos en ​@Ilse-14!

Dat is dus inderdaad het gekke eraan. Ik heb getest met Chrome (145.0.7632.75), op deze (werk)laptop waar ik dit u op typ, en met Firefox (140.7.0esr) en Edge (145.0.3800.58) op hetzelfde apparaat. Firefox en Edge hebben verder geen aanpassingen in de instellingen, of extensies in gebruik. Chrome heeft enkele extensies, waaronder een ad-blocker, maar die zijn niet actief op de modempagina. Maar ook op mijn privélaptop met Chrome en Firefox (versienummers daarvan heb ik zo niet bij de hand, maar zijn up to date) werkt het.

Hoi Erik,
Als ik alle historie mijn gedachten laat passeren komt het er telkens op neer dat een modem met schone s/w wel werkt maar als eenmaal Mac filtering actief is en daarna een s/w upgrade wordt uitgevoerd (let wel dit is dan dus de aangepaste KPN versie voor de eenheid tussen alle modem types) dan werkt het opeens niet meer. Of ziet KPN het toch anders.