Skip to main content
Vraag

MAC Filtering werkt nog steeds niet (V12.C.25.08.16)

• July 13, 2026
  • 8 reacties
  • 42 keer bekeken

Ik heb KPN Box 12 firmware versie V12.C.25.08.16.

Volgens dit bericht moet MAC filtering nu eindelijk weer werken. Het topis is gesloten.

Ik krijg het echter met geen mogelijkheid aan de praat hier.

Twee jaar geleden werkte het nog. De volgende firmware updates hebben het echter om zeep geholpen net zoals HTTPS voor de management interface.

Sorry dat ik het moet zeggen, maar het komt erg amateuristisch over. Bestaande functionaliteit houdt op te werken en versie na versie blijft het stuk. Er lijkt wel geen kwaliteitsbeheer te zijn op zoiets belangrijks als de modem firmware.

Is beveiliging soms onbelangrijk voor KPN?

8 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • July 13, 2026

Het enige wat belangrijk is is dat alles onder één kpn schilletje werkt. Hoe het werkt is helaas al van ondergeschikt belang, net als het snel fixen van problemen.

Ze zeggen wel dat iedereen over moest naar de nieuwe kpn software in verband met veiligheid en gemak van alles in één app kunnen beheren, je merkt er helaas niet zoveel van. Ze willen gewoon te veel verschillende apparaten van verschillende leeftijden en mogelijkheden met elkaar laten werken en dat blijkt lastiger dan gedacht. 

• Auteur
  • July 13, 2026

@Erwin1976 Doet me denken aan het volgende gezegde:
One size fits none

• Auteur
  • July 13, 2026

Overigens neem ik 1Gbit internet af via glasvezel. In 2023 behaalde ik op mijn laptop 382 Mbps down  en 278 Mbps up (met WiFi 6).

De laatste tijd kom ik op exact dezelfde hardware echter niet veel hoger meer uit dan rond: 140 Mbps down / 66 Mbps up. ( zie laatste test). Wanneer dit zo blijft kan ik beter 100 Mbit internet af gaan nemen i.p.v. 1 Gbit.

Kan dat ook te maken hebben met de “home grown KPN Box 12 firmware”?

(Vooruitlopend op discussie:
Modem voor de test herstart, enige actieve gebruiker op de Box 12, laatste software versies in gebruik.)

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Klant4, welkom op onze community. Met de komende update moet dit een stuk beter werken: 

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • July 15, 2026

@Thomas van KPN eerst zien dan geloven. Gezien de trackrecord van wat jullie ontwikkel afdeling de laatste tijd heeft opgeleverd. Er zijn meer uitrollen gestopt dan succesvol afgerond en sinds dat jullie voor jezelf zijn begonnen is nooit meer zo stabiel geweest als voorheen.

• Auteur
  • July 15, 2026

Dit werd er beloofd over de vorige, inmiddels huidige versie:

Zoals je zelf al hebt gemerkt werkt de MAC filtering in deze versie van de Box 12 niet (versie V12.C.25.06.06). Dit is een probleem met de interfacelaag van de software en wordt hersteld in de komende versie (V12.C.25.08.16). Die verwachten we op korte termijn.

De laatste tijd kom ik op exact dezelfde hardware niet veel hoger meer uit dan rond: 140 Mbps down / 66 Mbps up. ( zie laatste test). Heeft dat ook te maken met de firmware?

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Op de box12 zijn geen specifieke issues wat betreft de snelheid, dat zal waarschijnlijk ergens anders zitten. Wat voor apparatuur gebruik je verder en hoe heb je alles op elkaar aangesloten zitten?

• Auteur
  • July 16, 2026

Er is niets veranderd aan mijn setup alleen de modemfirmware.