Skip to main content
Vraag

Mag ik mijn oude modem bewaren als ik een ATA alarm gebruik?

• January 9, 2025
  • 7 reacties
  • 96 keer bekeken

Liana Serbescu
Nieuwkomer

Ik heb nu glasvezel. Ik moet echter de oude modem behouden, want ik gebruik een ATA-alarm, en deze werkt alleen op analoog.
KPN stuurt mij herinneringen dat ik de oude modem moet terugsturen. Ik ben bang dat op een dag de analoge verbinding stopt, waardoor ik niet meer door ATA gemonitord kan worden.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

7 reacties

• January 9, 2025

Heb je een nieuw modem gekregen? Dan kan je daar het alarm toch op aansluiten? 

Liana Serbescu
Nieuwkomer

Nee, Marlon92. Ik weet zeker dat de ATA-alarm alleen op analoog werkt. Een vriendin van mij die ook door ATA wordt gemonitord heeft geprobeerd digitale telefonie in te stellen. De monitor werkte niet meer en ze moest terug naar analoog. Bij ATA hebben ze bevestigd dat hun apparatuur alleen op analoog werkt. Die kan echt niet op glasvezel worden aangesloten.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • January 9, 2025

Beste ​@Liana Serbescu de telefoonpoorten op beide modems werken technisch gelijk.

Welk merk en type modem had/heb je eerst en welke heb je nu.

KPN moet de oude modem terug hebben bij vervanging, daar je deze in bruikleen hebt gehad.

Stuur je de modem niet terug, dan is KPN, overeenkomstig de voorwaarden, gerechtigd de vervangingswaarde in rekening te brengen.

wjb
Wijsgeer
  • January 9, 2025

Bij ATA hebben ze bevestigd dat hun apparatuur alleen op analoog werkt. Die kan echt niet op glasvezel worden aangesloten.

De aansluitpoort op de Experia/KPN Box is ook gewoon een analoge aansluiting, daar kan elk analoog toestel op aangesloten worden en dus ook jouw ATA.

Ik zou dan ook niet weten waarom ATA je dan niet meer zou kunnen monitoren.

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • January 9, 2025

Het klint alsof je recent bent overgezet van koper naar glas. Het is nu alleen de vraag waar je alarm op aangesloten is. Als dit op het oude modem is dan houd die binnenkort op met werken maar kan je je alarm  wel aansluiten op je nieuwe modem. 

Het kan ook zou zijn dat je nog een zgn  " shared line" had. Hierbij zit er een splitter waarop op 1 aansluiting het modem zit en op de andere de telefoonlijn met je alarm.

Als dat het geval is dan kan je oude modem weg en blijft het alarm werken.

Zou je kunnen beschrijven hoe je oude modem en alarm zijn aangesloten en eventueel hier een foto van plaatsen?

• January 9, 2025

Nee, Marlon92. Ik weet zeker dat de ATA-alarm alleen op analoog werkt. 

Alle modems van KPN hebben telefoonpoorten voor analoge telefoon. 

Je hebt nu dus een modem waarop het werkt. En dit modem wil je niet terug sturen. Welk modem is dat? Merk en type?

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@Liana Serbescu, om duidelijkheid te kunnen verschaffen is het handig om te weten hoe alles in de huidige situatie is aangesloten. Zou je kunnen beschrijven hoe je oude modem en alarm zijn aangesloten?Â