Skip to main content

Over een paar dagen stap ik over van Ziggo naar KPN. Ik heb mijn modem (KNP Box 12b) en TVbox al binnen.  Ik heb een ISRA1 aansluitpunt van KPN maar dat is door mij nog nooit gebruikt, zat er al toen ik er kwam wonen. De kabeltjes zijn afgeknipt in de behuizing. Dit ISRA1 aansluitpunt zit achter mijn zitbank terwijl mijn TV en LAN kabel voor PC juist aan de overkant van de kamer staan en dit wil ik graag zo houden. Is het mogelijk om een kabel (RJ11 ?) van 4-5 meter naar de overkant te brengen en daar mijn modem te plaatsen ? Ik heb gelezen dat mensen adviseren om een van de stekker af te knippen en de draadjes met het ISRA1 punt te verbinden. Kan dat of lever ik dan signaalkwaliteit in over 4-5 meter ? 

Dank voor jullie reacties en/of adviezen.

Vriendelijke groet.

Leo

 

KPN adviseert een maximale lengte van 1,5 meter om signaal verlies te voorkomen @DiLeo , maar je kunt ook gewoon proberen of het werkt op die afstand.

 


Dank wijsgeer, wilde ik inderdaad proberen. Maar was ook benieuwd of er tips zijn over bijvoorbeeld beste kabeltype, dikte van de kernen of eventueel een versterkertje zoals bij coax. 


Laat een kpn monteur komen bij installatie. Die maakt er weer een mooi aansluitpunt van met RJ11 aansluiting. Monteur is gratis. 

Daarna ook minder kans op storing lijkt mij.

Ik attendee​r @Ik_Combineer even op dit topic.

Het mag alleen verlengt met twisted kabel. Niet met de platte kabel met RJ11 van de bouwmarkt. 


Hi @DiLeo, die afstand zal geen kwaad kunnen, ik zou je wel aanraden om het door een monteur laten doen. Dat is in dit geval gratis.


Hier ligt tussen het ISRA punt en het modem een DSL kabel van een meter of acht. En werkt perfect, merk niets van signaal verlies. De DSL kabel is een ronde, vier aderige kabel waar aan de beide zijden een RJ11 connector is geknepen. Dat is destijds door kpn aangelegd.

 


Dank voor al jullie reacties tot nu toe. Voordat ik  mijn vraag postte had ik al op dit forum gezocht meer toen zo snel niets gevonden.  Inmiddels ben ik er achter dat veel meer mensen hier een oplossing voor zochten, er zijn natuurlijk meer mensen die hun momen niet direct langs ISRA kunnen plaatsen en willen verlengen. Ik ga morgen eens kijken hoe ver ik kom met jullie adviezen, ik begrijp dat de kwaliteit van de verlengkabel (UTP Cat 5, afgeschermd) belangrijk is. 


Je moet geen netwerkkabel hebben, maar een speciale DSL kabel @DiLeo , voor nood wordt wel eens een gewone telefoonkabel gebruikt.

 


Je moet geen netwerkkabel hebben, maar een speciale DSL kabel @DiLeo , voor nood wordt wel eens een gewone telefoonkabel gebruikt.

 

In principe kan 5e wel alleen is het bijna onmogelijk om daar trekontlastig op te zetten omdat hij met 8 aders een stuk dikker is en niet in de rj11 connector past.


Dank voor de tip van trekontlasting. Nou zal ik er niet echt veel aan trekken, als alles op zijn plaats staat  en werkt gaat de kabel onder de plint en zal zelden nog uit de modem gehaald worden. Dus dat moet wel lukken. 


@DiLeo Je kan ook in plaats een DSL kabel een LAN kabel te gebruiken omdat LAN kabel is minder storingsgevoelig is. Laat de v12 modem dichtbij de ISRA punt en gebruik een switch (met IGMP snooping) dichtbij jouw apparatuur (TV...)

Hier is een voorbeeld van de aanbeveling van AVM over de kabellengte.

https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-7490/139_Toelaatbare-kabellengten/

2 DSL-kabel

De volledige kabellengte tussen "aansluitdoos -- DSL-splitter (niet altijd aanwezig) -- FRITZ!Box" mag maximaal 20 meter zijn, maar vaak zelfs nog langer. Dit is afhankelijk van de afstand tussen de centrale van je DSL-provider en je DSL-aansluiting.

Opmerking:We raden aan om CAT 5 UTP-netwerkkabels te gebruiken wanneer je zelf je DSL-kabel maakt.

4 Netwerkkabel

De netwerkkabel tussen de FRITZ!Box en het aangesloten apparaat mag maximaal 100 meter lang zijn.

Opmerking:Elke standaard CAT5e-ethernetkabel van het type STP (Shielded Twisted Pair, 1:1) kan worden gebruikt om een apparaat aan te sluiten op de FRITZ!Box.


Wat is internet toch een geweldig communicatiemiddel als je tenminste de juiste hulpvaardige zielen weet te vinden met de juiste kennis ;))  Zo stel ik me het paradijs voor, mensen die elkaar helpen in plaats van elkaar beconcurreren of bevechten.  Sorry wijsgeer dat ik een beetje filosofisch begin te klinken maar ik word gewoon blij van aardige mensen. Geniet van de zon en een koud biertje.


@DiLeo : Ik lees net even mee en ben het volledig met je eens.  Goede adviezen, vriendelijke mensen. Fijn dat je hier je antwoorden hebt gevonden.

  En dat biertje.. Daar ga ik nu even over dagdromen. 


Reageer