Skip to main content
Beantwoord

Memory Usage van Webinterface V12 is erg hoog

• December 5, 2025
  • 9 reacties
  • 39 keer bekeken

Mij valt op dat de webinterface van de KPN Box 12, vooral de topologiepagina, extreem veel geheugen verbruikt. Op mijn M2 MacBook Air loopt bijna alles vast zodra ik deze pagina open. In Activity Monitor zie ik zelfs dat de pagina tot zo’n 4GB aan geheugen gebruikt. Erg frustrerend.

Heeft iemand anders hier ook last van, of misschien al een oplossing gevonden?

Beste antwoord door Erwin van KPN

Hi ​@Vulpen bedankt voor de reactie. Ik heb dit zojuist geprobeerd en helaas zie ik geen verbetering. Ik zit ook op de laatste macOS en Safari versie, dus vraag me af waar het probleem vandaan komt. 

Oplossing voor mij op dit moment is nu dus om gewoon Chrome te gebruiken wanneer ik iets aan de instellingen van de v12 moet veranderen. Ik zal na een eventuele toekomstige update van de v12 opnieuw in Safari proberen of het probleem dan misschien verholpen is.

Dank en laten we dat afspreken.  Mochten andere gebruikers van Safari dit herkennen, laat het weten!

9 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 5, 2025
Chrome onder Linux

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 5, 2025

Het lijkt idd een Safari probleem te zijn, met Chrome gebruikt ie maar 450MB.

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@hellolaurent . Welkom hier.

Dat is wel opmerkelijk en ik heb er ook niet direct een verklaring voor.  ​@Vulpen   : Herken jij dit?  

Vulpen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Medewerker
  • December 10, 2025

Ik herken het niet (ook niet vanuit andere macOS Gebruikers die een KPN verbinding hebben).

Aangezien ik eigen hardware gebruik kan ik dit ook niet testen.

Dus is het alleen wat generieke zaken die ik kan adviseren/laten testen.

Mocht het nog niet gedaan zijn, leeg de cache (Safari - Settings - Privacy - Manage Website Data) van safari voor wat betreft je v12 (check url en ip in de lijst of kies voor alles verwijderen).

Natuurlijk het adagium van “Update je systeem naar de laatste versie van de macOS die je gebruikt” (26.1/15.7.2/14.8.2).

(en sluit even alle Safari processen om vers te kunnen testen)

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 10, 2025

Hi ​@Vulpen bedankt voor de reactie. Ik heb dit zojuist geprobeerd en helaas zie ik geen verbetering. Ik zit ook op de laatste macOS en Safari versie, dus vraag me af waar het probleem vandaan komt. 

Oplossing voor mij op dit moment is nu dus om gewoon Chrome te gebruiken wanneer ik iets aan de instellingen van de v12 moet veranderen. Ik zal na een eventuele toekomstige update van de v12 opnieuw in Safari proberen of het probleem dan misschien verholpen is.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • December 10, 2025

Dank en laten we dat afspreken.  Mochten andere gebruikers van Safari dit herkennen, laat het weten!

JRS54
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • December 13, 2025

@Erwin van KPN Ik herken dit probleem als gebruiker van Safari (versie 26.1) op een M1 MacBook Pro.

Regelmatig de opmerking dat er teveel geheugen wordt gebruikt als ik andere pagina’s dan de Overzicht pagina gebruik, waarna de Overzicht pagina weer wordt geladen.

Het betreft de interface van de nieuwe KPN software op de Experia Box V10.

Firmware versie V10.C.25.08.15 en de versie daarvoor.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 13, 2025

laatste macOS

macOS Tahoe 26.2 is gereed om te installeren. Probeer of deze helpt

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • December 13, 2025

Ik heb dit ook even bekeken ​@Erwin van KPN, het is voor een webpagina inderdaad behoorlijk.
1,11 GB  tot 2.30 GB- macOS 26.2