Skip to main content
Beantwoord

Modem is stevig aan het verkleuren

• January 7, 2025
  • 12 reacties
  • 251 keer bekeken

vandaag het modum gereset van wegen een storing in de wijk maar het lijkt er op dat hij erg warm wordt.

De vensterbank verkleurd zelfs. Dit lijkt me toch een beetje teveel of is het normaal? 

Beste antwoord door Erwin van KPN

Hoi ​@Wouter vn .  Om eerlijk te zijn zal het met een modem die in een koele meterkast staat niet zo'n vaart lopen qua warmte ontwikkeling en ik heb er zo al tientallen zien staan.  Maar zoals de rest ook schrijft is de plek die jij hebt uitgekozen niet ideaal en is het inderdaad veel beter om hem uit het zonlicht te halen en een voetje te gebruiken.

Als het modem dan nog steeds zo warm wordt wil ik dat graag weten. 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

12 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • January 7, 2025

Beste ​@Wouter vn de modem behoort ook te staan of te hangen en niet te liggen, daardoor kan de modem zijn warmte niet kwijt en krijg je dat soort verkleuringen door overmatige warmte.

Er zit een beugel bij de modem die je als voet kunt plaatsen of als ophangbeugel.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 8, 2025

Beste ​@JanD 

Ik heb de installatie handleiding na gekeken. 

Hier is staat de het mogelijk is om hem neer te zetten of op te hangen. Niet dat dit verplicht is om om oververhitting te voorkomen. 

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • January 8, 2025

Hoi ​@Wouter vn 
Ieder apparaat moet zijn warmte kwijt kunnen, da's algemeen bekend.
Zorg je daar niet voor dan krijg je dit soort akkefietjes en uiteindelijk kan het zelfs brand veroorzaken.
Die beugel is bedoeld om verticaal neer te zetten of om aan de muur te hangen zodat er ook ruimte overblijft voor de warme lucht af te voeren.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 8, 2025

Ik heb even veder gezocht. ook met beugel gebeurt dit wel eens heb ik gevonden. 

Natuurlijk snap ik dat misschien de beugel had kunnen uit maken maar dan moeten ze dat wel beter omschrijven in de handleiding dat dit een vereisten is. zeker als dit groteren gevolgen heeft als brand ect. dan moet dat wel zeer duidelijk aangegeven staan 

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • January 8, 2025

Beste ​@Wouter vn er staat gewoon in de handleiding dat je de modem neer kunt zetten of op kunt hangen. Er staat nergens dat je de modem ook neer kunt leggen.

Als dat ook had gekund, hadden ze dat er wel bijgeschreven.

Verder is gezond verstand gebruiken ook handig. De meeste mensen weten wel dat apparaten die warm kunnen worden hun warmte kwijt moeten kunnen.

Bij veel elektrische apparaten staat ook vaak dat er minimaal 10cm vrije ruimte rondom aanwezig moet zijn. Kijk maar eens in handleidingen van andere apparatuur zoals je tv bijvoorbeeld.

Op de foto's is overduidelijk te zien dat de modem zijn warmte niet kwijt kon. Dat de modem het nog steeds deed is een pluspunt voor de kwaliteit van het modem. Wordt door velen ook beschouwd als het beste modem ooit, door KPN uitgebracht.

Succes.

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • January 8, 2025

@Wouter vn Een plek op de vensterbank is al helemaal niet verstandig als het modem daar ook zonlicht gaat vangen. 

• January 8, 2025

@Wouter vn Een plek op de vensterbank is al helemaal niet verstandig als het modem daar ook zonlicht gaat vangen. 

Nou, dat zat ik me ook al te bedenken. Nu zal het geen probleem zijn. Maar in de zomer bij +30 graden de zon vol op dat raam (als dat het geval is), dan zal het daar best warm worden.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • January 8, 2025

Daarbij zit onder de vensterbank in de regel ook nog een radiator van de c.v., dus wordt de vensterbank ook al mee verwarmd.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • January 8, 2025

vandaag het modum gereset van wegen een storing in de wijk maar het lijkt er op dat hij erg warm wordt.

De vensterbank verkleurd zelfs. Dit lijkt me toch een beetje teveel of is het normaal? 

Als je hem even een paar dagen schuin neerzet blijft het modem dan ook heet op de gele plek ?
Normaal moet hij minimaal op het voetje liggen wat meegeleverd wordt zodat hij iets van warmte kwijt kan.
De vraag nu is, of je modem niet beschadigt is hierdoor en daarom een gevaar zou kunnen vormen.
Het lijkt mij handig dat een moderator dit even beoordeelt en eventueel een swap actie opstart of een beugel opstuurt om je modem juist neer te zetten.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • January 8, 2025

of een beugel opstuurt om je modem juist neer te zetten.

Beste ​@bnh , ​@Wouter vn heeft een beugel/voet aan de foto te zien:

V10 met voet/beugel

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • January 8, 2025

of een beugel opstuurt om je modem juist neer te zetten.

Beste ​@bnh , ​@Wouter vn heeft een beugel/voet aan de foto te zien:

V10 met voet/beugel

Als je goed zijn bericht leest, zie je dat ​@Wouter vn verteld dat hij even verder heeft gezocht naar andere mensen met dit probleem. Met andere worden, deze foto heeft hij van Google af en is niet zijn modem. Slechts een voorbeeld.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • January 10, 2025

Hoi ​@Wouter vn .  Om eerlijk te zijn zal het met een modem die in een koele meterkast staat niet zo'n vaart lopen qua warmte ontwikkeling en ik heb er zo al tientallen zien staan.  Maar zoals de rest ook schrijft is de plek die jij hebt uitgekozen niet ideaal en is het inderdaad veel beter om hem uit het zonlicht te halen en een voetje te gebruiken.

Als het modem dan nog steeds zo warm wordt wil ik dat graag weten.