Skip to main content
Antwoord

Modem werkt niet goed: WiFi valt weg en klantenservice helpt niet

• June 1, 2025
  • 8 reacties
  • 113 keer bekeken

De afgelopen weken valt af en toe de WiFi weg, wordt eerst zwakker. Ik heb verschillende zaken geprobeerd, aan- en uitzetten modem, herstarten via de website / hulp op afstand. 

Vervolgens vrijdag gebeld met klantenservice, maar in het gesprek werd niet goed geluisterd en ik werd niet geholpen. Dit is erg bizar. Ik wil wel een oplossing voor dit probleem (ik betaal best een hoog abonnement) en ik wil in ieder geval niet meer de onbeschofte medewerker niet aan de lijn, maar er zijn geen andere mogelijkheden. 

Ik heb wel een klacht ingediend, omdat er geen andere optie is. Maar dat lijkt het probleem niet op te lossen. De oplossing lijkt me niet ingewikkeld (ander modem?). Ik zit al jaren bij KPN. Maar dit is wel een zeer negatieve ervaring en ik ben veel tijd kwijt hiermee.

Beste antwoord door ikheetjeff

Hoi ​@Herinrichter, welkom op de KPN Community! Tegenwoordig kan je bijna niet meer zonder WiFi, dus dan moet het gewoon werken. Niks is frustrerender als een haperend Youtube filmpje of appje dat niet verzonden wordt. Gelukkig denken we graag met je mee.

Misschien weet je dit al, maar voor de zekerheid: WiFi is en blijft een kwetsbare techniek, omdat het door de lucht gaat. Hierdoor zijn er een boel factoren die de verbinding kunnen verstoren. Elk huis is weer anders, waardoor ook elke situatie anders is. 

Daarom is het belangrijk om het stap voor stap te bekijken. Om te beginnen heb ik wat vragen:

• Wat voor een router heb je? Een zwarte KPN Box 12, of bijvoorbeeld Experiabox V10(a)?
  • Hoe zit deze aangesloten? Glasvezel? Direct op je glasvezelpunt? 
  • Wanneer je wifi wegvalt, merk je dan ook dat jouw bekabelde internet slomer is? 
  • Maak je gebruik van SuperWifi punten, of andere extenders? Hoe meer informatie, hoe beter!

De internetkabel vraag is een hele belangrijke. Als jouw internet over de kabel wel goed werkt, is de basis goed. Dan moeten we kijken naar hoe we jouw wifi kunnen versterken bijvoorbeeld. Mocht alleen jouw internetkabel ook problemen hebben, kunnen we een boel wifi punten plaatsen maar zal het probleem natuurlijk altijd blijven. 

Sorry als je misschien dingen moet herhalen van je telefonische gesprek, maar hoe meer we weten hoe beter we je kunnen helpen. 😀

8 reacties

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • June 1, 2025

Hoi ​@Herinrichter, welkom op de KPN Community! Tegenwoordig kan je bijna niet meer zonder WiFi, dus dan moet het gewoon werken. Niks is frustrerender als een haperend Youtube filmpje of appje dat niet verzonden wordt. Gelukkig denken we graag met je mee.

Misschien weet je dit al, maar voor de zekerheid: WiFi is en blijft een kwetsbare techniek, omdat het door de lucht gaat. Hierdoor zijn er een boel factoren die de verbinding kunnen verstoren. Elk huis is weer anders, waardoor ook elke situatie anders is. 

Daarom is het belangrijk om het stap voor stap te bekijken. Om te beginnen heb ik wat vragen:

• Wat voor een router heb je? Een zwarte KPN Box 12, of bijvoorbeeld Experiabox V10(a)?
  • Hoe zit deze aangesloten? Glasvezel? Direct op je glasvezelpunt? 
  • Wanneer je wifi wegvalt, merk je dan ook dat jouw bekabelde internet slomer is? 
  • Maak je gebruik van SuperWifi punten, of andere extenders? Hoe meer informatie, hoe beter!

De internetkabel vraag is een hele belangrijke. Als jouw internet over de kabel wel goed werkt, is de basis goed. Dan moeten we kijken naar hoe we jouw wifi kunnen versterken bijvoorbeeld. Mocht alleen jouw internetkabel ook problemen hebben, kunnen we een boel wifi punten plaatsen maar zal het probleem natuurlijk altijd blijven. 

Sorry als je misschien dingen moet herhalen van je telefonische gesprek, maar hoe meer we weten hoe beter we je kunnen helpen. 😀

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 1, 2025

Dank je voor het beantwoorden alzovast .

Allereerst mijn antwoorden op de vragen-

- De modem is een experia V10a

- deze is aangesloten op het punt waar de kabel d'r woning in komt (direct)

- bekabeld internet lijkt het normaal te doen. (Zoonlief zit met zijn gaming gear aangesloten)

-- ik maak geen gebruik van superwifi punten op de verdieping, ik heb boven een extra router aangesloten (met kabel)

Dit werkt overigens al jaren goed, pas de laatste weken dat WiFi het laat afweten. 

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • June 1, 2025

Dank ​@Herinrichter, duidelijk verhaal! Heb je ook al eens alleen de extra router boven opnieuw opgestart? Het kan zijn dat de Experiabox én je extra router op hetzelfde wifi kanaal zit. Bij een restart (en als de waarde op “auto” staat), kiest deze vaak het beste kanaal op dat moment. 

Dit kan verklaren waarom het sinds kort gebeurt, omdat beide mogelijk sinds kort op zelfde kanaal zitten. Als je beide tegelijk opnieuw opstart, kan het net langs elkaar lopen met kanaal kiezen. 

Weet je ook met welke je bent verbonden als je problemen ervaart? 

Ik weet niet wat de regels/mogelijkheden zijn, maar heb je het telefonisch al eens gehad over het verwisselen van je router naar de KPN Box 12? Deze heeft Wifi 6, en dus beter. 

En is jouw zoon toevallig niet aan het downloaden of iets wanneer jij problemen ervaart? 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@Herinrichter. Welkom op de KPN Community! Als je problemen ervaart met je verbinding of Wifi, is het logisch dat je contact zoekt met je provider. Dan mag je verwachten dat je netjes en behulpzaam te woord wordt gestaan. Dat wil ik voorop stellen en mijn excuses als dit niet gebeurd is. 

Verder zie ik dat ​@ikheetjeff je al heel goed probeert te helpen en hij stelt ook een paar essentiële vragen. Als je graag nog ondersteuning verlangt vanuit deze hoek, want je hebt al een klacht lopen lees ik, zou je dan de vragen in zijn laatste bericht kunnen beantwoorden? Ook ben ik benieuwd wat voor router je precies hebt staan en is deze wel als accesspoint ingesteld? En niet in routermodus. Dit kan namelijk voor problemen zorgen, ook al werkte dat eerst een tijd goed. Je kunt controleren of je router de boosdoener is, door deze eens een dagje uit te zetten en kijken hoe dat gaat. 

Laat maar weten of we je nog kunnen helpen en ik zie dan ook je antwoord(en) graag tegemoet :) 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 7, 2025

Probleem is mogelijk dat mijn modem.niet goed meer werkt (ik heb deze op zich wel een aantal jaar) mijn tv ontvanger op de verdieping is al langer stuk (fysiek stuk) en er.lijjkt geen optie te zijn om.deze te vervangen online. Als ik bel.krijg ik iemand die niet lijkt te begrijpen wat mijn probleem.is en geen oplossing geeft (ik spreek gewoon Nederlands) Het is echt bizar dat dit probleem niet opgelost wordt. Dit is zeer frustrerend. 

Ik begrijp niet waarom KPN dit afhouden. Ik ga wel de betaling stopzetten. Ik betaal (veel) voor een dienst, maar wordt bewust niet geholpen. Ik ben heel veel.tijd hiermee kwijt en betaal voor geen service momenteel.

Waarom werpt KPN al.deze drempels op ?

Ik ben een klant nota bene.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Het is geen punt dat je het modem al een paar jaar hebt. Ik lees dat je een V10a hebt en dat is nog een courant model die van de nieuwste updates wordt voorzien. Die kunnen we alleen vervangen wanneer duidelijk is als er iets mee aan de hand is. Wat we vaak zien is dat extra netwerkapparatuur zoals repeaters en eigen routers Wifi problemen in huis veroorzaken. Om dan uit te sluiten dat het probleem in je modem zit, is het zaak om de repeater of router tijdelijk uit te schakelen. Blijft het probleem bestaan, dan zit het inderdaad waarschijnlijk in het modem. Als je met dit verhaal naar onze telefonische helpdesk belt, dan sta je wat sterker omdat je zelf hebt uitgesloten dat het niet aan je eigen apparatuur ligt. 

Ik begrijp dat je wat moedeloos wordt van deze situatie, want je wilt natuurlijk dat je Wifi en verbinding thuis vlekkeloos werkt. Je hebt geen zin om veel tijd kwijt te zijn aan het oplossen van problemen. Dat gevoel herken ik goed. Ik wil je wel op je hart drukken dat het stopzetten van de betaling niet verstandig is. Het enige wat gebeurt is dat er automatische processen in gang worden gezet van herinneringen en incassokosten. Het zorgt er niet voor dat er iemand (sneller) gaat kijken naar je probleem. Wat wel verstandig is, is om nog een keer te bellen met ons en samen met de helpdeskmedewerker te kijken of je er uit kunt komen. Dan kan ook zeker je defecte tv-ontvanger omgeruild worden. 

Neem contact met ons op

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 9, 2025

Dank voor je reactie. 

Maar telefonisch contact leidt niet tot een oplossing. Ik heb niet werkende apparatuur / geen WiFi nu al langere tijd. 

Ik ben het wachten en keer op keer bellen beu. De limiet is al bereikt 'm.i.

1 van de redenen waarom ik bij KPN zit met internet was de service (want ze zijn niet perse de goedkoopste) 

Er zitten ook services bij die ik inmiddels niet meer gebruik (vaste telefonie)

Ik was zelfs bereid te betalen voor een nieuwe werkende modem en TV kast. Dat is voor mij goedkoper aan de tijd die ik hieraan moet besteden aan telefoontjes en wachten (en frustratie), maar dat is geen mogelijkheid.

Desnoods een monteur die heel het zaakje update,/nakijkt zonder dat ik contact moet hebben met een telefonische helpdesk, waarmee ik niet uitkom.

Nu lijkt het makkelijker en sneller te kunnen, door het jarenlange abonnement op te zeggen en wellicht elders een abonnement af te sluiten bij een nieuwe provider (met. Gratis installatie) tegen mogelijk ook een lager maandbedrag.

Waarom wordt het zo moeilijk gemaakt, voor mogelijk een makkelijk op te lossen probleem ?

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Vanaf hier kunnen we als Community en moderators je wat tips en adviezen geven, maar als je bijvoorbeeld een monteur verlangt, kan ik je daar helaas niet bij helpen. En ook voor het vervangen van je modem en tv-ontvanger is contact met de helpdesk weer nodig. Dus het hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn, want je mag gewoon een goede service verwachten als je belt. Wel wordt verwacht dat je samen met de medewerker onderzoekt waar het probleem nu echt ligt.