Skip to main content
Antwoord

Modemupdate V12.C.24.16.14 zet wifi en firewall-instellingen terug

• May 21, 2025
  • 7 reacties
  • 133 keer bekeken

Zoals bij vele andere is ook bij mijn modem update V12.C.24.16.14 geïnstalleerd. Twee dingen die vreemd zijn:

• Ik heb aparte wifi-hotspots in huis en gebruik dan ook de wifi van het modem niet. In het modem heb ik de wifi dan ook uitstaan. Na de update was deze weer aangezet. Niet om gevraagd en dus ook niet de bedoeling.
  • Meerdere keren na een update (en dus ook deze keer) is de firewall zodanig omgezet (meestal naar standaard beveiliging) dat mijn ftp-toegang weer is geblokkeerd. Erg irritant, want ik krijg dan geen verbinding met mijn website. Nu is het niet mijn eerste ingeving dat KPN de instellingen weer eens heeft 'verbeterd’, dus ben ik dan weer aan het kijken wat er aan de hand is.  Laat de instelling gewoon zoals het is, moet niet zo moeilijk zijn.

Mijn probleem is dus niet een actueel probleem, maar vooral het probleem dat er niet wordt nagedacht over hoe de updates worden uitgerold voor wie iets anders heeft dan standaard.

Beste antwoord door Denise van KPN

Hoi ​@John_O, welkom op de KPN Community! Had je voor deze update al KPN Software? Of zat je nog op de oude software en ben je nu gemigreerd?

Als je gemigreerd bent, dan kan het inderdaad voorkomen dat de eigen instellingen verwijderd worden. We doen ons best zoveel mogelijk instellingen mee te nemen, maar soms gaat het mis, waardoor je de instellingen toch kwijt bent. Helaas weinig aan te doen.

In het geval van een update van KPN Software, zouden de eigen instellingen eigenlijk wel bewaard moeten blijven. Het zou dan ook gek zijn als dit bij jou niet het geval is. Heb je het modem al eens herstart? Bij een herstart zouden de instellingen ook bewaard moeten blijven. Als dit echter niet het geval is, dan zit er onderwater misschien iets niet helemaal lekker. In dat geval raad ik je een reset van het modem aan. Hierbij worden de instellingen terug gezet naar de fabrieksinstellingen, dus moet je alles weer opnieuw instellen. Maar daarna zou het probleem dan niet weer terug moeten komen bij een volgende update.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

7 reacties

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hoi ​@John_O, welkom op de KPN Community! Had je voor deze update al KPN Software? Of zat je nog op de oude software en ben je nu gemigreerd?

Als je gemigreerd bent, dan kan het inderdaad voorkomen dat de eigen instellingen verwijderd worden. We doen ons best zoveel mogelijk instellingen mee te nemen, maar soms gaat het mis, waardoor je de instellingen toch kwijt bent. Helaas weinig aan te doen.

In het geval van een update van KPN Software, zouden de eigen instellingen eigenlijk wel bewaard moeten blijven. Het zou dan ook gek zijn als dit bij jou niet het geval is. Heb je het modem al eens herstart? Bij een herstart zouden de instellingen ook bewaard moeten blijven. Als dit echter niet het geval is, dan zit er onderwater misschien iets niet helemaal lekker. In dat geval raad ik je een reset van het modem aan. Hierbij worden de instellingen terug gezet naar de fabrieksinstellingen, dus moet je alles weer opnieuw instellen. Maar daarna zou het probleem dan niet weer terug moeten komen bij een volgende update.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 25, 2025

Het mode is 2 weken en 2 dagen geleden opnieuw gestart, dat is het moment van de update geweest. Dit is inmiddels de derde keer dat er een update naar het modem is gepushed. Uit de fabriek kon ik op mijn server komen met FTP. Daarna moest ik elke keer de instellingen van de firewall weer aanpassen, aangezien dan steeds de instelling op middel wordt gezet. 

Zojuist heb ik het modem herstart zoals werd aanbevolen door ​@Denise van KPN. Na het herstarten was de server via FTP nog steeds te benaderen, maar de wifi stond wel weer aan. Dus toch maar een reset naar fabrieksinstellingen gedaan. 

Na de reset was de server via FTP niet toegankelijk en stond de wifi weer aan (allebei volgens verwachting, want fabrieksinstellingen). Firewall naar aangepast gezet en de gezorgd dat de server via de FTP weer te benaderen was en de wifi uitgezet. Daarna het modem weer herstart. De firewall bleef zoals het was, maar de wifi stond weer aan.

Mijn conclusie: bij het herstarten van het modem wordt de wifi automatisch aangezet, zelfs als je dit niet wil. Persoonlijk zie ik dit als een bug en niet een feature.

Hopelijk kan Denise of één van haar collega's dit doorgeven aan de ontwikkelaars. Heb ook een tip voor ze: test de firmware voor dit soort situaties. Mijn situatie is niet standaard, maar ook weer niet zo extreem. Eigen wifi-punten in huis (want de meterkast is niet de ideale plek voor de wifi) en een paar persoonlijke aanpassingen in de firewall zouden geen problemen moeten opleveren bij een firmware-update.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Bedankt voor het testen, ​@John_O! Voor zover ik weet, zou wifi uit moeten blijven bij een herstart. Dat dit niet gebeurt, lijkt mij dan ook een bug, inderdaad. Ik ga dit zeker doorgeven aan de ontwikkelaars.

Edit: We willen graag nog weten hoe jij wifi uitzet. Als je hierbij screenshots hebt, dan zou dat geweldig zijn.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 26, 2025

​Voor @Denise van KPN wil dat zeker laten zien.

Er zijn twee optie die hetzelfde resultaat geven.

1. Op de pagina Overzicht staat de optie om het wifinetwerk uit te zetten:

1. En op Wifinetwerk » Wifisignaal staat ook een schakelaar:

Als je de één uitzet, gaat de ander ook uit:

Maar voor beide geldt, dat na een herstart de wifi weer aanstaat.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Thanks! Ik ga het doorgeven. Je hoort snel weer van mij.

Edit: Kan je het misschien eens proberen via de fysieke wifi-knop?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 4, 2025

Hoi ​@Denise van KPN,

Ik heb de wifi uitgezet met de knop op het modem (even zoeken, want natuurlijk aan de kant die je niet ziet)…. en na opstarten bleef de wifi uit. Blijkbaar is dit de manier om te voorkomen dat de wifi aangaat met de huidige firmware.

Nu afwachten tot de volgende update. 😉

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Bedankt voor het testen! Fijn dat dit in ieder geval wel werkt. Ik ga de feedback doorgeven. 🙂