Skip to main content

Moet ik oude koperkabel losmaken van modem, nu ik glasvezel heb aangesloten?

Het lijkt erop dat ik de glasvezelaansluiting goed aangesloten heb. Het functioneert goed als ik afga op de verhoogde snelheid van mijn pc. Maar KNP mailt me met info dat de ik glasvezel nog niet aangesloten zou hebben. Vreemd. Nu willen ze zelfs met een monteur langskomen...

Zou dit komen doordat ik de koperkabel ook nog in het modem heb aangesloten? Daar wordt nergens iets over gezegd...helaas...of dat nodig is. Ik weet niet precies welk kabeltje dat is… nadat ik wat geprobeerd heb, valt (alleen) mijn tv uit… en dat lijkt me ook niet de bedoeling…

Wat nu?

Moet ik oude koperkabel losmaken van modem, nu ik glasvezel heb aangesloten?

Het lijkt erop dat ik de glasvezelaansluiting goed aangesloten heb. Het functioneert goed als ik afga op de verhoogde snelheid van mijn pc. Maar KNP mailt me met info dat de ik glasvezel nog niet aangesloten zou hebben. Vreemd. Nu willen ze zelfs met een monteur langskomen...

Zou dit komen doordat ik de koperkabel ook nog in het modem heb aangesloten? Daar wordt nergens iets over gezegd...helaas...of dat nodig is. Ik weet niet precies welk kabeltje dat is… nadat ik wat geprobeerd heb, valt (alleen) mijn tv uit… en dat lijkt me ook niet de bedoeling…

Wat nu?

Admin: 2x dezelfde vraag samengevoegd in 1 topic


Er zit nu nog een stekkertje in de DSL poort van het modem? Dat kan er uit.


Waarom stelt u dezelfde vraag 2 keer?

Edit: inmiddels samengevoegd door moderator. 


Bedankt.

Maar… stekkertje uit DSL poort losgemaakt, maar nu heb ik totaal geen verbinding meer. TV werkt niet meer en ook mijn pc valt nu uit mbt het internet.

Dus blijkbaar is de glasvezel nog niet correct aangesloten. Vreemd, want ik heb exact gedaan wat de bedoeling was…. rode kabel zit immers in rode WAN-aansluiting van het Experia-modem. Wat doe ik nog niet goed?

 


@freekwolff 

Heeft u het Experia-modem al een keer helemaal uit gezet (stroom er af) en weer aan, nadat u het DSL kabeltje hebt verwijderd?


Als u de glasvezel en DSL signaal er tegelijk in hebt gebeuren er gekke dingen, zoals inderdaad wel de snelheid van glas hebben maar geen verbinding als je de DSL eruit haalt. Het advies is dan ook altijd om eerst de DSL eruit te halen en daarna het glas er in.

Mijn advies zou net als Radioman het stroomloos van het modem maken zijn, 10 seconde. Mocht dit ook niet werken is het tijd voor fabrieksinstellingen. Maar ik ga er eigenlijk van uit dat het uit en aan zetten werkt.


Nou, al jullie adviezen opgevolgd mbt stroom eraf en de goede volgorde opvolgen, Radioman en Ik_Combineer / KPN Monteur.

Maar het schiet niet op. Zonder de DSL-aansluiting met koperkabel, heb ik NUL verbinding voor zowel internet op mijn pc als de tv. Heel vreemd dat bij het aanleveren van het nieuwe kastje en de aansluitingsinfo van glasvezel nergens wordt gerept over wat je moet doen met je oude koperkabel.  Dat lijkt me toch cruciaal… Maar goed, er komt een monteur, dus die zal wel verstand van zaken hebben. 

 


Hoi @freekwolff . Is die monteur al geweest? Hoe is dit afgelopen? 


Ik denk dat hier een misverstand is. Wanneer er glasvezel beschikbaar is kun je die niet zondermeer gebruiken als je nu adsl gebruikt. Je moet dan je adsl-aansluiting omzetten naar een glasvezel aansluiting en daar komt dan een monteur voor langs. Dan pas werkt de glasvezel.

Het “modem” wordt met glasvezel een router en die zit met een andere aansluiting op de router aangesloten dan met adsl. Met een adsl-aansluiting zit die in een aparte daarvoor geschikte dsl-aansluiting. Met glasvezel zit er een LAN-kabel in de oranje/gele WAN-poort afhankelijk van de router die je gebruikt.


Gensnet…. bedankt, maar die info is wel duidelijk en dat lukt wel met het oog op het modem/de router, maar daarmee was nog niet echt een monteur nodig (zo maakte KPN ook duidelijk). In de praktijk blijkt echter dat het verwijderen/loshalen van koper/ADSL tot problemen leidt mbt de tv-functie…. die valt dan uit…. Monteur komt vrijdag Erwin/monderator.


…… o ja… en de tv doet het niet meer, alleen met glasvezelaansluiting. Mijn pc wel… die lijkt qua internet een stuk sneller geworden. Dat dan weer wel. Blijft raar.


…… o ja… en de tv doet het niet meer, alleen met glasvezelaansluiting. Mijn pc wel… die lijkt qua internet een stuk sneller geworden. Dat dan weer wel. Blijft raar.

Ik weet niet wat voor router je gebruikt. Ik gebruik een FRITZ!Box 5590 fiber waarvan bekend is dat die (nog) niet met ip-tv met FRITZ!OS 07.30 werkt. Met FRITZ!OS 09.39 - 102864 beta werkt dit wel, maar dat kan ik zelf niet controleren omdat ik geen ip-tv heb. Wanneer je met een FRITZ!Box 5590 fiber mèt FRITZ!OS 07.30 ip-tv gebruikt, belemmerd dat de snelheden. Dat schijnt verholpen te zijn met FRITZ!OS 09.39 - 102864 beta.


Heb een Experia-modem...


Heb een Experia-modem...

Die zijn met glasvezel duidelijk niet meer van deze tijd. Meer geschikt voor (v)dsl. Bij glasvezel krijg je dan meestal een Box 12. Ik kreeg een nieuwe experiabox v8 toen die al sterk verouderd was. Tegenwoordig gebruik ik een FRITZ!Box 5590 fiber rechtstreeks op glasvezel. Dus zonder tussenkomst van een NTU en dat werkt als een speer……..


Heb een Experia-modem...

Die zijn met glasvezel duidelijk niet meer van deze tijd. Meer geschikt voor (v)dsl. 

Dat is onzin. De v10 of v10a kunnen prima met glasvezel gebruikt worden.


Ik heb moeite om het issue goed voor de bril te krijgen. Dat zal ongetwijfeld aan mijzelf liggen.

Ik wil graag even meekijken, @freekwolff .  Kun jij je profiel aanvullen en mij daarna hier een seintje geven? 


Hoi Erwin, profiel iets aangevuld. Ik heb een Experia Box V10 modem.

Kort nog even mijn 'probleem':

Ik heb glasvezel zelf met toegestuurde zwarte kastje van KPN netjes en eenvoudig met rode kabel aangesloten op mijn oude modem (zie hierboven).

Nu lijkt mijn (draadloze) internet op mijn pc sneller en uitstekend te werken. Fijn! Maar dat valt uit, net als mijn televisie, zodra ik de koperaansluiting/ADSL loskoppel uit het modem. Dat kan ik zo laten, want alles werkt dus wel op die manier. Maar nu krijg ik van KPN dus steeds berichten dat ik nog niet op glasvezel aangesloten zou zijn……. dat is toch vreemd? Vrijdag willen ze een monteur laten komen om dit 'op de lossen'…..


Nu lijkt mijn (draadloze) internet op mijn pc sneller en uitstekend te werken. 

Psychologisch effect. Men denk "ik heb glasvezel, dus dat is sneller". Dan is het ook sneller voor het gevoel 😁


@freekwolff : je hebt geen postcode en huisnummer in je profiel staan. Nu kan ik niet meekijken.

Vrijdag komt er een installatie monteur?  Laten we dat dan even afwachten. Die lost het vast op.  Zo niet, meld het hier en dan ga ik voor je aan de slag. 


@Erwin_ oké...intussen wel geplaatst in profiel! Dank alvast.


Hoi Erwin, profiel iets aangevuld. Ik heb een Experia Box V10 modem.

Kort nog even mijn 'probleem':

Ik heb glasvezel zelf met toegestuurde zwarte kastje van KPN netjes en eenvoudig met rode kabel aangesloten op mijn oude modem (zie hierboven).

Nu lijkt mijn (draadloze) internet op mijn pc sneller en uitstekend te werken. Fijn! Maar dat valt uit, net als mijn televisie, zodra ik de koperaansluiting/ADSL loskoppel uit het modem. Dat kan ik zo laten, want alles werkt dus wel op die manier. Maar nu krijg ik van KPN dus steeds berichten dat ik nog niet op glasvezel aangesloten zou zijn……. dat is toch vreemd? Vrijdag willen ze een monteur laten komen om dit 'op de lossen'…..

Moet je niet eerst het koper afkoppelen, alles stroomloos maken, glas aansluiten en dan pas de stroom er weer op? 


Had ik gedaan beste J3roentje.


Hoe is het afgelopen?


Monteur heeft het in vijf minuten opgelost. Hij snapt ook niet waarom bij de levering van het plug&play glasvezelkastje de instructie zo summier is en cruciale info als het knopje om het ding aan te zetten (en lampjes gaan branden) en de koperkabel af te koppelen compleet vergeten wordt. Ongelooflijk, een info-hiaat van jewelste. Het had zo simpel kunnen zijn, dan had die monteur niet hoeven komen.


Maar wat heeft de monteur nu gedaan? Wat was het probleem?