Skip to main content

Goedendag, ik heb een KPN (Box 12) installatiepakket ontvangen. Ik stap over van XS4ALL.

Het huidige XS4ALL modem is de Fritzbox 5490. Een zogenaamde glasvezel router waarbij de glasvezel (van origine Reggefiber) rechtstreeks in het modem wordt gestoken.

Om nu de KPN Box 12 te kunnen aansluiten moet de glasvezel volgens mij eerst op een FTU (Fiber Termination Unit) worden aangesloten. Kunt u mij aangeven of mijn gedachte de juiste is. Zo ja: hoe nu verder? Zo nee: Hoe nu verder?

Ik heb reeds eerder chatcontact hierover gehad maar nog niets vernomen over een oplossing.

Op dit moment kan ik de KPN BOX12 in ieder geval niet aansluiten.

Lees graag uw reactie.

Hallo @Alschout kun je eens een foto plaatsen van je huidige glasvezelaansluiting?

Je hebt al glasvezel, dus de FTU is al geplaatst en heb je waarschijnlijk met een SFP-module rechtstreeks op de FTU aangesloten.

Als je nu de KPN Box12 wilt aansluiten zal over de FTU eerst een (O)NT geplaatst moeten worden om die via een netwerkkabel RJ45 met de rode WAN-poort van het modem te verbinden.

 

 

 


Om nu de KPN Box 12 te kunnen aansluiten moet de glasvezel volgens mij eerst op een FTU (Fiber Termination Unit) worden aangesloten. Kunt u mij aangeven of mijn gedachte de juiste is.

Dat klopt, de originele NTU zal weer teruggeplaatst moeten worden.

Ik denk dat hier een lacune in de procedure zit want elke KPN abonnee zou nog een NTU thuis moeten hebben liggen waardoor het voor KPN dus niet nodig is om actie te ondernemen t.a.v. het leveren van een NTU. Bij XS4ALL was dat waarschijnlijk anders, daar kreeg je waarschijnlijk geen NTU als je een FRITZ!Box 5490 gebruikte.

 

Ik hoop dat er snel een moderator zal reageren die voor jou een NTU gaat regelen. Dat wordt dan waarschijnlijk een monteur-afspraak.


Vorige bewoners hebben nooit glasvezel gebruikt (want Ziggo). Ik heb direct XS4ALL op glas gekregen.

Dus geen ex KPN abonnee en ook geen oude NTU. 

 


Neem je ook tv bij KPN?

Waarschijnlijk is die FRITZ!Box eigendom van u, in theorie kan je hem ook gewoon gebruiken en ben je niet verplicht om het modem van KPN aan te sluiten. 


Ik neem idd ook tv. Overigens moet ik oude modem terugsturen na omzetting. 


Inmiddels een monteursafspraak ingepland. Wel nog een hoop vraagtekens aan KPN-zijde maar het volste vertrouwen in de monteur,

Voorlopig sluit ik hiermee mijn vraag af.

Dank voor reacties.