Skip to main content
Vraag

Mogelijkheid om de KPN Experia Box V10 om te ruilen voor een nieuwe modem

• May 17, 2026
  • 32 reacties
  • 128 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+1

We hebben hier al jaren een 1Gbps abonnement met Experia Box v10. De adapter die erbij zit is om de een of andere reden gebarsten bij de 230V aansluiting. Tape houdt het ding bij elkaar, maar veilig is anders…

Inmiddels gebruiken we een eigen router met losse access points, maar ik zou graag de v10 (die we als reserve hebben liggen) omruilen voor ee Box 12 (of 14?). Mede door de gevaarlijke stroomadapter maar ook i.v.m. de slechte wifi van de v10. M.i. hoort bij een 1Gb abonnement geen apparatuur van ruim 10 jaar oud.

Hoe kan ik de v10 omwisselen voor een v12 of v14? ​@Erik van KPN 

32 reacties

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • May 17, 2026

We hebben hier al jaren een 1Gbps abonnement met Experia Box v10. De adapter die erbij zit is om de een of andere reden gebarsten bij de 230V aansluiting. Tape houdt het ding bij elkaar, maar veilig is anders…

Inmiddels gebruiken we een eigen router met losse access points, maar ik zou graag de v10 (die we als reserve hebben liggen) omruilen voor ee Box 12 (of 14?). Mede door de gevaarlijke stroomadapter maar ook i.v.m. de slechte wifi van de v10. M.i. hoort bij een 1Gb abonnement geen apparatuur van ruim 10 jaar oud.

Je hebt een eigen router met losse acces points en als reserve een V10, waarvan de stroom adapter door wat voor reden met plakband aan elkaar zit en dan vraag je nu aan de KPN om een V12 of zelfs een  V14, ( voor die heb je een apart abonnement voor  nodig hebt)  ?

Je kan via de KPN ook gewoon aan een nieuwe adapter komen, dat is geen enkel probleem.

Dus hoe lang je al een Gbps abonnement hebt ,dat maakt geen donder uit en verder als je de V10 toch niet gebruikt wat dan zielig verhaal over veiligheid???

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 17, 2026

Mooie reactie ​@ivo46 . Doen we niks mee. Jammer dat het KPN forum en de mensen die er actief zijn zo veranderd is t.o.v. van een jaar of twee geleden.

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • May 17, 2026

Mooie reactie ​@ivo46 . Doen we niks mee. Jammer dat het KPN forum en de mensen die er actief zijn zo veranderd is t.o.v. van een jaar of twee geleden.

Tja tis maar hoe je het bekijkt .

Je verhaal slaat wal nog kant , dus vandaar de reactie.

Kijk als je het het had over de communicatie van de KPN of het slechte update beleid , of de brakke software  van de KPN dan had je een medestander, maar je kul verhaal om aan een nieuwe  modem te komen krijg je mij niet in mee.

Verder heb ik voor vrienden een V12 geregeld via MP en die werkt als een tierelier , aangezien je zelf een eigen router gebruikt zou dat ook een optie zijn, ( zolang er maar niet de oude software erop staat).

Dus gewoon nieuwe adapter aanvragen en je veiligheid is weer gewaarborgd.

En oww,  ik zit hier trouwens al langer dan 2  jaar , dus op dat gebied niks veranderd 😀

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 17, 2026

Ik begrijp de agressieve houding niet, maar goed ik heb je ook niet eerder gesproken. Door via Marktplaats een v12 te ‘regelen’ werk je juist mee aan iets dat juist niet de bedoeling is: de apparatuur van KPN is namelijk in bruikleen uitgegeven. Iemand die het op Marktplaats te koop aanbiedt voldoet daarmee dus niet aan de voorwaarden en potentieel geeft het later gezeik omdat KPN niet verwacht dat je al een v12 gebruikt. Soms vind ik het hier net een fanclub lijken tegenwoordig; terechte kritiek op KPN wordt niet getolereerd. Jammer; dat was voorheen niet zo.

Naar mijn mening mag je bij afname van een 1Gb abonnement van ruim 80 euro in de maand verwachten dat je - notabene na 10 jaar een v10 gebruikt te hebben - ook op wifi wel eens wat meer richting die snelheid mag gaan. Dat 1Gb geen garantie is op wifi snap ik ook wel (ik gebruik zelf Ubiquiti U6 Enterprise WiFi 6E access points en daar haal je net niet de max. haalbare 940Mbps), maar met de v10 kom ik niet eens verder dan 200-250Mbps. Waarom schaf je dan 1Gbps aan? Nieuwe klanten die een 100Mbps abonnement afnemen krijgen wel gewoon een v12.

Toen ik klaagde over service tools die alleen werken via het originele modem (bijv. voor aanvragen vervangende afstandsbediening) kreeg ik ook al te horen dat ik mijn eigen deur dichtgooide omdat ik niet wilde bellen. Het probleem is dat die service-tools niet werken, niet dat ik geen zin heb om in een wachtrij terecht te komen (en begin s.v.p. niet over terugbelverzoeken).

Even goede vrienden, maar mijn vraag en eigenlijk ook verwachting blijft dat ​onze oude v10 ook eens omgeruild gaat worden voor een nieuwer model dat tenminste Wifi 6 ondersteunt. ​En als dat echt zo lastig blijkt te zijn, verwacht ik op z’n minst een vervangende adapter zonder daarvoor te hoeven bellen. @Erik van KPN

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • May 17, 2026

Ik begrijp de agressieve houding niet, maar goed ik heb je ook niet eerder gesproken. Door via Marktplaats een v12 te ‘regelen’ werk je juist mee aan iets dat juist niet de bedoeling is: de apparatuur van KPN is namelijk in bruikleen uitgegeven. Iemand die het op Marktplaats te koop aanbiedt voldoet daarmee dus niet aan de voorwaarden en potentieel geeft het later gezeik omdat KPN niet verwacht dat je al een v12 gebruikt. Soms vind ik het hier net een fanclub lijken tegenwoordig; terechte kritiek op KPN wordt niet getolereerd. Jammer; dat was voorheen niet zo.

Naar mijn mening mag je bij afname van een 1Gb abonnement van ruim 80 euro in de maand verwachten dat je - notabene na 10 jaar een v10 gebruikt te hebben - ook op wifi wel eens wat meer richting die snelheid mag gaan. Dat 1Gb geen garantie is op wifi snap ik ook wel (ik gebruik zelf Ubiquiti U6 Enterprise WiFi 6E access points en daar haal je net de 900Mbps), maar met de v10 kom ik niet eens verder dan 200Mbps. Waarom schaf je dan 1Gbps aan? Nieuwe klanten die een 100Mbps abonnement afnemen krijgen wel gewoon een v12.

Toen ik klaagde over service tools die alleen werken via het originele modem (bijv. voor aanvragen vervangende afstandsbediening) kreeg ik ook al te horen dat ik mijn eigen deur dichtgooide omdat ik niet wilde bellen. Het probleem is dat die service-tools niet werken, niet dat ik geen zin heb om in een wachtrij terecht te komen (en begin s.v.p. niet over terugbelverzoeken).

Even goede vrienden, maar mijn vraag en eigenlijk ook verwachting blijft dat ​onze oude v10 ook eens omgeruild gaat worden voor een nieuwer model dat tenminste Wifi 6 ondersteunt. ​@Erik van KPN 

Mijn abonnement is 112 euro , dus dat gaat je ook niet helpen,  verder het ging je om de veiligheid en niet om de wifi 6.

Agressief ben ik niet , ben zeer liefhebbend ,  je aanname klopt niet , want een V10 voldoet gewoon ook voor glasvezel.

Alleen de V8 en V 9  die voldoen niet meer en die worden omgeruild.

Lieden van de KPN zullen het misschien met iets andere woorden omschrijven, maar strekking zal het zelfde blijven.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 17, 2026

Het gaat in eerste instantie inderdaad om de veiligheid van de stekker, voor de rest vervallen we in herhaling.

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • May 17, 2026

Het gaat in eerste instantie inderdaad om de veiligheid van de stekker, voor de rest vervallen we in herhaling.

Nou dan vraag je dus om een nieuwe stekker zoals gezegd, hoe simpel kan het zijn.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 17, 2026

Dan draaien we er weer omheen. Nergens lees ik dat ik een losse adapter kan aanvragen voor de v10. Wel voor het glasvezelkastje, niet voor de v10. Ik verwacht eigenlijk nog steeds een v12.

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • May 17, 2026

Dan draaien we er weer omheen. Nergens lees ik dat ik een losse adapter kan aanvragen voor de v10. Wel voor het glasvezelkastje, niet voor de v10. Ik verwacht eigenlijk nog steeds een v12.

Ik heb hier nog een geheel originele adapter voor een V10 liggen, mag je zo hebben voor de verzendkosten.

En je had dus gewoon je vraag kunnen stellen: ik wil een nieuwe V12, ook dat was duidelijk genoeg.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 17, 2026

De abonnementskosten zouden voldoende moeten zijn om kosteloos een vervangende adapter of modem te krijgen. Niemand zou geld moeten betalen aan andere particulieren voor spullen die in bruikleen geleverd zijn. Ook die adapter die jij hebt liggen is nog steeds van KPN.

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • May 17, 2026

De abonnementskosten zouden voldoende moeten zijn om kosteloos een vervangende adapter of modem te krijgen. Niemand zou geld moeten betalen aan andere particulieren voor spullen die in bruikleen geleverd zijn. Ook die adapter die jij hebt liggen is nog steeds van KPN.

Amen

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • May 17, 2026

Hoezo , had ik de verzendkosten zelf moeten betalen,  betere en sneller hulp kan ik je niet geven.

Maar maandag zal je wel reactie krijgen en krijg je een nieuwe adapter van KPN en is je veiligheid weer gewaarborgd, voor een modem welke je nu toch niet gebruikt en puur als reserve hebt.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 17, 2026

👍 ik wil alleen maar zeggen dat klanten onderling elkaar niet qua hardware zouden moeten helpen. Of ik het modem momenteel wel of niet gebruikt maakt niet uit. Fijne zondag nog.

JanD
Superuser
  • May 17, 2026

Beste ​@JorisV. KPN ruilt alleen defecte modems om tegen een gelijkwaardige, dus je zou dan toch weer een V10 ontvangen.

Het beste kun je om een andere stroomadapter vragen.

Succes.

JanD
Superuser
  • May 17, 2026

Dus hoe lang je al een Gbps abonnement hebt ,dat maakt geen donder uit 

Let op je taalgebruik ​@ivo46 zie de huisregels.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Een nieuwe adapter kun je zelf gemakkelijk aanvragen ​@JorisV.  Zie ook Nieuwe stroomadapter voor KPN apparatuur aanvragen | KPN Community Dat is niet iets dat via de KPN Community 

Verder heb ik de discussie afgesplitst van de Product update voor de KPN Experia Box V10. 

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • May 17, 2026

Dus hoe lang je al een Gbps abonnement hebt ,dat maakt geen donder uit 

Let op je taalgebruik ​@ivo46 zie de huisregels.

Het is gewoon Nederlands JanD.  

En ja ik ken de huisregels, amen

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 17, 2026

@Jeroen van KPN oké, ik zal morgen maar even gaan bellen. Overigens wijst Dot wel naar de community als optie, dus daar moeten jullie naast de niet-werkende service tools (bij gebruik eigen apparatuur) óók nog even achteraan.

Robert Brink
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1

Het is natuurlijk wel wishful thinking om wegens een defecte/onveilige adapter van een V10 (die je toch niet gebruikt omdat die geen WiFi 6 heeft) meteen maar de hele modem te laten vervangen, omdat die verouderd zou zijn. 🤣

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 17, 2026

@ivo46 als meerdere mensen opmerkingen maken op je wijze van spreken, zul je er toch wat meer op moeten gaan letten. Ik zag dat je er in andere topics ook al op aangesproken bent, dus ik zou vooral zeggen: doe er wat aan. 😉 Goede zondag!

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • May 17, 2026

@ivo46 als meerdere mensen opmerkingen maken op je wijze van spreken, zul je er toch wat meer op moeten gaan letten. Ik zag dat je er in andere topics ook al op aangesproken bent, dus ik zou vooral zeggen: doe er wat aan. 😉 Goede zondag!

Toch apart dat ik nooit genomineerd ben voor een ban op dit forum, amen

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 17, 2026

Het is natuurlijk wel wishful thinking om wegens een defecte/onveilige adapter van een V10 (die je toch niet gebruikt omdat die geen WiFi 6 heeft) meteen maar de hele modem te laten vervangen, omdat die verouderd zou zijn. 🤣

Ik heb geen zin om weer heel die discussie aan te gaan, maar dat de adapter kapot/beschadigd is, staat eigenlijk los van het vervangen van het modem. Dat laatste zou gewoon beter en twee vliegen in een klap zijn.

Het gaat ook om het principe; dat ik meer investeer in eigen hardware wil niet zeggen dat KPN dan minder service hoeft te bieden.

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • May 17, 2026

Ik heb geen zin om weer heel die discussie aan te gaan, maar dat de adapter kapot/beschadigd is, staat eigenlijk los van het vervangen van het modem. Dat laatste zou gewoon beter en twee vliegen in een klap zijn.

Het gaat ook om het principe; dat ik meer investeer in eigen hardware wil niet zeggen dat KPN dan minder service hoeft te bieden.

Dat doen ze toch ook niet, minder service verlenen?  Ze geven optie gratis nieuwe adapter , zeer nette services

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 17, 2026

Die reactie was richting Robert bedoeld. Laten we een eind maken aan deze anders oneindige discussie. Eens gaan we het toch niet worden. 😉

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • May 17, 2026

Die reactie was richting Robert bedoeld. Laten we een eind maken aan deze anders oneindige discussie. Eens gaan we het toch niet worden. 😉

klopt