Skip to main content
Antwoord

Na instellen van FTP verliezen apparaten de wifi verbinding en zijn offline

• September 19, 2025
  • 9 reacties
  • 81 keer bekeken

Als ik probeer bijv. ftp open te zetten op mijn modem, dan lijkt dat te werken, maar binnen no-time zijn een aantal smart apparaten niet meer in staat om in te loggen op de wifi.

Het gaat om bijvoorbeeld mijn laadpaal en mijn thermostaat (honeywell). 

Als je dan een connectie opnieuwe wil instellen met de wifi, dan lijkt alles goed te gaan en krijg ik de “succes” melding bij het apparaat, maar de facto hebben ze geen contact met internet: het apparaat gaat offline.

De enige manier om ze weer online te zetten, is door mijn modem te resetten naar fabrieksinstellingen.

En dan begint het weer opnieuw….

Dit kan toch niet de bedoeling zijn?

Beste antwoord door Marlon92

Heb je de firewall in de KPN Box al op "Standaard" staan?

9 reacties

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • September 21, 2025

Hi ​@MBMW, wat een bijzonder probleem. 

Ik heb dit zelf nog niet eerder meegemaakt. Mag ik het volgende van je weten?

• Welke modem heb je?
  • Wat probeer je precies open te zetten?
  • Waar probeer je dit te doen in de interface en wat vul je daar precies in? Zou je hier ook screenshot(s) van kunnen plaatsen?

Ik hoor graag van je. 

• Auteur
  • September 24, 2025

Ik heb een experia 12

Het gaat al mis als ik het gastnetwerk open zet, dus alleen een knop bij de wifi aan vink.

Ik heb de afgelopen weken drie keer geprobeerd om iets te veranderen in het modem via de webinterface en telkens opnieuw viel mijn laadpaal en mijn thermostaat uit. 

Dus ik ben wat huiverig om opnieuw zelfs maar in te loggen op mijn modem....

Als ik probeerde ftp open te zetten, dan deed ik dat via het beveiligingsniveau en dan poort 20-21 doorlaten in plaats van blokkeren in aangepaste beveiliging (die eerst op middel was gezet).

Ik heb vandaag weinig tijd om alles weer te herstellen erna, maar vrijdag heb ik iets meer tijd dus wil het wel weer proberen ;-)

• September 24, 2025

Om ftp werkend te krijgen zet je alleen de firewall op "Standaard". Verder hoef je niets in te stellen. 

• Auteur
  • September 26, 2025

We hebben hier een storing gehad van kpn (met melding, daarvoor dank), maar sinds die tijd vertoont het modem het storende gedrag niet meer, dat er pas connectie is na resetten van modem.

De apparatuur logt weliswaar even uit (natuurlijk), maar daarna kan het zichzelf weer inloggen.

Misschien is er iets veranderd? Op dit moment lijkt dat probleem dus opgelost.

Wat blijft is raar gedrag bij bezoek van Cloud86.

Als ik inlog via de wifi dan kan ik niet inloggen op de plesk omgeving. 

Als ik inlog via een hotspot van mijn mobiel, die niet via de wifi is verbonden, dan lukt het wel.

Als ik inlog op mijn mobiel terwijl hij met wifi is verbonden, dan lukt het niet.

Enig idee?

• Auteur
  • September 26, 2025

Ondanks mijn positieve reactie op de apparaten blijft er een probleem.

De ftp is ondanks de regel niet bereikbaar via filezilla. Tenzij ik de truc met mijn mobiel doe die ik ook met plesk doe. 
het lijkt dus aan (de instellingen van) het modem te liggen.

• Antwoord
  • September 26, 2025

Heb je de firewall in de KPN Box al op "Standaard" staan?

• Auteur
  • September 26, 2025

Dat deed hem. 

Raar dat het niet werkt met aangepaste instellingen, maar ik ben blij dat ik er weer gewoon bij kan zonder omwegen!

• September 26, 2025

De juiste aangepaste instellingen kan je bijna niet weten bij FTP. Bij FTP word namelijk gebruik gemaakt van een 2de connectie. Bij die 2de connectie bepaald de server welke poort er gebruikt. Als jij die FTP server zelf geconfigureerd hebt, dan weet je de poorten die daar voor gebruikt worden. Maar als gebruiker weet je die niet.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • September 29, 2025

@MBMW, fijn dat het weer werkt en dat je het hier ook laat weten. Dank Marlon voor je advies!