Skip to main content

Eergisteren nacht heeeft mn modem eern update gehad, sindsien werkt ftp niet meer. Modem is ondertussen op 3 manieren gereset, door de knop, op afstand, en via een pin naar fabrieksinstellingen, niets heeft geholpen. Gisteren een hoop gebeld, zou teruggebeld worden, is uiteindelijk niet gebeurd.

Overigens heb ik zowel ipv4 als ipv6 gepobeerd.

En tot mn stomme verbazing weet de helpdesk me vanmorgen na half uur wachten te melden dat ze me niet gaan helpen met ftp.

 

Wat zullen we nou krijgen???????

Terug naar ziggo?

Inmiddels in het modem firewall niveau naar laag gezet, dat was de oplossing.

Waardeloos dat je dan te horen krijgt dat je het zelf maar moet uitzoeken.


Log in op uw modem en zet de firewall naar "Low". Dan werkt het waarschijnlijk weer.


ja had ik al uitgevogeld, waardeloos toch dat zelfs de technische dienst je dat niet weet te vertellen.


U heeft geen technische dienst aan de lijn gehad. Die krijgt u alleen als u 5 euro extra betaald. 

https://www.kpn.com/internet/service-plus.htm

U heeft mensen aan de lijn gehad die daar gewoon zitten om hun salaris elke maand gestort te krijgen en voorlezen wat ze voor zich op hun scherm zien.


Hoi @Jean Cremers, op welk versienummer zit jouw modem nu?


@Erik van KPN

V12 C24.05.08

@Nick83

Sterker nog, kreeg vanmorgen telefoon nav mn klacht en die man vertelde me dat kpn geen ondersteuning bied voor ftp, wordt door te weinig klanten gebruikt. Mijn klacht was dat na veel moeite de technische dienst me niet eens wist te vertellen dat voor ftp de firewall op low gezet moet worden.

Weten ze niet eens! Waardeloos. En ze vertellen je gewoon dat je dood kan vallen.


V12 C24.05.08

 

Ah, duidelijk, @Jean Cremers! Dat is de nieuwste update. Meer daarover lees je in deze Product Update: 

 

In deze update zijn de firewall instellingen veranderd/verbeterd. Op het standaardniveau (midden) wordt FTP geblokkeerd. Dit omdat het een protocol is dat standaard unencrypted communiceert en vaak misbruikt wordt. We hebben een kennisbank artikel beschikbaar met info over wat de verschillende firewall niveaus inhouden. En ook hoe je ze kunt aanpassen als je tegen problemen aanloopt.

Jij hebt het nu op laag gezet geef je aan. Dat is een optie. Ik zou je echter aanraden om Aangepast te gebruiken. 

 

Het werkt bij niveau Aangepast zo dat je (in jouw geval) eerst kiest voor Alles toelaten. Dit zet de toestemmingen op hetzelfde niveau als Middel. Daarna pas je, bij de regels eronder, aan welke je nog meer wilt toestaan. Zet dan het schuifje voor FTP uit. Dit zorgt ervoor dat FTP dan ook wordt toegelaten.

 

Hoe stel ik regels in bij Beveiligingsniveau Aangepast?

Als je het beveiligingsniveau op Aangepast zet, en dit bevestigt in de pop-up, verschijnen er aanvullende opties op het scherm. Dit begint met de twee basisknoppen voor alles blokkeren of alles toestaan:

Wat we aanraden is om in eerste instantie te kiezen voor Alles toelaten’. Dit zet de instellingen gelijk aan beveiligingsniveau Middel. Je krijgt een klein pop-upje te zien terwijl de Box 12 alle regels aanpast. 

 

Daarna kun je regels die eronder staan bewerken of verwijderen om de instellingen verder aan te passen. 

….

Als je hebt gekozen voor Alles toelaten, staan alle actieve regels (groen schuifje) op blokkeren (ook te herkennen aan het ✖️ icoon. Door deze dan uit te zetten kun je een protocol alsnog toelaten.


@Jean Cremers 

Beveiligingsniveau Middel

Alle uitgaande communicatieprotocollen zijn toegestaan behalve onderstaande protocollen. Dit is de standaard instelling, en zal voor de meeste mensen ook goed werken. Loop je toch tegen een probleem aan, of wil je specifiek een van deze open zetten? Wijk dan uit naar niveau Laag (om te testen) of Aangepast (als je specifieke protocollen wilt toestaan).

 


Sterker nog, kreeg vanmorgen telefoon nav mn klacht en die man vertelde me dat kpn geen ondersteuning bied voor ftp, wordt door te weinig klanten gebruikt. Mijn klacht was dat na veel moeite de technische dienst me niet eens wist te vertellen dat voor ftp de firewall op low gezet moet worden.

Weten ze niet eens! Waardeloos. En ze vertellen je gewoon dat je dood kan vallen.

Deze update is net nieuw, dus het kan zeker zijn dat nog niet bij al mijn telefonische collega's duidelijk is wat er veranderd is. Het is wel zo dat de reguliere klantenservice geen inhoudelijke ondersteuning biedt op dit soort zaken. Je bent voor vragen over dit soort zaken dan ook beter af hier op de Community. Als je wel graag telefonische ondersteuning hierover zou willen, dan is Service Plus een optie.

U heeft geen technische dienst aan de lijn gehad. Die krijgt u alleen als u 5 euro extra betaald. 

https://www.kpn.com/internet/service-plus.htm

 


beste Erik, vind jij het ok dat ik zoiets van een forum moet horen nadat ik het probleem heb gehad?


In deze update zijn de firewall instellingen veranderd/verbeterd. Op het standaardniveau (midden) wordt FTP geblokkeerd. Dit omdat het een protocol is dat standaard unencrypted communiceert en vaak misbruikt wordt.

Ow... ik dacht dat het een bug was ... maar nu blijkt het dat het zo bedoeld is? Bijzonder...


Overigens krijg ik met ‘aangepast’ en alles daar toegelaten nog steeds geen ftp connect.


@Jean Cremers FTP gebruikt 2 toevallige poorten > 1024. En deze moet je niet laten blokkeren door firewall, maar je weet van tevoren niet welke poorten zal gebruikt worden. Daarom werk 'aangepast’ niet.

B.v. 

Actieve FTP: Uitgaande poorten 20/21 en inkommende poort 1023 moeten door firewall toegelaten worden

  • FTP server's port 21 from anywhere (Client initiates connection)
  • FTP server's port 21 to ports > 1023 (Server responds to client's control port)
  • FTP server's port 20 to ports > 1023 (Server initiates data connection to client's data port)
  • FTP server's port 20 from ports > 1023 (Client sends ACKs to server's data port)

Passieve FTP:  Uitgaande porten 21 en 1023 moeten door firewall toegelaten worden

  • FTP server's port 21 from anywhere (Client initiates connection)
  • FTP server's port 21 to ports > 1023 (Server responds to client's control port)
  • FTP server's ports > 1023 from anywhere (Client initiates data connection to random port specified by server)
  • FTP server's ports > 1023 to remote ports > 1023 (Server sends ACKs (and data) to client's data port)

 

 


Overigens krijg ik met ‘aangepast’ en alles daar toegelaten nog steeds geen ftp connect.

Het werkt bij niveau Aangepast zo dat je (in jouw geval) eerst kiest voor Alles toelaten. Dit zet de toestemmingen op hetzelfde niveau als Middel. Daarna pas je, bij de regels eronder, aan welke je nog meer wilt toestaan. Zet dan het schuifje voor FTP uit. Dit zorgt ervoor dat FTP dan ook wordt toegelaten.

 

 

Hoe stel ik regels in bij Beveiligingsniveau Aangepast?

Als je het beveiligingsniveau op Aangepast zet, en dit bevestigt in de pop-up, verschijnen er aanvullende opties op het scherm. Dit begint met de twee basisknoppen voor alles blokkeren of alles toestaan:

Wat we aanraden is om in eerste instantie te kiezen voor ‘Alles toelaten’. Dit zet de instellingen gelijk aan beveiligingsniveau Middel. Je krijgt een klein pop-upje te zien terwijl de Box 12 alle regels aanpast. 

Daarna kun je regels die eronder staan bewerken of verwijderen om de instellingen verder aan te passen. 

Als je hebt gekozen voor Alles blokkeren, staan alle actieve regels (groen schuifje) op toelaten (ook te herkennen aan het ▶️▶️ icoon). Door deze dan uit te zetten kun je een protocol alsnog blokkeren.

Als je hebt gekozen voor Alles toelaten, staan alle actieve regels (groen schuifje) op blokkeren (ook te herkennen aan het ✖️ icoon. Door deze dan uit te zetten kun je een protocol alsnog toelaten.

 


Kun je je ook afmelden voor automatische “verbeteringen”/veranderingen van firewall instellingen?


Kun je je ook afmelden voor automatische “verbeteringen”/veranderingen van firewall instellingen?

Lijkt je dit wenselijk?


Kun je je ook afmelden voor automatische “verbeteringen”/veranderingen van firewall instellingen?

Ander modem nemen.


@Erik van KPN wat jij vertelt werkt niet, zie het antwoord van TDN hierboven. Ik dacht laat ik het toch eens proberen. En nu werkt ftp weer totaal niet, ook niet na terugzetten op Laag. !@#$!@#$@#!$!

 

Laatst werkte het ook al even niet, om toen na een uurtje vanzelf weer te werken, dus er wordt nog steeds aan gekloot. Ik vind dit heel vervelend, ik had graag een fatsoenlijke ftp verbinding.


Eigenlijk wordt het gewoon eens tijd dat hostingproviders over gaan stappen op SFTP. Dit deed het toenmalige XS4ALL ook met hun homepage-servers. 

Dus misschien is het handig om ook bij je hosting aan te dringen. 


ik betaal voor internet toegang, daar hoort voor mij ftp bij , punt.


Hier ook geen ftp of ssh connectie mogelijkheid meer. En dat bij een kleinzakelijk abbo.

Met de firewall instellingen op laag krijg ik nog steeds geen verbinding. Wat te doen?


ik had na modem reset en tijdje wachten weer ftp. 

Wat ik nu al 3 keer heb gehad is dat door een brakke ftp een setup.exe verminkt op mn site wordt gezet, als mensen die downloaden krijgen ze te horen dat het bestand verminkt is, mooie boel dan kpn. En ik maar hopen op een werkende ftp zodat ik het kan herstellen.


@Jean Cremers Het probleem van de modem update is dat er helemaal geen verbinding meer gemaakt kan worden. Niet dat bestanden onvolledig aan zouden komen. 


@Jean Cremers

Als je bestanden verminkt worden geüpload, dan komt dat hoofdzakelijk doordat je de dataoverdracht van je FTP-programma op ASCII- of textmode hebt staan. En dan wordt je prachtige setup.exe niet een binair uitvoerbaar bestand, maar een stuk tekst waar geen computer meer hout van kan snijden.

Daarom het advies om altijd binair te uploaden. En blijf wat mij betreft druk uitvoeren om FTP uit te laten faseren. Ooit moet het de nek omgedraaid worden. Iedereen die tussentijds in je verbinding zit kan meekijken. Dus ook op een random WiFi-hotspot. 😁


ik gebruik winscp scripts, die hebben binary default, sorry heren, de fouten hebben toch echt met de verbinding te maken.


Reageer