Skip to main content
Vraag

Na nachtelijk onderhoud blokkeert firewall de FTP toegang

• September 26, 2025
  • 17 reacties
  • 118 keer bekeken

Na een nachtelijke onderhoud aan het netwerk van 25 september jl. kan ik geen gebruik meer maken van de mogelijkheid om via ftp mijn website te bereiken.
Ook na een telefonisch onderhoud met KPN is dit probleem met de firewall niet opgelost. Ik kan nu alleen inloggen, als ik mijn telefoon via 4g/5g als mobiele hotspot instel. Dan omzeil ik de firewall van KPN.
Wie weet een oplossing?

17 reacties

Forum|alt.badge.img+7
  • September 26, 2025

Heb je een software update gekregen van je modem? 
Het lijkt erop dat je de instelling van de firewall in het modem naar “standaard” moet zetten.

Inloggen met een browser op 192.168.2.254 → Beveiliging → Firewall

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 26, 2025

Ik heb alle mogelijkheden na de update uitgevoerd, ook nog een keer met een medewerker van KPN. Zonder resultaat. Ik zou teruggebeld worden, maar dat is niet gebeurd. Teleurstellend!
Het overigens de 3e keer in 3 jaar dat dit is gebeurd.
Ik overweeg om naar een andere provider over te stappen.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 26, 2025

Heb je dan ook de veiligheidsinstelling al op "Standaard" gezet?

Een goede tip: Omdat FTP geen veilig protocol is, raad ik aan om bij je provider vragen of ze SFTP aanbieden. Maar als Mnog is het zo dat KPN dit niet permanent blokkeert.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 26, 2025

Ik heb alle instellingen geprobeerd: standaard, middel, hoog en aangepast. In diverse volgordes, maar zonder resultaat.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 26, 2025

Heb je al bij je hosting gevraagd of je ip-adres daar niet geblokkeerd is? Misschien omdat je stond te hameren met een verkeerd wachtwoord, of te veel connecties?

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 27, 2025

Ook dat is nagekeken. Ik kan alleen via mijn mobiele hotspot op 4g mijn server bereiken en dan de noodzakelijke updates naar mijn site doorvoeren en mijn e-mails binnenhalen en versturen. Buitengewoon frustrerend!!

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 27, 2025

Dan raad ik aan om eens IPv6 uit te zetten.  Dat wil op de KPN modem al eens problemen geven. En anders áls dat niet werkt een reset uitvoeren. 

Zelf heb ik overigens geen KPN modem meer, maar een Fritzbox, omdat ik daar nauwkeuriger netwerkinstellingen kan maken.  

• September 27, 2025

Firewall gewoon op Standaard zetten. En daarna niet meer aan komen. Je zou ipv6 nog uit kunnen zetten. Als dat ook niet helpt is je ip waarschijnlijk geblokkeerd door de hoster.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 27, 2025

Dank voor jullie meedenken. Ik heb alle suggesties nogmaals uitgeprobeerd, maar ik kan nog steeds geen verbinding maken. Ik wil de firewall (even) uitschakelen, maar dat gaat helaas niet.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 27, 2025

Dan vrees ik echt dat het probleem bij jouw hostingprovider ligt. Of heb je het al getest met een andere ftp-host?

• September 27, 2025

Dank voor jullie meedenken. Ik heb alle suggesties nogmaals uitgeprobeerd, maar ik kan nog steeds geen verbinding maken. Ik wil de firewall (even) uitschakelen, maar dat gaat helaas niet.

Met "Standaard" staat de firewall feitelijk uit. Alle verkeer kan vrij van binnen naar buiten. Er word niets tegen gehouden.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 27, 2025

Ik krijg pas verbinding als ik de ethernetkabel bij mijn computer losmaak. Dan kan ik de via de wifi mijn mobiele hotspot activeren. Het modem houdt alles tegen: via de kabel en via wifi.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 27, 2025

Heb je het al getest met een andere ftp-host?

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 28, 2025

Bij andere ftp-hots kan ik wel inloggen

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 28, 2025

Bij andere ftp-hots kan ik wel inloggen

Dan kunnen we dus concluderen dat het duidelijk dus een IP-blokkade bij je hosting is. KPN blokkeert niet zomaar hosts, en je firewall had je toch op Standaard gezet?

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 28, 2025

Met 5g via mijn telefoon kan ik gewoon ftp-en en is er dus geen blokkade.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 28, 2025

Ja, via 5G heb je een ander (wisselend) IP natuurlijk.
Je WAN ip van je eigen aansluiting is namelijk geblokkeerd., daar kan KPN niks aan doen. Ik raad aan om dit te escaleren bij je hosting,.