Skip to main content

Zie hier onder een beschrijving van mijn probleem en hoe ik deze weer opgelost hebt.

Ik wil dit even delen met het Forum misschien hebben meer gebruikers hier last van. 

 

Vandaag 11-10 is iets voor 3 uur (nacht) is mijn modem(SGEJ1000060E) “automatisch” gereboot.

Na de reboot waren mijn super wifi punten niet meer zichtbaar.

Als ik inlog op de gui van de modem zag ik in de wifi client list dat al mijn devices waren gekoppeld aan 2,4ghz terwijl ze normaal op 5ghz.

De superwifi punten waren ook niet meer zichtbaar in de thuis ap.

Uit en aanzetten van de super wifi leek niet te werken.  Dus ze maar gereset volgens onderstaande procedure(schone installatie). Omdat ik mijn settings op mijn modem niet wilde kwijt raken had ik deze niet gereset. Met als gevolg dat ik nog steeds niet de super wifi nodes kon toevoegen.

 

Dus toch maar de modem gereset met de paperclip (geprobeerd) heb vrij lang de paperclip gebruikt. Modem ging uit en her herstarte. Maar hij was niet gereset. Ik kon niet meer inloggen op de gui.

Dan maar de modem via mijn kpn.com gereset. Zie link hieronder. Dit had ik direct moeten doen gaat makkelijker dan via de paperclip.

Hoe herstart of reset ik mijn modem? | KPN

 

Dat leek wel te werken. De modem werd gereset en ik kon weer inloggen met het default wachtwoord van de modem. Het terug zetten van mijn wifi settings ging simpel. Ik had voordat ik begon de wifi setting via screenshots bewaard maar ook al eerder in keepass opgeslagen.

Jammer dat kpn niet de optie heeft om de configuratie of delen daarvan extern op te kunnen slaan zodat je deze daarna weer kan importeren.

Ik zag dat veel van mijn wifi devices weer netjes met 5ghz met de modem verbinden.

Ik kon nu eindelijk de superwifi punten weer toevoegen via de thuis ap. Nu zie ik beide super wifi punten weer. En lijken alle device weer netjes te koppelen op de super wifi punten met 5ghz.

Wel jammer dat er na de voor mij spontane reboot om 2.50 uur ik vervolgens bijna 2,5 uur bezig was om mijn wifi weer goed te krijgen. Het tijdstip van de reboot doet mij vermoeden dat dit vanuit kpn is uitgevoerd.

Misschien had ik de pech om wakker te zijn en wifi weg te zien vallen. En ik ongeduldig was. Maar ik heb zeker 30 minuten gewacht voordat ik zelf ben gaan sleutel. Ik vermoed dus dat langer wachten ook geen nut had gehad.

 

Hoi @eduard-w! Ik snap dat het balen is als je zoveel tijd kwijt bent aan het opnieuw in- en afstellen van je wifi. Fijn dat het toch gelukt is uiteindelijk, en hopelijk is het niet nogmaals nodig binnenkort. 🙂 Bedankt voor het delen hier voor toekomstige meelezers! 


 @Sanne_M 

Bedankt. Ik was helaas nog meer tijd kwijt was vergeten dat ik een aantal ip adressen vast gezet had in dhcp. En die ip adressen waren nu uitgedeeld aan een aantal iot devices via wifi.

Om ze vrij te maken moest ik eerst het betreffende wifi netwerk uit zetten en vervolgens de modem weer rebooten. Dit omdat de dhcp lease 24 uur is en je deze niet kan wissen via de config van de modem.

Daarna kon ik mijn 3 pc weer toewijzen aan de juiste ip adressen en het betreffende wifi netwerk weer aanzetten.


Dat maakt het inderdaad nóg weer een tikkeltje lastiger. 😅