Skip to main content
Beantwoord

Na update V10 lukt portforwarding voor OpenVPN server niet meer

• October 28, 2025
  • 13 reacties
  • 145 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Na contact te hebben gehad met de klantenservice (KS) van KPN, waar ik overigens netjes te woord ben gestaan, kunnen ze mij niet helpen. Na de update van de V10 modem naar de nieuwe software is portforwarding niet meer mogelijk. Ik weet dat er meerdere topics zijn over dit onderwerp maar wil toch even via deze weg ook min of meer in beklag gaan. 

Tijdens het telefoon gesprek gaf de KS medewerker aan de instellingen niet te ondersteunen. In het verleden hadden ze ook een technische afdeling maar die is inmiddels ook opgedoekt. Toch is het gek dat als je instellingen in een router als optie geeft, je deze ook moet ondersteunen als leverancier. Althans, logischerwijs. Toch is dit niet het geval.

Uit alle vorige topics heb ik gelezen dat een FRITZBox de enige optie is. Wordt deze dan wel met de KPN security ondersteund of valt dit dan ook helemaal weg? Dat is namelijk ook de reden waarom de router van KPN er nog tussen hangt bij ons thuis.

Ik hoop dat er tzt een nieuwe update komt die de ondersteuning weer levert voor portforwarding. 
Of zijn is er al iemand erin geslaagd de portforwarding geactiveerd te krijgen?

Beste antwoord door LesleyV

Schets van het netwerk
Regel in Orbi
Regel in KPN router

KPN heeft inderdaad alleen een doorgeeffunctie. Deze heb ik er bewust nog tussen vanwege de beveiliging. Met een VPN connectie naar de server die intern in mijn netwerk staat moet ik wel een regel in de KPN router maken anders stopt de connectie daar.

Al met al heb ik alles gereset en ben ik opnieuw begonnen met het installeren van beide routers en de VPN server. 

De regel in de KPN router heb ik opnieuw toegevoegd met poortnummer 1194 en alleen een intern IP adres. Vervolgens heb ik een nieuwe regel aangemaakt in Orbi voor het doorsturen van dezelfde poortnummer als in de KPN router naar het adres van de VPN server. En als laatst heb ik de VPN server opnieuw geconfigureerd. 

Alles werkt nu wel weer. 

Iedereen bedankt voor het meedenken!

13 reacties

• October 28, 2025

Na contact te hebben gehad met de klantenservice (KS) van KPN, waar ik overigens netjes te woord ben gestaan, kunnen ze mij niet helpen. Na de update van de V10 modem naar de nieuwe software is portforwarding niet meer mogelijk.

Dat is onzin. Natuurlijk is dat gewoon nog mogelijk. Ik gebruik zelf dieverse poortforwardings. En ook in diverse andere topics helpen we hier op dit forum andere klanten om deze goed in te stellen. Wat lukt er niet? Waar loop je tegenaan?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 28, 2025

Hi Marlon,

Portforwarding voor mijn OpenVPN server werkt niet meer. Voor de grote update nog wel. Ik heb de instellingen allemaal ingesteld zoals de topics op dit forum al aangegeven hebben. 

UPNP geactiveerd

Firewall aangepast naar standaard

Portforwarding regel toegevoegd

Opnieuw opstarten van de modem 

Als ik op internet controleer of de poort beschikbaar is op mijn publieke ip-adres dan krijg ik een time out. Als ik dan op mijn telefoon de VPN wil activeren werkt het niet, wat logosch is als de poort niet beschikbaar is. In de logging zie ik dat er dan meerdere pogingen gedaan worden om de server te bereiken maar blijft hangen en geeft ‘connection time out’ aan.

• October 28, 2025

Ik gebruik Wireguard. Dat werkt gewoon prima.

Je gebruikt toch geen online poortscanner hé? Want dat is nutteloos. Die zal bij een UDP poort altijd aangeven dat die gesloten is. En OpenVPN is UDP verkeer dacht ik.

Je hebt "Internet IP adres" leeg gelaten bij de poort forwarding? 

Je hebt geen vast ip op de OpenVPN server ingesteld? Deze haalt zijn ip adres gewoon op via DHCP? Op de Experiabox heb je het ip adres voor de server gereserveerd? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 28, 2025

Van de poortscanners op internet wist ik niet. Ik heb de forwarding ingesteld op UDP/TCP.

Internetadres heb ik inderdaad leeg gelaten. Ook getest waarbij deze wel is ingesteld maar ook zonder resultaat. 

Mijn internet constructie is wat anders dan standaard ;-).

Ik heb de KPN router doorgestuurd naar mijn Orbi mesh systeem, niet in bridge modus. Dus de KPN is alleen een doorgeefluik naar mijn eigen netwerk. In de Orbi heb ik niets gewijzigd t.o.v. voor de KPN update dus die zou gewoon de gegevens moeten doorsturen naar de OpenVPN server. 

Op de KPN XperiaBox heb ik wel fixed IP gezet naar het Orbi systeem. en in Orbi ook een fixed IP naar de VPN server. 

• October 28, 2025

Kun je een schermafdruk plaatsen van de poortforwardings in de Experiabox? 

Heb je tv van KPN? Heb je glasvezel? 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@LesleyV welkom op de KPN Community! Ik zie dat Marlon je op het goede spoor heeft gezet. Ben je er nog uitgekomen? Post anders nog eens een screenshot en dan kijken we even verder!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 2, 2025

Hi Manon,

Dit is de instelling.

Ik heb tv en glasvezel van KPN.

Ik heb beide protocollen maar geselecteerd om zeker te zijn dat het zou moeten werken.  

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • November 2, 2025

Hi Manon,

Dit is de instelling.

Ik heb tv en glasvezel van KPN.

Ik heb beide protocollen maar geselecteerd om zeker te zijn dat het zou moeten werken.  

Maar waar moet openvpn naar toe. Er is geen Doel  ip adres van het apparaat toegevoegd. Die 0.0.0.0 moet het ip van je openvpn server worden 

• November 2, 2025

Hoe kom je erbij om daar 0.0.0.0 in te vullen? Nogal logisch dat het niet werkt.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 2, 2025

Als ik hier mijn IP adres van KPN invul werkt het ook niet. Ik heb deze nu even zo ingesteld omdat de andere ook dit IP adres heeft.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • November 2, 2025

Als ik hier mijn IP adres van KPN invul werkt het ook niet. 

Je zegt dat de KPN Box slechts een doorgeefluik is, dus waarom zou je dan alles in de box forwarden?
Dit hoort in dat geval in je Orbi te worden gedaan.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • November 2, 2025
Schets van het netwerk
Regel in Orbi
Regel in KPN router

KPN heeft inderdaad alleen een doorgeeffunctie. Deze heb ik er bewust nog tussen vanwege de beveiliging. Met een VPN connectie naar de server die intern in mijn netwerk staat moet ik wel een regel in de KPN router maken anders stopt de connectie daar.

Al met al heb ik alles gereset en ben ik opnieuw begonnen met het installeren van beide routers en de VPN server. 

De regel in de KPN router heb ik opnieuw toegevoegd met poortnummer 1194 en alleen een intern IP adres. Vervolgens heb ik een nieuwe regel aangemaakt in Orbi voor het doorsturen van dezelfde poortnummer als in de KPN router naar het adres van de VPN server. En als laatst heb ik de VPN server opnieuw geconfigureerd. 

Alles werkt nu wel weer. 

Iedereen bedankt voor het meedenken!

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@LesleyV, ik kwam net je topic tegen en wat fijn at het dan weer werkt en dat je de oplossing nog even met ons gedeeld hebt! Post gerust nog eens een topic als we iets voor je kunnen beteken. Zoals je merkt denkt de community graag even mee. 

Ik wens je een fijne dag!