Skip to main content

Gaat weer lekker.

Ben je even op vakantie, kan je de KPN weer bellen.

Modem thuis plat na een update die zo laat is aangekondigd dat ik er niets meer mee kon doen

Alarm systeem en home automation plat.

Bedankt weer!

Voor nu al meer als een uur in de wacht.

Dat was officieel nog het enige deel van kpn dat probleemloos werkte. 

Hoe ga ik dat modem vanaf 900 km afstand resetten?

De dame heeft me ook al meer als een uur in de wacht. Is dit "als ik ze maar lang genoeg laat wachten hangen ze vanzelf op"?

Aha, gevonden, blijkbaar bedoel je de Servicetool "Geen diensten".

Ik gebruik zelf geen Experia/KPN Box maar een EdgeRouter en dus ben ik niet zo thuis in die Servicetools.

Overigens heb ik achter mijn EdgeRouter een V12 staan voor naslag en test doeleinden. Deze V12 is met de pppoe server van mijn eigen EdgeRouter verbonden en mijn EdgeRouter op zijn beurt met de pppoe server van KPN. Ook in die setting wordt de V12 gevonden.

Met de oude firmware lukte dat niet omdat daarbij de communicatie met Experia/KPN Box vanuit het centrale beheerplatform van KPN geïnitieerd werd maar met de nieuwe firmware heeft de V12 zelf een verbinding gemaakt met het centrale beheerplatform van KPN.

Terug naar jouw issue.

Het lijkt er dus op dat jouw V10 dus wel correct verbonden is met Internet.

Kan je via de servicetools jouw wifi naam en/of wachtwoord aanpassen?

Als dat lukt kan je het natuurlijk ook weer terug aanpassen.

Ja dat kan

Ja dat kan

Dan lijkt wifi dus ook te werken.

Doet jouw alarm het ook of heb je een andere service die via een cloud loopt die je kunt testen?

Overigens is die service tool niet zichtbaar voor een v10 vanuit mijn kpn. Deze moet je met de oude links toen het nog niet in de app zat aanroepen

Ja dat kan

Doet jouw alarm het ook of heb je een andere service die via een cloud loopt die je kunt testen?

Alles werkt.

Ja dat kan

Alles werkt.

Dat is mooi. Alleen port-forwardings waarschijnlijk niet of zijn die ook goed teruggeplaatst?

Nee die niet maar dat is het minste probleem voor nu. Alleen de backup van mijn vps-en werkt niet naar de nas. Andersom werkt wel. Dus de nas de backup op laten halen

Overigens zou ik via TeamViewer mijn pс over kunnen nemen en de port forwards in kunnen stellen, maar die paar dagen overbrug ik wel. Ik heb vakantie

Dus kan je met een gerust hart jouw verblijf in Praag voortzetten.

Ben je daar zakelijk of als toerist?

Toerist dit keer

Toerist dit keer

Veel plezier, mooie stad om te bezoeken.

KPN verwijst naar het KPN forum.

Nota Bene door klanten van KPN.

KPN doet niets en laat de problemen die zij creëren door anderen oplossen

Goed om te horen dat het uiteindelijk wel gelukt is om het modem te resetten en hem weer werkzaam te krijgen, Francoix.

Erg vervelend dat de update bij jou nu net niet soepel liep terwijl je in het buitenland bent. Ik begrijp je frustratie daarover. Ik zal je niet vervelen met de uitgebreide uitleg over hoe de nieuwe Software volledig anders is dan de oude. En dat er van daaruit dan gekke dingen kunnen gebeuren, in bepaalde gevallen. Wat hier op de Community erger lijkt dan het in de praktijk is, want mensen waar de update probleemloos is verlopen hebben geen reden om hier te komen. Je bent bekend hier, je hebt me dat verhaal vaker zien vertellen.

Ik hoop dat je nog een fijne verdere vakantie hebt. En dat de rest van de aanpassingen die je nog moet doen niet teveel werk zijn.

Overigens is die service tool niet zichtbaar voor een v10 vanuit mijn kpn. Deze moet je met de oude links toen het nog niet in de app zat aanroepen

Dit ga ik laten checken, want in de basis moeten alle servicetools gewoon te bereiken zijn vanuit de app. 

De Service tool was bij mij gewoon beschikbaar, het modem is na de update simpelweg kapot gegaan.

Heb nu een nieuwe, draait sinds vannacht weer op de intermediate firmware dus ben benieuwd wanneer ik weer aan de gang kan. 

Heb de installatie hier nu wel minder afhankelijk gemaakt van het kpn modem waardoor in ieder geval de complete home automation niet onderuit gaat als het kpn modem niet meer werkt. 

Daarnaast hoef ik nu hopelijk alleen nog maar de dhcp server, de wifi settings (uitschakelen 5Ghz) en de standaard dns aan te passen mocht het modem weer een update krijgen.

Ik heb even gekeken en inderdaad hij zit als je dieper door klikt. Bij mij kwam het modem in beeld aan de kpn kant nadat de reset knop 10 seconden ingedrukt was . Doorstarten deed hij helaas niet. Met de servicetool kwam hij weer tot leven.

te vroeg gejuigd. 

Het modem (en andere in netwerken die wij beheren) geeft heel veel problemen

1. DNS verzoeken - Bepaalde websites zijn onbereikbaar
  2. IPV6 werkt (algeheel) niet meer
  3. Bepaalde types wireless routers functioneren niet meer als router, maar alleen als accesspoint achter de v10 met update.

Hierbij de oproep aan KPN om de uitrol PER DIRECT TE STAKEN
en de oude firmware terug te zetten.

Deze rommel is onwerkbaar

Fouten toegeven, daar worden mensen tegenwoordig helaas niet meer voor opgeleid.

Het is inderdaad een bekend fenomeen dat de KPN firmware die op de V10 uitgerold wordt problemen heeft met IPv6. Das was eerder op de V12 ook het geval maar die lijken deze ondertussen wel verholpen, of laat ik het anders zeggen, ik ervaar geen problemen met IPv6 op mijn V12.

Ik hoop dat KPN die IPv6 problemen ook op de V10 snel weet te tackelen.

Overigens wordt er momenteel een nieuwe versie van de firmware voor de V10 getest waarbij aangegeven wordt dat een mogelijke oorzaak van problemen met IPv6 weggenomen is.

KPN moet gewoon testen voor ze uitrollen. dit is onwerkbaar. Je kan me ook niet wijs maken dat dit een serieuze testronde overleeft heeft.

Na een reboot werkt alles weer, maar met een dag is het apparaat compleet van slag.

Het is net een dementerende bejaarde

Overigens wordt er momenteel een nieuwe versie van de firmware voor de V10 getest waarbij aangegeven wordt dat een mogelijk oorzaak van problemen met IPv6 weggenomen is.

Laat ze stoppen met testen en gewoon de oude firmware terug zetten
daarna mogen ze terug de schoolbanken in, en eerst heel goed testen. 
Deze wijze van updaten slaat nergens op, en is bewust je dienst om zeep helpen.
Is zeker niet de eerste keer

Francoix schreef:

Laat ze stoppen met testen en gewoon de oude firmware terug zetten

Ik ben bang dat dat een gepasseerd station is. De manier van firmware deployment is compleet anders. Er wordt geen gebruik meer gemaakt van TR069 maar alles loopt nu via MQTT.

Ik hoor hier geen enkele geldige reden om de oude software niet terug te kunnen zetten.

Alleen je vorm van distributie van de ROM is nu via MQTT.

De auto config hiervan gaat nog steeds via een TR-069 server

en de firmware blijft een rom file die je het apparaat laat ophalen 

Ik heb hier de nieuwe firmware nu draaiend sinds deze ochtend. Wel met de nodige aanpassingen:

hoofd wifi uit, alleen gastnetwerk op 2.4ghz aan.

(Heb eigen wifi draaien via een deco mesh systeem)

DNS server naar een lokale dns. (Pihole)

DHCP uit naar een lokale dhcp. (Pihole)

Firewall uitgeschakeld 

IPV6 uitgeschakeld

Interactieve tv via de Arris ontvanger werkt nog niet maar boeit mij toch niet, kijk er al tijden niet meer naar.

Wat mij betreft zou het prima zijn als die v10 alleen modem was, ik regel mijn eigen netwerk zelf wel.

De auto config hiervan gaat nog steeds via TR-069.

Nee, er wordt geen TR069 meer gebruikt bij de nieuwe firmware.

Mijn V12 is niet met de pppoe server van KPN verbonden maar met de pppoe server van mijn eigen EdgeRouter en TR069 wordt daarbij niet doorgezet naar de V12. Toch is deze 100% operationeel en wordt deze volledig geconfigureerd vanuit het centrale beheerplatform. Er wordt daarbij dus geen TR069 gebruikt.

Hoe configureren ze dan het pad naar de MQTT? want dat werkt niet zonder configuratie

Reageer