Skip to main content

Goedemorgen,

De fritzbox 7590 ondersteunt geen wifi 6, komt de FRitzbox 5590 ook beschikbaar bij KPN glasvezel?

wil het optimale uit mijn 1 gb aansluiting halen namelijk.

 

Vervangen voor een betere uitleg, onder het bericht van @joey92 .


@joey92  bedankt voor de info. Die had ik ook al gezien. Echter gaat mijn voorkeur uit naar de 5590 of de 5690-XGS, die binnenkort uitkomt om een beetje futureproof te zijn aangaande glasvezel.

als je voor futureproof wilt gaan, zou ik wachten tot de 5690-XSG beschikbaar komt. deze heeft namelijk ook een 10G wan/lan poort.


Ook ik ben geïnteresseerd in de 5590. Ik wil deze via de wan-poort aan de ont aansluiten. Nu zie ik overal dat ze verkocht worden met een xfs-module. Deze heb ik dus niet nodig. Weet iemand waar de 5590 verkocht wordt zonder xfs-module?

Hoi @Nilco 

 

De Fritz!Box 5590 Fiber, wordt in twee varianten geleverd in Nederland.
Allebei met een voorgeïnstalleerde SFP module aan de achterkant.

Variant 1 > Met een SFP module voor een AON aansluiting
Variant 2 > Met een SFP module voor een XGS-Pon aansluiting

AVM (de fabrikant achter de Fritz!Box) levert geen Fritz!Box 5590 zonder deze module.
Deze Fritz!Box is in feite ook bedoelt, om hem direct aan te sluiten op het glasvezelnetwerk, zónder dat de FTU (glasvezelmodem) er nog tussen in zit.

De Fritz!Box 5590 Fiber, is dit jaar op de markt gebracht, dus (op dit moment) het laatste model specifiek voor glasvezel aansluitingen. 

De Fritz!Box 5590 Fiber kun je ook gewoon doormiddel van een UTP kabel aansluiten op de LAN/WAN poort, en de FTU in je meterkast.


@joey92  bedankt voor de info. Die had ik ook al gezien. Echter gaat mijn voorkeur uit naar de 5590 of de 5690-XGS, die binnenkort uitkomt om een beetje futureproof te zijn aangaande glasvezel.

als je voor futureproof wilt gaan, zou ik wachten tot de 5690-XSG beschikbaar komt. deze heeft namelijk ook een 10G wan/lan poort.

Hoi @joey92 

Er is nog helemaal niets bekend wanneer de Fritz!Box 5690 XGS op de markt gaat komen, dat kan dus nog wel even duren.
Ook de prijzen van dit nieuwe model, heeft AVM ook nog niet bekend gemaakt.
Dus het is de vraag, of je hierop wilt wachten, of toch wilt gaan voor de Fritz!Box 5590 Fiber die ook zeer goed is.

De Fritz!Box 5690 XGS heeft trouwens wel mooie specificaties:

AVM FRITZ!Box 5690 XGS in een oogopslag
GESCHIKT VOOR Glasvezel
(XGS-PON tot 10 Gbit/s)
BEDRAAD NETWERK 1x 10 Gbit LAN/WAN, 4x 1 Gbit/s LAN
DRAADLOOS 4x4 WiFi 7, 6E, 6:
2,4 GHz tot 1440 Mbit/s
5 GHz tot 5760 Mbit/s
6 GHz tot 11,53 Gbit/s
Tri-band Mesh

DECT ULE, Zigbee 3.0
TELEFONIE DECT, IP/SIP, 1x analoog (FXS)
USB 1x USB 3.1 Gen2 (5 Gbit/s) voor 4G/5G dongle, opslag of printer
ADVIESPRIJS Nog niet bekend gemaakt door AVM

De specificaties van de Fritz!Box 5590 Fiber:

AVM Fritz!Box 5590 Fiber in een oogopslag
AFMETINGEN 25,4 x 6,3 x 19,1 cm
GESCHIKT VOOR Glasvezel (AON of PON)
AANSLUITINGEN 1x 2,5 Gbit WAN ethernet
4x 1 Gbit LAN netwerk
2x RJ11 voor telefonie
2x USB 3.0 voor printer en opslag
DRAADLOOS WiFi 6 (4x4 MU-MIMO)
5 GHz: tot 2400 Mbit/s
2,4 GHz: tot 1200 Mbit/s

DECT tot 6 telefoons
BIJZONDERHEDEN Telefonie:
HD-telefonie, 5 antwoordapparaten, faxfunctie, doorschakelen, interne oproepen, driegesprekken, doorverbinden, nummerblokkering, wekker, babyfoon, niet-storen

Smart home:
Mediaserver, toegang op afstand, ouderlijk toezicht, wake-on-lan, smart home hub, bediening DECT smart home

Netwerk:
IPv6, DHCP, UPnP AV, DynDNS, IPSec, SPI Firewall, WPS, gasttoegang, mesh wifi, WPA3
PRIJS Verschilt per verkooppunt, en of je kiest voor de AON variant of de XGS-Pon variant.

@SledgehammerNL ,

ik heb een nieuwe fritzbox 4060 op de kop getikt. Nu moet ik nog een switch aanschaffen want ga het anders met de poorten niet redden🙈.

moet ik de fritzbox via kabel aansluiten om in te stellen? En ik lees soms iets over de software welke niet goed zou werken soms.

dus ik sta open voor tips

 

grt peter


@SledgehammerNL ,

ik heb een nieuwe fritzbox 4060 op de kop getikt. Nu moet ik nog een switch aanschaffen want ga het anders met de poorten niet redden🙈.

moet ik de fritzbox via kabel aansluiten om in te stellen? En ik lees soms iets over de software welke niet goed zou werken soms.

dus ik sta open voor tips

 

grt peter

Gewoon de UTP die van het KPN modem af komt in de WAN van de 4060. Vervolgens via wifi inloggen op de 4060 (gegevens staan onderop). Linksonder in het menu kies je voor wizard om internet in te stellen. Kiezen voor KPN. Als de verbinding  tot stand is gebracht dan kun je het wifinetwerk gaan inrichten.

 

Ik hoor inderdaad datber iets zou zijn met de firmware. Zelf heb ik daar geen last van en draai de laatste versie (7.57) voor alle apparaten.

Als je een switch aanschaft, let er op dat die IGMP-snooping ondersteunt (voor interactieve tv). Een goede en degelijke switch is een Netgear GS105E of GS108E. Die E staat voor de ondersteuning van IGMP-snooping. Schaf wel de nieuwste versies aan. Voor de GS908E is dat v3.

 


@SledgehammerNL 

Dankjewel voor de goede tips, ik heb echter een switch nodig met minimaal 10 poorten 🙈 liefst niet te duur. Enig idee ?

 

alvast bedankt peter


@SledgehammerNL

Dankjewel voor de goede tips, ik heb echter een switch nodig met minimaal 10 poorten 🙈 liefst niet te duur. Enig idee ?

 

alvast bedankt peter

Je mag er ook gewoon 2 achter elkaar hangen. Ik heb hier in huis 6 switches. Richting de woonkamer hanger er zelfs 3 achter elkaar. Ik denk dat het goedkoper is om dat te doen. 


@Peterlinden 

 

PS Als je geen haast hebt kun je het beste een paar weken wachten (black Friday). Ik heb vorig jaar een 4060 gekocht voor €159.

 

 

Een optie is misschien ook om eens in Duitsland te kijken. Daar is Fritz aanzienlijk goedkoper dan hier. 

Wel is het zaak om dan er op te letten dat je de ‘internationale’ versie koopt en niet die voor Duitsland. 


Of je kijkt op Marktplaats. Daar zijn ze ook goedkoop te krijgen.


Of je kijkt op Marktplaats. Daar zijn ze ook goedkoop te krijgen.

Zie enkele berichten terug.


@SledgehammerNL ik heb het al opgelost. Vandaag hopelijk installeren. Ben alleen even aan het kijken wat te doen met mijn nest wifi. Als ik die nu hetzelfde adres geef van mijn wifi (met experia 10) dan loopt het niet lekker . Dus hoop dit ook met de fritz 4060 opgelost te hebben. Anders moeten ze er tussenuit 

mvg peter


@Peterlinden ik neem aan dat je de Nest WiFi als accesspoint hebt ingezet? Zijn die bekabeld aangesloten? Dan zou het geen problemen moeten geven. Het is niet ideaal en het werkt niet helemaal samen zoals bijvoorbeeld Fritzrepeaters dat doen, maar je kunt het eens testen. 


Je kunt een Fritz via Marktplaats aanschaffen maar niet iedereen heeft even goede ervaringen met Marktplaats, maar je kunt ook mazzel hebben.

Huren kan ook. Heeft misschien als voordeel dat wanneer de Fritz onverhoopt defect raakt, deze zonder verdere kosten vervangen wordt, al ben je dan wel weer beperkt wat kpn aanbiedt. 
 

Ik heb voor een ‘eigen’ modem/router gekozen omdat de Box12 te onbetrouwbaar en instabiel is. Ik werk voornamelijk vanuit huis, en goede en stabiele internet verbinding is daarmee essentieel. Het oplossend vermogen van kpn in geval van problemen is helaas matig  en beperkt zich tot ‘herstarten’, het sturen van een vervangend exemplaar, of ‘wachten op updates’.

Ik heb m’n Fritz in Duitsland aan te aangeschaft, tijdens een bezoek aan vrienden in Limburg: de straat oversteken en je bent in Duitsland. Voor de  internationale versie van de 7590AX heb ik € 119.00 moeten afrekenen. En met Quittung dus drie jaar garantie. Plus een ‘Gutschein’. 😉
 

Eerlijk gezegd: tegen het aansluiten en instellen zag ik wel beetje op maar is echt appeltje eitje. Er is echt geen diepgravende kennis vereist: het TV+ ding aansluiten en de juiste instellingen vinden, is een stuk lastiger. De software van Frtiz! is duidelijk, snel, stabiel, zeer intuïtief, het zeer uitgebreide, online beschikbare Nederlandstalige handboek is zeer informatief maar heb ik niet nodig gehad. En daarmee vraag ik me af, of Service Plus nog iets kan toevoegen, mede omdat AVM zelf ook telefonische support biedt. 

Ik heb de Fritz nu bijna zes weken in gebruik en wat een verschil! Super stabiel, geen onverwachte herstarts op de meest ongemakkelijke tijdstippen, uitstekende wifi (er is geen aanvullende apparatuur meer nodig om in het hele huis dekking te hebben), geen storingen of verbroken verbindingen meldingen op televisie.

Conclusie: Ik had het véél eerder moeten doen 😉.


@SledgehammerNL 

ehmm geen idee eigenlijk ik heb toen gewoon ingestoken en gedaan wat Google home me zei. Had daarna naam gewijzigd in huidige wifi naam. Maar kreeg toen geen verbinding met Apple extreme . Veranderde ik de naam innings anders kon ik ik wel in met de normale wifi maar niet met de wifi van de nest wifi


@SledgehammerNL

ehmm geen idee eigenlijk ik heb toen gewoon ingestoken en gedaan wat Google home me zei. Had daarna naam gewijzigd in huidige wifi naam. Maar kreeg toen geen verbinding met Apple extreme . Veranderde ik de naam innings anders kon ik ik wel in met de normale wifi maar niet met de wifi van de nest wifi

Test eerst eens met alleen de Fritzbox. Daarna de nest clients aansluiten. Ik ken die setjes niet maar het zou zomaar kunnen dat er een routerfunctie in zit. Dan heb je dus 2 routers in je netwerk en dat gaat geheid fout. Ander zou ik het Nest setje verkopen en Fritzrepeaters aanschaffen (nieuw of marktplaats). 


Hoi Allen!

Dan heb ik een leuke verassing voor jullie, die graag de Fritz!Box 5590 zouden willen huren via KPN.

Als KPN Service Plus abonnee, spreek ik met regelmaat (telefonisch uiteraard) met de medewerkers van deze speciale tech afdeling van KPN.
Daar zitten ook medewerkers, die eerder ook bij XS4All hebben gewerkt.

Van hun heb ik te horen gekregen, dat KPN binnenkort (datum is nog niet bekend) de portfolio van de Fritz!boxen gaat uitbreiden met de Fritz!box 5590!
Deze toevoeging heeft te maken met het feit, dat KPN de snelheid heeft verhoogd met een abonnement van 4 GB down- en upload bij glasvezel.

Dus ik zou zeggen, hou het forum en de website van KPN de aankomende periode in de gaten.
Als het goed is, zou één van de moderatoren dit moeten kunnen bevestigen, aangezien het al bekend is bij KPN Service Plus.

 

Dag Michel,

 

De poorten van de 5590 hebben 1 gb en de wan 2,5gb. Wat is dan de relatie met het 4gb abonnement? 


Hoi @johan112022 

De LAN-poorten op de Fritz!Box 5590 Fiber zijn nagenoeg gelijk aan die van de nieuwe BOX 14 van KPN zelf, al heeft de BOX 14 één LAN poort waar een hogere snelheid bereikt kan worden.
De 4 GBit/s wordt verdeelt over de beschikbare poorten, waardoor je dus op elke LAN-poort tegelijkertijd een snelheid kunt halen van 1 Gbit/s.
Dit is bijvoorbeeld handig in een studentenhuis, waar veel studenten tegelijkertijd gebruik willen maken van snel internet op hun eigen kamer, vanuit elke LAN-poort gaat dan een UTP kabel naar de PC of laptop op hun kamer.

De Fritz!Box 5590 Fiber met de Fritz!SFP XGS-Pon module kan tot 10 GBit/s aan snelheid aan.

Met FRITZ!SFP XGS-PON

  • ITU-T G.9807 (10 Gigabit Symmetric Passive Optical Network)
  • SC-UPC
  • Golflengte: TX 1270 nm, RX 1577 nm
  • Full-duplex overdracht
  • Zendvermogen: +5 tot +9 dBm
  • Ontvangstbereik: -8 tot -29 dBm
  • Bereik: 20 km
  • Ondersteuning van SFF-8472
  • Laserklasse 1

Helder verhaal bedankt voor de toelichting.


Is er inmiddels al meer bekend over de datum? Ik overweeg over te stappen naar KPN, maar ik heb bij mijn huidig provider de Fritz!box 5530 en de huidige Fritz!box van KPN zou dan wel een downgrade zijn. Kortom: als er een datum of kwartaal bekend is, dan weet ik wanneer de website van KPN weer even te checken :)


Hoi @PCK1989 ,

Wanneer de Fritz!Box 5590 Fiber in het assortiment komt bij KPN, is nog steeds niet bekend!
Ook niet of je dan meer dan 7,49,- per maand gaat betalen, als je hem (inclusief KPN Service Plus) bij KPN gaat huren.

Ook bij KPN Service Plus is er nog geen exacte lanceerdatum bekend, alleen dat hij wel in het huur assortiment gaat komen, er is dus geen verandering ten aanzien van eind 2023.

Het is dus gewoon een kwestie, om de website van KPN en het forum in de gaten te houden, want daar wordt het uiteraard bekend gemaakt zodra hij beschikbaar komt.


Hoi @PCK1989 ,

Wanneer de Fritz!Box 5590 Fiber in het assortiment komt bij KPN, is nog steeds niet bekend!
Ook niet of je dan meer dan 7,49,- per maand gaat betalen, als je hem (inclusief KPN Service Plus) bij KPN gaat huren.

Ook bij KPN Service Plus is er nog geen exacte lanceerdatum bekend, alleen dat hij wel in het huur assortiment gaat komen, er is dus geen verandering ten aanzien van eind 2023.

Het is dus gewoon een kwestie, om de website van KPN en het forum in de gaten te houden, want daar wordt het uiteraard bekend gemaakt zodra hij beschikbaar komt.

Bedankt voor het snelle antwoord! Dat is dan nog even afwachten. Ik zie bij het bestelproces deze tekst staan:

De huidige Fritz!Boxen zijn niet geschikt voor 4 Gbit/s. Later dit jaar introduceren wij de Fritz!Box 5590 die wel deze snelheid aankan. Deze Fritz!Box heeft aan de LAN zijde 1 poort geschikt voor 2,5 Gbit/s. De overige LAN-poorten zijn geschikt voor 1 Gbit/s. Op deze manier kan je de 4 Gbit/s snelheid verdelen over meerdere apparaten.”

Ik hoop dat de 5590 ook beschikbaar komt voor snelheden tot 1 Gbit/s. En de indicatie die ze op de site geven is dus het mysterieuze ‘later dit jaar’. Dat klinkt nog niet echt alsof het volgende maand zover kan zijn, maar daar is dus nog geen duidelijkheid over. Jammer!


Hoi @PCK1989 

Zover ik heb begrepen, kun je de Fritz!Box 5590 Fiber bij elk snelheid afnemen bij KPN (mits je beschikt over een glasvezelaansluiting!, dus niet bij een koperaansluiting).
Net zoals het momenteel ook mogelijk is met de huidige Fritz!Box 7590, aangezien het een aparte optie is bij je thuis internet abonnement.

De Fritz!Box 7590 zal waarschijnlijk binnen het assortiment blijven voor klanten met een DSL verbinding en klanten met glasvezelaansluiting tot 1 GBit/s.

De Fritz!Box 5590 Fiber zal alleen beschikbaar zijn (wat ook logisch is) voor abonnees die op een glasvezelaansluiting zitten, los van de afgenomen downloadsnelheid.

KPN en AVM zullen wel in een afronden fase zitten, over wanneer KPN de Fritz!Box 5590 Fiber gaat aanbieden, en ook wanneer AVM de nieuwe Fritz!Box gaat uitleveren aan het magazijn van KPN.
De lanceerdatum voor de klant, wordt pas bekend gemaakt als alles hierin geregeld is.

 

 


Ik weet niet of dit het topic is om deze vraag te stellen, maar ik zie op de website van KPN nu nieuwe bestelmenu’s, en daarin is het niet meer mogelijk om de FritzBox te kiezen, en ook niet meer om entertainmentopties toe te voegen, of ik kijk niet goed? Waar kan ik dan zien of dit nieuwe modem al aangeboden wordt of niet?