Skip to main content

Goedemorgen,

De fritzbox 7590 ondersteunt geen wifi 6, komt de FRitzbox 5590 ook beschikbaar bij KPN glasvezel?

wil het optimale uit mijn 1 gb aansluiting halen namelijk.

 

Op de bestelpagina zie ik dit:

 


Ik zie het nu inderdaad ook weer. Ik weet niet hoe het kan dat ik net iets anders zag, maar de bestelpagina is weer hetzelfde 🙂 Bedankt voor de update!


Maar dan is de vraag, gaat KPN deze adviseren direct op fiber aan te sluiten zonder tussenkomst van het ONT ?


Dat zal wel moeten, want de WAN-poort (2,5 Gbps) van de 5590 is niet snel genoeg voor de 4Gbps die KPN biedt.


Dat was precies mijn punt haha.
Ik hoop dat er ook een makkelijker tool komt voor je ONT id om te zetten, en weer terug te zetten zonder tussenkomst van een medewerker.


Ik weet niet of dit het topic is om deze vraag te stellen, maar ik zie op de website van KPN nu nieuwe bestelmenu’s, en daarin is het niet meer mogelijk om de FritzBox te kiezen, en ook niet meer om entertainmentopties toe te voegen, of ik kijk niet goed? Waar kan ik dan zien of dit nieuwe modem al aangeboden wordt of niet?

 

Hoi @PCK1989 

De Fritz!Box 5590 Fiber wordt helaas nog niet aangeboden als huur optie bij KPN.
Het is nog onduidelijk per welke datum deze nieuwere Fritz!Box bij KPN te huur wordt aangeboden, maar ik verwacht zelf nog wel dit jaar, aangezien de KPN Service Plus team inmiddels tegenover mij heeft vermeld dat hij er gaat komen.

Zelf heb ik de Fritz!Box 5590 Fiber gewoon gekocht, zodat hij ook gelijk mijn eigendom is!

De huidige Fritz!Boxen die KPN te huur aanbiedt, klik je op deze link: Fritz!Box bij KPN


Ik weet niet of dit het topic is om deze vraag te stellen, maar ik zie op de website van KPN nu nieuwe bestelmenu’s, en daarin is het niet meer mogelijk om de FritzBox te kiezen, en ook niet meer om entertainmentopties toe te voegen, of ik kijk niet goed? Waar kan ik dan zien of dit nieuwe modem al aangeboden wordt of niet?

 

Hoi @PCK1989 

De Fritz!Box 5590 Fiber wordt helaas nog niet aangeboden als huur optie bij KPN.
Het is nog onduidelijk per welke datum deze nieuwere Fritz!Box bij KPN te huur wordt aangeboden, maar ik verwacht zelf nog wel dit jaar, aangezien de KPN Service Plus team inmiddels tegenover mij heeft vermeld dat hij er gaat komen.

Zelf heb ik de Fritz!Box 5590 Fiber gewoon gekocht, zodat hij ook gelijk mijn eigendom is!

De huidige Fritz!Boxen die KPN te huur aanbiedt, klik je op deze link: Fritz!Box bij KPN

Het staat inmiddels ook op de website van KPN dat hij 5590 later dit jaar komt, maar ook ik heb hem zelf gekocht. Je hebt hem met drie jaar volledig terug verdient vergeleken met de huurprijs.


Dat zal wel moeten, want de WAN-poort (2,5 Gbps) van de 5590 is niet snel genoeg voor de 4Gbps die KPN biedt.

Nee hoor, zakelijk leveren we namelijk al dit modem bij 4Gbit lijnen en daarbij hebben maken we gebruik van SFP+CU modules. Zie de instructie welke onze zakelijke klanten krijgen: 

(Dit betekend niet dat ik zekerheid heb over hoe we het bij consumenten gaan doen, maar ik neem aan inclusief ONT en SFP-CU-Module)


Is die SFP-CU-Module van Fritz!Box ?
Deze constructie heb ik nooit aan gedacht!


Is die SFP-CU-Module van Fritz!Box ?
Deze constructie heb ik nooit aan gedacht!

Ga ik je een antwoord op verschuldigd blijven. Tot nu toe nog maar 1 keer een zakelijke 4Gbit levering gedaan en de SFP uit een doos gehaald maar of dat een doos van AVM of KPN was durf ik niet meer te zeggen. Ik zal het de volgende keer voor je nakijken, maar dit kan best nog een maand of misschien wel 2 in de toekomst zijn.

Edit; waarschijnlijk wel eerder trouwens want zakelijk leveren we geen box14 en zijn alle 4Gbit lijnen incl Fritz!Box


Is die SFP-CU-Module van Fritz!Box ?
Deze constructie heb ik nooit aan gedacht!

Ga ik je een antwoord op verschuldigd blijven. Tot nu toe nog maar 1 keer een zakelijke 4Gbit levering gedaan en de SFP uit een doos gehaald maar of dat een doos van AVM of KPN was durf ik niet meer te zeggen. Ik zal het de volgende keer voor je nakijken, maar dit kan best nog een maand of misschien wel 2 in de toekomst zijn.

Ik ben zeer benieuwd, ik heb de 5590 XGS-PON staan thuis, maar deze aansluiting heeft mijn voorkeur. Ik laat het liefst het Nokia ONT zitten. Ik zou het top vinden als je hierop terug kan komen! Wordt zeer gewaardeerd!


Ik weet niet of dit het topic is om deze vraag te stellen, maar ik zie op de website van KPN nu nieuwe bestelmenu’s, en daarin is het niet meer mogelijk om de FritzBox te kiezen, en ook niet meer om entertainmentopties toe te voegen, of ik kijk niet goed? Waar kan ik dan zien of dit nieuwe modem al aangeboden wordt of niet?

 

Hoi @PCK1989 

De Fritz!Box 5590 Fiber wordt helaas nog niet aangeboden als huur optie bij KPN.
Het is nog onduidelijk per welke datum deze nieuwere Fritz!Box bij KPN te huur wordt aangeboden, maar ik verwacht zelf nog wel dit jaar, aangezien de KPN Service Plus team inmiddels tegenover mij heeft vermeld dat hij er gaat komen.

Zelf heb ik de Fritz!Box 5590 Fiber gewoon gekocht, zodat hij ook gelijk mijn eigendom is!

De huidige Fritz!Boxen die KPN te huur aanbiedt, klik je op deze link: Fritz!Box bij KPN

Het staat inmiddels ook op de website van KPN dat hij 5590 later dit jaar komt, maar ook ik heb hem zelf gekocht. Je hebt hem met drie jaar volledig terug verdient vergeleken met de huurprijs.

 

Hoi @SaltyBart 

Bedankt voor de extra info, dat de Fritz!Box 5590 later dit jaar in het assortiment komt voor de particuliere gebruiker van KPN.

Ik heb mijn Fritz!Box 5590 Fiber direct op het glasvezelnetwerk aangesloten, dus de ONT van KPN ligt veilig opgeborgen op zolder.
De functie van ONT neemt nu mijn Fritz!Box 5590 dus over, en dat werkt werkelijk probleemloos.
Daarnaast meet hij ook de binnenkomende waardes voor je op, die je dan terug kunt zien in een apart submenu.

En wat je zegt, je hebt deze Fritz!Box na 3 jaar terugverdient en kunt hem ook gewoon blijven gebruiken als je overstapt naar een andere provider op glasvezel.


Goedemorgen,

De fritzbox 7590 ondersteunt geen wifi 6, komt de FRitzbox 5590 ook beschikbaar bij KPN glasvezel?

wil het optimale uit mijn 1 gb aansluiting halen namelijk.

 

Is er al een datum bekend waneer hij in aanbod word opgenomen


Goedemorgen,

De fritzbox 7590 ondersteunt geen wifi 6, komt de FRitzbox 5590 ook beschikbaar bij KPN glasvezel?

wil het optimale uit mijn 1 gb aansluiting halen namelijk.

 

Is er al een datum bekend waneer hij in aanbod word opgenomen

In een ander topic las ik dat KPN begonnen is met de uitgifte van de 7590 AX. Die ondersteund wel WiFi 6.

https://forum.kpn.com/modems-123/fritzbox-7590-ontvangen-vanuit-kpn-i-p-v-de-fritzbox-7590ax-611666


Hoi @Nick83 

KPN is niet begonnen met de uitgifte van de Fritz!Box 7590 AX.
KPN levert momenteel alleen de volgende Fritz!Boxen:

Heb je een glasvezelaansluiting of VDSL? Dan krijg je de FRITZ!Box 7590. Bij een pairbonding (2 VDSL aansluitingen gecombineerd tot 1) ontvang je de FRITZ!Box 7583.

Later dit jaar (2024) wordt daar de Fritz!Box 5590 Fiber aan toegevoegd, en die heeft wel WiFi 6.
Quote vanuit KPN:

De huidige Fritz!Boxen zijn niet geschikt voor 4 Gbit/s. Later dit jaar introduceren wij de Fritz!Box 5590 die wel deze snelheid aankan. Deze Fritz!Box heeft aan de LAN zijde 1 poort geschikt voor 2,5 Gbit/s. De overige LAN-poorten zijn geschikt voor 1 Gbit/s. Op deze manier kan je de 4 Gbit/s snelheid verdelen over meerdere apparaten.


Hoi @Nick83 

KPN is niet begonnen met de uitgifte van de Fritz!Box 7590 AX.

Waarom heeft de persoon in dat topic wel een 7590 AX gekregen dan?

In dit topic word ook over de AX versie geschreven:

https://forum.kpn.com/modems-123/hoe-lang-huur-je-de-fritz-box-7590-ax-via-kpn-610885


Goedemorgen,

De fritzbox 7590 ondersteunt geen wifi 6, komt de FRitzbox 5590 ook beschikbaar bij KPN glasvezel?

wil het optimale uit mijn 1 gb aansluiting halen namelijk.

 

Is er al een datum bekend waneer hij in aanbod word opgenomen

 

Hoi @korf11 

Ja, KPN neemt in de loop van dit jaar (2024) de Fritz!Box 5590 Fiber op in haar assortiment.
Dan kun je hem tegen die tijd ook huren bij KPN, inclusief KPN Service Plus erbij.
De exacte datum wanner de Fritz!Box 5590 Fiber wordt toegevoegd is momenteel nog niet bekend, maar zal tegen die tijd vermeld worden op de website en op het forum.

De huidige Fritz!Boxen zijn niet geschikt voor 4 Gbit/s. Later dit jaar introduceren wij de Fritz!Box 5590 die wel deze snelheid aankan. Deze Fritz!Box heeft aan de LAN zijde 1 poort geschikt voor 2,5 Gbit/s. De overige LAN-poorten zijn geschikt voor 1 Gbit/s. Op deze manier kan je de 4 Gbit/s snelheid verdelen over meerdere apparaten.

Dit heeft ook te maken met het feit, dat KPN nu ook het 4 GBit/s abonnement heeft.

Zelf heb ik ook de Fritz!Box 5590 Fiber (eigendom van mezelf) direct aangesloten op het glasvezelnetwerk (zonder tussenkomst van de NT/glasvezelmodem) van KPN.
Het is echt super, want alles kun je volgen in het menu, waaronder de actuele stand van zaken, tussen de wijkcentrale en je Fritz!Box.
Nooit problemen met de Fritz!Box 5590 gehad, en altijd een zeer stabiele internetverbinding!

 

 


Goedemorgen,

De fritzbox 7590 ondersteunt geen wifi 6, komt de FRitzbox 5590 ook beschikbaar bij KPN glasvezel?

wil het optimale uit mijn 1 gb aansluiting halen namelijk.

 

Is er al een datum bekend waneer hij in aanbod word opgenomen

 

Hoi @korf11 

Ja, KPN neemt in de loop van dit jaar (2024) de Fritz!Box 5590 Fiber op in haar assortiment.
Dan kun je hem tegen die tijd ook huren bij KPN, inclusief KPN Service Plus erbij.
De exacte datum wanner de Fritz!Box 5590 Fiber wordt toegevoegd is momenteel nog niet bekend, maar zal tegen die tijd vermeld worden op de website en op het forum.

De huidige Fritz!Boxen zijn niet geschikt voor 4 Gbit/s. Later dit jaar introduceren wij de Fritz!Box 5590 die wel deze snelheid aankan. Deze Fritz!Box heeft aan de LAN zijde 1 poort geschikt voor 2,5 Gbit/s. De overige LAN-poorten zijn geschikt voor 1 Gbit/s. Op deze manier kan je de 4 Gbit/s snelheid verdelen over meerdere apparaten.

Dit heeft ook te maken met het feit, dat KPN nu ook het 4 GBit/s abonnement heeft.

Zelf heb ik ook de Fritz!Box 5590 Fiber (eigendom van mezelf) direct aangesloten op het glasvezelnetwerk (zonder tussenkomst van de NT/glasvezelmodem) van KPN.
Het is echt super, want alles kun je volgen in het menu, waaronder de actuele stand van zaken, tussen de wijkcentrale en je Fritz!Box.
Nooit problemen met de Fritz!Box 5590 gehad, en altijd een zeer stabiele internetverbinding!

 

 

Dat is ook de reden dat ik nu een fritzbox wil de laatste tijd te vaak storing met de experia 12


Hoi @Nick83 

KPN is niet begonnen met de uitgifte van de Fritz!Box 7590 AX.

Waarom heeft de persoon in dat topic wel een 7590 AX gekregen dan?

In dit topic word ook over de AX versie geschreven:

https://forum.kpn.com/modems-123/hoe-lang-huur-je-de-fritz-box-7590-ax-via-kpn-610885

 

Zeer terechte vraag van je @Nick83 !

Want als je naar de speciale Fritz!Box pagina gaat op de website van KPN, wordt er geen woord gerept over de Fritz!Box 7590 AX , maar wel over de gewone Fritz!Box 7590.

Kijk zelf maar: Fritz!Box: het modem voor pro's

Dus welke je nu echt krijgt, ik ga mijn vingers er in elk geval niet aan branden!

Weet wel (ook vanuit KPN Service Plus) dat de Fritz!Box 5590 Fiber dit jaar wel wordt toegevoegd aan het assortiment, en dat wordt wel duidelijk vermeld op de website.

Gelukkig heb ik mijn eigen Fritz!Box 5590 Fiber in mijn gangkast hangen, direct aangesloten op het glasvezel, dus voor mij maakt het voor de rest niet zo heel veel uit, welke KPN levert.


Ook in dit topic word over de AX versie geschreven:

https://forum.kpn.com/modems-123/hoe-lang-huur-je-de-fritz-box-7590-ax-via-kpn-610885

Citaat van @Hofma503:

De Fritzbox 7590 wordt bij KPN uitgefaseerd zolang de voorraad nog niet op is krijgt de klant nog deze maar KPN is al bezig om deze te vervangen voor de AX versie. De monteurs hebben deze ax versie inmiddels al op de bus


Ik denk dat alleen klanten die een 4 gbit abonnement nemen de 5590 gaan krijgen.


Hoi @Nick83 

Bedankt voor je aanvullende informatie, dan ben ik ook daar weer van op de hoogte!
Wel een goede weg van KPN, om de standaard Fritz!Box 7950 te vervangen voor de nieuwere Fritz!Box 7590 AX, zeker nu WiFi 6 steeds meer de standaard gaat worden.
De monteurs hebben de Fritz!Box 7590 AX al in hun werkbus liggen.

Of de aankomende Fritz!Box 5590 Fiber alleen wordt geleverd bij het 4 GBit abonnement weet ik niet zeker, aangezien de medewerker van KPN Service Plus tegen mij zei, dat deze voor alle glasvezelabonnementen beschikbaar gaat komen.

Zelf heb ik mijn eigen Fritz!Box 5590 Fiber tezamen met 1 Gbit abonnement van KPN, en hogere snelheden zal ik de komende jaren ook zeker niet gaan nemen, totale onzin!!
Met het 1 Gbit down- en upload abonnement, kan ik met gemak de komende 20 jaar vooruit.
 

 


Toch is die 5590 niet echt een volwaardige oplossing. De meeste mensen die een 4 Gbit abonnement afsluiten willen toch wel even een speedtest doen waarbij ze willen zien dat die 4 Gbit gehaald word. Dat kan bij dit model niet. 

Heeft AVM niet iets met een 5 Gbit LAN poort?


Hoi @Nick83 

Jazeker heeft AVM die in het assortiment.
Het is momenteel (actueel) maar één model die dat ondersteund, en dat is de Fritz!Box 5590 Fiber (model XGS-PON) die een snelheid aankan tot 10 GBit/s up- en download.

Met FRITZ!SFP XGS-PON

  • ITU-T G.9807 (10 Gigabit Symmetric Passive Optical Network)
  • SC-UPC
  • Golflengte: TX 1270 nm, RX 1577 nm
  • Full-duplex overdracht
  • Zendvermogen: +5 tot +9 dBm
  • Ontvangstbereik: -8 tot -29 dBm
  • Bereik: 20 km
  • Ondersteuning van SFF-8472
  • Laserklasse 1

 

In principe is er maar één Fritz!Box 5590 Fiber op de markt gebracht, maar hangt het er dus vanaf voor welke Fritz!SFP module je kiest.

Model AON : wordt geleverd met een Fritz!SFP Module AON (gaat tot 1 GBit/s)

Model XGS-PON: wordt geleverd met een Fritz!SFP Module XGS-PON (gaat tot 10 Gbit/s)

Ik gebruik momenteel zelf de Fritz!Box 5590 Fiber met de Fritz!SFP module AON, omdat mijn regio nog niet is omgezet naar XGS-PON.
Maar zodra dat is gebeurd, hoef ik dus alleen de Fritz!Box module XGS-PON los te kopen, en deze te verwisselen met de huidige Fritz!Box module AON.
Ik hoef dus niet een compleet nieuwe Fritz!Box 5590 Fiber te kopen, maar alleen de module te wisselen aan de achterzijde.

KPN zal waarschijnlijk allebei gaan leveren, omdat KPN klanten heeft in het oudere AON gebieden alsmede het nieuwe of inmiddels omgezet XGS-PON gebieden.
Daarnaast hoop ik dat KPN ook de Fritz!SFP modules gaat verkopen, zodat je hem gemakkelijk kunt omzetten van AON naar XGS-PON.


Toch is die 5590 niet echt een volwaardige oplossing. De meeste mensen die een 4 Gbit abonnement afsluiten willen toch wel even een speedtest doen waarbij ze willen zien dat die 4 Gbit gehaald word. Dat kan bij dit model niet. 

Heeft AVM niet iets met een 5 Gbit LAN poort?

In tegenstelling tot wat @Michel.uit.Arnhem zegt, is het niet zo dat de FitzBox 5590 een LAN-poort heeft die 5 Gbit aankan. Sterker nog, er zit slechts één 2,5 Gbit LAN poort op en 4 x 1 Gbit LAN poorten.

Je kan dus nog steeds niet op de speedtest zien dat je de 4 Gbps haalt.