Skip to main content

Hallo!

Sinds enige weken heb ik een probleem met de verbinding van Netflix op verschillende apparaten verbonden via wifi/glasvezel. HBO, NPO Start etc doen het prima! AlsĀ ik de apparaten via een (KPN) hotspot verbinding op de telefoon op dezelfde apparaten verbind gaat alles ook goed.

Ik heb ondertussen: alles opnieuw opgestart, Netflix opnieuw geinstalleerd, bekabeld geprobeerd etc. Volgens de Netflix verbindingscheckerĀ in de app zelf heb ik (altijd!) een goede verbinding en meet keurig de snelheden.Ā 

Als ik switch van hotspot naar wifi werkt het wel een beetje, totdat ik iets wil afspelen en er gebufferd wordt tot 25% en daarna alles freezed. Ook Chromecast vanaf tablet/phone heeft dezelfde kuren op de wifi. Nogmaals, dit gebeurt alleen maar met Netflix in de browser(s) via Chromecast, Android TV (Xiaomi SĀ box), KPN ITV via Wifi! Zodra ik overstap naar KPN mobile hotspot werkt alles als een zonnetje.

Net heb ik getest met de Netflix FAST service en zie dat de ā€˜loaded latencyā€™ wel erg hoog is (435 ms). Is dit het probleem of normaal? EnĀ wat kan ik nu het beste doen?Ā Ik hoor graag!

Modem is Fritzbox 7581, snelheid is 70/70, normale latency is 9ms.

Dat is inderdaad wel erg specifiek en vreemd dat het alleen bij Netflix voorkomt dan. Maak je los van de FRITZ!Box nog gebruik van andere software in combinatie met Netflix? Bijvoorbeeld een VPN of iets dergelijks? Anders zou ik het ook niet direct kunnen verklaren.


Ha Remco, ja het is erg vreemd. Nog nooit zoiets gehad wat ik uiteindelijk zelf ook niet kon oplossen. Op de mobiel en laptop gebruik ik Adguard, maar daar heb ik de apps gewhitelist. DNS via KPN en Cloudflare.. DNS geflushed op de laptop.

Maar Netflix werkt dus gewoon via de KPN mobielĀ hotspot en dezelfde instellingenā€¦!

Ā 

Ā 


Update: Ik heb alles nog maar eens gereset:

  • een uur alle stekkers eruit gehaald (Schijnt te helpen..) en alle draden losgehaald.
  • fritzbox gereset en alles opnieuw geĆÆnstalleerd vanuit fabrieksinstellingen (niet vanaf een backup van de instellingen maar clean)
  • Netflix overal helemaal verwijderd met alle caches etc
    Ā 
  • EnVoila! Het werkt zowaar zoals gebruikelijk weer enne.. de loaded latency op Fast.com is nu 33sec met als bonus datĀ mijn glasvezel snelheid is vertienvoudigd! Van 50/50 naar 550/160 Mbps!Ā Dat zal wel niet zo blijven, maar erg is het natuurlijk niet haha. Wel wonderlijk! En bovendien asychroon..
  • Conclusie, het is dusĀ hoogstwaarschijnlijk de glasvezel verbinding en/of modem. Geen VPN, app, Wifi, instellingen enzo. Blijft wel gek aangezien al die andere apps gewoon blevenĀ werken.

Excuses voor de late reactie. Ik was even afwezig. Bedankt voor de uitgebreide reactie. Hoe is de status van de verbinding nu?


Ha Remco,

De situatie is gelukkig onveranderd sinds de total reset. Gek genoeg meet Fast.com nog steeds heel hoog.. zie hieronder. Ik denk zelf dat er ergens in de verbinding naar Netflix iets niet helemaal klopt en ze ergens iets anders interpreteren qua verbinding die ik heb. Zowel HBO, Tidal, NPOPLus etc allemaal geen probleem.. hanteren toch dezelfde protocollen qua verbinding.

Of wat ook kan is de huidige move van Netflix voor controle op meerdere gebruikers.. wat ergens in de software het laden van de streams vertraagd en daardoor stopt. Maar ja, dan zou dat ook met dezelfde software via de mobiele hotspot zo moeten zijn. En daar werkte altijd vlekkeloos.

Raadselachtig en ik wil het natuurljk ergens gewoon snappen na al die uren trial and errorā€¦Ā haha

Heb jijĀ enig idee? Groeten
Ā 

Ā 


Ik heb lopen zoeken naar iets vergelijkbaars Eddie, maar ik zie ook geen andere vergelijkbare signalen in de topics op dit moment. Ik moet eerlijk zijn dat ik dit ook niet helemaal kan plaatsen. Je zou inderdaad denken dat wanneer het de glasvezelverbinding is je andere streamingdiensten er ook onder zouden moeten lijden. Heb je de oorspronkelijke Experia Box nog? Is het wellicht mogelijk om deze aan te sluiten en om de test dan opnieuw te doen?Ā 


HaĀ Remco,

Ik ben vanuit XS4ALL gemigreerd en heb nooit een Experia Box gehad maar een een Fritzbox.
Uiteraard heb ik ook al gezocht op het forum, maar kon ook niets vergelijkbaars vinden. Eerlijk gezegd denk ik dat het probleem toch bij Netflix ligt. Hoe ik ook meet (ook via command line zie hieronder) ik kom nooit aan de Fast.com waardenā€¦Ā  Voorlopig werkt alles weer naar behoren, maar het blijft merkwaardig.Ā 

Groeten! Eddie

mbp16@EddieMBP16s-MBP ~ % networkQuality

Upload capacity: 95.131 Mbps

Download capacity: 64.425 Mbps

Upload flows: 16

Download flows: 16

Responsiveness: Medium (224 RPM)

Ping naar fast.com

64 bytes from 23.216.240.121: icmp_seq=0 ttl=57 time=14.083 ms

64 bytes from 23.216.240.121: icmp_seq=1 ttl=57 time=18.050 ms

64 bytes from 23.216.240.121: icmp_seq=2 ttl=57 time=11.936 ms

64 bytes from 23.216.240.121: icmp_seq=3 ttl=57 time=13.406 ms

64 bytes from 23.216.240.121: icmp_seq=4 ttl=57 time=17.429 ms

64 bytes from 23.216.240.121: icmp_seq=5 ttl=57 time=12.298 ms

64 bytes from 23.216.240.121: icmp_seq=6 ttl=57 time=12.382 ms

64 bytes from 23.216.240.121: icmp_seq=7 ttl=57 time=17.468 ms

64 bytes from 23.216.240.121: icmp_seq=8 ttl=57 time=14.283 ms

64 bytes from 23.216.240.121: icmp_seq=9 ttl=57 time=18.339 ms

64 bytes from 23.216.240.121: icmp_seq=10 ttl=57 time=11.114 ms

Ā 


Dan hoop ik dat alles voor het moment dan stabiel blijft Eddie en als ik nog iets voor je kan doen laat het dan weten! Bedankt voor de uitgebreide analyse!