Skip to main content

Netwerknaam gewijzigd na een update van het modem

• July 23, 2026
  • 12 reacties
  • 157 keer bekeken

Mij overkwam het een paar dagen geleden (pas). Ik bleek niet de enige te zijn die ineens met niet werkende zaken werd geconfronteerd, getuige o.a. dit forum.

Suggestie / vraag voor KPN:

• als je dingen gaat doen waarvan je op voorhand weet of kunt vermoeden dat ze bij de klant ongewenste gevolgen kunnen hebben, informeer de klant dan expliciet. Dan kan die maatregelen nemen … 
  • dit informeren zou een ‘push’ moeten zijn en niet afhankelijk van het feit of de klant een product update sheet weet te vinden … veel klanten zullen niet eens van het bestaan daarvan weten, laat staan waar het staat … maar ervaren wél de gevolgen
  • KPN geeft aan dat het ‘2G’ netwerk bijvoorbeeld voor camera’s is … dus KPN weet dat ze met deze actie (onnodig) bij heel veel klanten (bewakings-) camera’s (ongevraagd) uit zet. Net zoals met thermostaten, beheer van solar panels, P1 meters, etc. Als ik met vakantie ben kan ik niet bij het modem om instellingen terug te zetten zoals ik ze wil hebben. Dus is mijn huis onbewaakt zonder dat ik er iets aan kan doen. Doe dus die ongevraagde SSID veranderingen, of andere veranderingen met soortgelijke gevolgen niet. Of laat de update pas doen als de klant - bijvoorbeeld via de app - toestemming geeft (als hij weer thuis is …)
  • hoe zit het met aansprakelijkheden als er schade ontstaat door zaken die niet worden verhinderd doordat KPN autonoom en ongevraagd (delen van) de bewakingssystemen uitzet ?

Al jaren een tevreden klant, maar dit is een teleurstelling.

Groet, Peter

Admin: afgesplitst, eigen topic voor je vraag aangemaakt

12 reacties

JanD
Wijsgeer
  • July 23, 2026

Beste ​@PGL als je nog met apparatuur werkt die uitsluitend op 2G werkt, werkt dat nog tot eind volgend jaar, dan gaat definitief de stekker er uit, maar 2G-apparatuur is inmiddels ook aardig verouderd.

Dan wordt het dus tijd om de boel te gaan upgraden en nee, dat is niet te verhalen op KPN.

De netbeheerders moeten ook meters in meterkasten vervangen en kunnen dat ook niet verhalen op de providers.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • July 23, 2026

Een misverstand van jou denk ik ​@JanD . De topicstarter heeft het volgens mij over de 2.4 GHz wifi waarvan de SSID onverwacht is gewijzigd. Niet over het 2G mobiele netwerk. 

JanD
Wijsgeer
  • July 23, 2026

Een misverstand van jou denk ik ​@JanD . De topicstarter heeft het volgens mij over de 2.4 GHz wifi waarvan de SSID onverwacht is gewijzigd. Niet over het 2G mobiele netwerk. 

er wordt toch duidelijk ok gesproken over 2G in suggestie nr 3.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • July 23, 2026

Ja, daarmee zaait de topicstarter verwarring. Maar de term SSID (netwerknaam) en een verwijzing naar de modem update duiden op de WiFi. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 23, 2026

tikfout … sorry … ik bedoel inderdaad het WiFi deel op 2.4 GHz … 😳

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • July 23, 2026

er wordt toch duidelijk ok gesproken over 2G in suggestie nr 3.

Ja maar dit was toch wel geheel duidelijk wat vraagsteller bedoelde en daarbij 2G is iets dat een modem niet heeft

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Ik snap dat dit soms op een ongelukkig moment kan komen ​@PGL. Helaas is dit niet altijd te vermijden en zullen we periodiek, onder andere met het oog op de veiligheid updates moeten uitrollen waarbij soms instellingen verloren gaan. Ik vrees dat dit niet te vermijden is. Heb je inmiddels alles weer draaiend?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 30, 2026

Hi Remco, 

Dank voor je antwoord. Maar tot mijn spijt moet ik constateren dat er om de hete brij heen gedraaid wordt … ik heb alle begrip voor het feit dat KPN haar verantwoordelijkheden invult door software updates te doen. Prima - en dat gebeurt al jaren … dus het kán zonder dat KPN autonoom instellingen van de gebruiker wijzigt. Dus waarom dan nu daar van afwijken en instellingen veranderen waardoor een deel van mijn infrastructuur botweg wordt uitgezet ? Zonder mij tevoren expliciet te waarschuwen ? Want een notitie ergens in een product sheet is natuurlijk ontoereikend … 

Gebruikers zonder de technische kennis - en dat zullen er gerust wel veel zijn - zitten dus ineens met een probleem. Die gaan waarschijnlijk KPN storingsdienst bellen - hetgeen onnodige kosten betekent. En gebruikers met technische kennis komen er zelf wel uit, behalve als ze bijvoorbeeld op vakantie zijn en niet bij het modem kunnen. En dan dus mogelijk (onnodig en ongevraagd) met niet werkende beveiliging van hun huis zitten …. 

Dus … alles pleit er voor om dit niet meer zo te doen … gelet op eerdere updates is het dus ook gewoon niet nodig. En als het nou écht technisch onvermijdelijk is maak er dan iets in dat de gebruiker de update een zekere tijd kan uitstellen - tot hij weer in de buurt van het modem is. 

Tot slot: 

• bij mij werkt het weer …
  • de ‘2G’ die ik oorspronkelijk noemde komt uit de wijziging die KPN doorvoerde: ‘_ExtraWiFi2G is a secondary, dedicated 2.4 GHz Wi-Fi network used primarily by providers like KPN and Youfone.’ … dáár staat de 2G
  • blijft nog mijn vraag over aansprakelijkheid als schade ontstaat die voorkomen had kunnen worden als KPN een deel van de gebruikers infrastructuur niet had uitgeschakeld. 
  • om het nog even in extreem te trekken: KPN verandert bij een update toch ook niet mijn PSTN ? Dat zou vergelijkbare problemen opleveren ….

Vriendelijke groet,

Peter

Ik ben het hier helemaal mee eens !
ook hier vanochtend de SSID van 2.4 GHz weer terug moeten zetten.. 😡

camera’s, Google home en P1 (en nog veel meer…) waren offline 

waardeloos dat hier niet over wordt gecommuniceerd, ik heb i.i.g. niks gezien …

tip: ik heb op mijn Tuya smart home ingesteld dat ik een melding krijg als er device(s) offline zijn, dan weet ik in ieder geval iets…

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • July 31, 2026

Het feit dat ze aan de ene kant verkondigen dat een update ongemerkt moet zijn voor de klant, maar zoals Remco het laat lijken dat het onvermijdelijk is dat soms instellingen verloren gaan of zoals in dit geval aangepast worden door de kpn software, dat is toch wel echt een brevet van onvermogen.

Dit is gewoon een van de vele bugs die in hun eigen geknutselde software en beheer platform zitten. Net als een modem die zijn eigen wifi weer aanzet na een update of reset omdat de instelling verkeerd in hun beheer platform staan opgeslagen. Misschien ook wel de oorzaak van dit issue verkeerd opgeslagen of terug gezetten instellingen. Want ja je modem instellingen staan gewoon op een server bij kpn. Hartstikke handig bij de volgend hack hebben ze niet alleen je klant gegevens maar ook alle info over je netwerk.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Ik weet persoonlijk niet wat de afweging is qua implementatie. Uit eigen ervaring weet ik dat soms een verse installatie geprefereerd wordt. Ik zal in ieder geval jullie feedback overbrengen naar de ontwikkelaars, ik weet dat dit een veel geuite klacht/wens is.  

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 31, 2026

Remco, ik ga gewoon uit van de beste bedoelingen. Het ging ook al gewoon járen goed. Dus het kán wel. Ik snap dat er overwegingen kunnen zijn een ‘verse implementatie’ te willen doen. (Alhoewel onduidelijk is wat ‘verse’ betekent … is dat firmware, KPN parameters, door de gebruiker ingestelde parameters, … ?).

Maar als klantgerichte dienstleverancier moet je dan niet een ‘inside out’ benadering volgen (ofwel: ‘wij weten wel wat het beste is voor de klant’) maar ‘outside in’ (ofwel: ‘kijken naar de belangen van de klant’ - ‘hoe ziet die mij als dienstverlener (als ik dit doe)’). En het wordt moeilijk mij er van te overtuigen dat het technisch gezien noodzakelijk is een door de gebruiker (!) ingestelde parameter (de SSID) te wijzigen. (Immers, het blijft gewoon werken als ik de door KPN gemaakte verandering teniet doe … 😉). Zélfs al zou de update door een derde partij (de fabrikant van het modem ?) worden uitgevoerd en KPN op die uitvoering zélf niet zoveel invloed hebben, dan zou zij - als ‘eigenaar’ van de klant - eisen moeten kunnen stellen aan hetgeen de fabrikant gaat doen. Je praat over KPN klanten en hoe die tegen KPN aankijken. In die zin is ‘voorkom dat MIJN installatie ongevraagd wordt uitgezet’ niet als WENS aan te merken, maar het feit dat dit ongevraagd gebeurt simpelweg een (stevige) KLACHT. Je zou dus niet alleen technici / ontwikkelaars moeten opschakelen, maar zéker ook marketeers. Dit zijn nou dingen die bij kunnen dragen aan overwegingen van de klant een andere dienstverlener te willen gaan opzoeken. 

Zoals eerder gezegd zou KPN ook als werkwijze kunnen afdwingen dat de update een zekere tijd kan worden uitgesteld - totdat de gebruiker bij zijn modem in de buurt is. Maar dat is niet de ‘preferred method’ omdat KPN ook rekening moet houden met de vele klanten die niét technisch onderlegd zijn. Blijft natuurlijk dat het niet gepast is dit soort dingen te doen zónder klanten individueel te waarschuwen. En daarmee staat mijn vraag over die aansprakelijkheid natuurlijk ook nog steeds .. 🤔

Groet,

Peter

Â