Skip to main content

Goedemiddag. Gisteren een nieuw modem geïnstalleerd (KPN Box 12b) in de hoop dat deze beter zou werken dan de vorige. Toen ik de PC eenmaal zo ver had dat hij verbinding maakte met het modem leek het goed te gaan, maar nu blijft het modem steeds herstarten. Het gaat maar gemiddeld 10 minuten goed.
Wat er gebeurt: op mijn pc krijg in een melding dat de verbinding is weggevallen. Dan branden de lampjes op het modem nog wel, maar na een halve minuut of zo gaat hij herstarten,
Al een paar keer is het modem op afstand gereset, stroom ook al een paar keer eraf geweest en opnieuw gestart, maar helpt niet. Verbinding met pc is via een ethernetkabel. 
Met tablet via Wifi nog geen last gehad, TV-kijken viel gisteravond ook steeds weg vanwege het herstarten van het modem. Ik weet nu niet meer wat te doen
Groeten, Frans

Update: TV-kijken dat lukt weer naar dan moet de PC uit zijn. 
Ik zag naast mijn vraag enkele gerelateerde onderwerpen verschijnen. Heb ik doorgekeken, maar met veel afkortingen en technisch jargon ben ik heel snel het spoor bijster. Ben maar een eenvoudige leek voor wie de kreet "Plug & Play” op de doos van het modem het beste te begrijpen is.
Niettemin kwam er wel iets naar voren uit die andere onderwerpen wat me bij bleef: kennelijk is de KPN box 12 gevoeliger voor kleine storingen of schommelingen in het signaal dan de oudere modems. Waardoor hij dus gaat herstarten waar oudere modems dat niet doen. Dat zou goed kunnen, mijn oude model 9 werkte ook matig, met steeds pagina's die niet geladen konden worden, wat na enkele minuten weer over was.
Ik overweeg nu om het nieuwe modem maar terug te sturen en het oude weer te gaan gebruiken. Allesbehalve ideaal, maar nu is het net een processie van Echternach: 10 minuten internetten en dan 3-5 minuten wachten tot het modem weer werkt. 
Bovendien zal die oude het ook niet eeuwig blijven doen, maar dan heb ik even de tijd om te kijken naar evt een ander (niet-KPN) modem, of een andere provider. 


Hi @Fransang, wat enorm onhandig dat je verbinding er telkens mee ophoudt 🙁

Als ik je lijn doormeet, zie ik ook vele verbrekingen terug en ik heb niet het idee dat die allemaal veroorzaakt worden door je modem. Hoe is je modem exact aangesloten op het KPN punt in de muur? Is dat met een rechtstreekse kabel of komt die kabel onderweg nog een klein vierkant kastje tegen? En hoe lang is die kabel precies?


Ik vraag me af of uw pc dan wel op de juiste manier is ingesteld. Als ik het goed begrijp werkt alles goed als uw pc uit is?


@Maja_  de kabel is 80 cm lang en gaat rechtstreeks van het modem naar het aansluitpunt in de muur (met een platte stekker). Geen kastje.
Voor de duidelijkheid : ik heb vanmiddag de KNP Box 12 afgekoppeld en weer mijn oude  versie 9 aangesloten. Het was niet meer uit te houden, die onderbrekingen. Nu heb ik sinds ca 14:30 geen onderbrekingen meer gehad (gek genoeg nog wel 1 na een half uur met de versie 9, daarna niet meer). 


@Nick83 Nee het werkt wel goed, maar niet langer dan ca 10 mintuten. Dan valt de internetverbinding weg en even daarna gaat het modem uit zichzelf herstarten. Daarna is de verbinding er ook weer.
Dat ik opmerkte dat de tv wel werkt als de pc uit is, komt omdat mijn pc wel aan bleef staan als ik even tv kijk. En als dan de internetverbinding wegvalt en het modem gaat hersta4erten, kapt de tv er natuurlijk ook mee. Daarom zet ik de pc nu uit of in slaapstand.

 


Nee het werkt wel goed, maar niet langer dan ca 10 mintuten.

Dan werkt het dus niet goed. Dus nogmaals de vraag: als u de pc uit houd, werkt alles dan goed? In de zin dat het dan goed blijft gaan? Zonder dat het modem steeds opnieuw opstart? 


als de pc uit staat dan werkt het modem goed en zonder te herstarten. Want hij gaat pas herstarten als de internetverbinding wegvalt en die valt alleen weg als de pc aan staat


Hmm, wat vreemd dat je pc die verbrekingen lijkt te veroorzaken @Fransang 🤔

Zou je de kabel die tussen je pc en modem loopt eens kunnen vervangen? Ondanks dat je er zelf niet zo veel mee doet, is een kabel wel een gebruiksvoorwerp en kan er bij langdurig gebruik slijtage optreden. Ook kan een kabel in de loop der tijd beschadigd raken. Ik ben dus benieuwd of een nieuwe kabel een verschil maakt!

 


Het zou kunnen wezen dat de pc een vast ip heeft. Bijvoorbeeld 192.168.2.1. Datzelfde ip deelt de box waarschijnlijk ook uit aan de tv ontvanger. Dan zijn er dus 2 apparaten met hetzelfde adres in het netwerk. Misschien is dat aanleiding voor de Box om opnieuw op te starten.


@Maja_ Het is niet zo dat ik zomaar een extra kabel heb liggen dus op korte termijn lukt dat niet. En bovendien, langdurig gebruik? Hij is denk ik een half jaar oud. Ik heb hem vorig jaar gekocht toen de wifi tussen modem en pc niet meer werkte.
 

@Nick83 Dat weet ik niet en ik kan ook niet vinden of de pc een vast IP-adres heeft. Wel vond ik een dergelijk nummer (192.168.2.254) bij verbindeigenschappen en wel specifiek bij het item DHCP-servers. Zegt mij niets, maar kennelijk heeft hij (of ik) daarvoor een lease van één dag, beginnend op het moment dat ik vanmiddag de pc ging gebruiken. 


@beiden: ik gebruik dus nu mijn oude modem weer, met dezelfde kabel en dezelfde instellingen. En dat gaat redelijk goed. Het lijkt zelfs beter te gaan dan voorheen, ik heb ten minste nog weinig last gehad met het laden van internetpagina's. 


Ah, dan zal het niet zo zijn dat het probleem veroorzaakt wordt door een brakke kabel en laten we die kabel even links liggen verder 😉

Hoe is de ervaring de afgelopen paar dagen? Gaat het nog steeds beter dan voorheen met het oude modem weer aangesloten?


Het gaat goed met het oude modem. Een beetje raar is dat wel, ik had de laatste maanden er steeds maar problemen mee omdat op gezette tijden pagina's heel langzaam en/of helemaal niet wilden laden (DNS niet gevonden en zulk soort meldingen). Na een paar minuten proberen ging dan weer wel en ging het weer een tijdje goed (dus zonder dat er een herstart plaatsvond
En dat merk ik nu niet meer (klop klop). Het lijkt wel na het opnieuw aansluiten ook een reset heeft gekregen of zo. 

 


Als ik dit zo lees lijkt de pc al langere tijd problemen te veroorzaken. Waar deze precies door komen is erg lastig te bepalen. Zeker wanneer je niet zoveel verstand hebt van netwerken en pc’s. Je schrijft dat wifi tussen pc en modem er mee stopte en toen maar een kabel ben gebruiken opzich is dit al iets vreemd. Maar wat ook weer vreemd is dat de oudere modem wel stabiel blijft draaien. 

Omdat je de modem weer vervangen hebt wordt het trouble shooten ook weer lastigger.  Je zou een keer op de command prompt in windows het commando ipconfig /all kunnen en het resultaat daarvan hier delen. Misschien valt iemand daar nog een probleem op. Ik ga er vanuit dat je regelmatig controleert op virus en malware?

Succes. 

Maar als het voor nu goed werkt kan je het ook gewoon zo lekker houden :)

 


ja, de viruscontrole is wel geregeld. Ik heb vandaag nog eens geprobeerd het nieuwe modem te gebruiken, enerzijds om het verschil nog eens te ervaren, anderzijds omdat ik nog een half idee had dat misschien een programmaatje dat de verbinding monitort, juist een negatieve invloed had. Maar ook met dat programma uitgeschakeld maakte niets uit. Hij ging weer vrolijk door met herstarten.

Oude modem werkt, een ding dat-ie al had is dat de eerste pagina's die moeten worden geladen als de pc weer aan gaat, nogal langzaam laden. Dat is gebleven, maar daarna merk je dat niet meer. Hij heeft ahw moeite met wakker worden (de internetpagina's, bij toepassingen op de oc heb je dat niet). 

Binnen enkele dagen moet ik besluiten welk modem ik terugstuur. De optie om het zo maar te houden wordt wel aanlokkelijk. 


Ik begin toch te vermoeden dat het exemplaar dat jij ontvangen hebt, niet helemaal ok is @Fransang, aangezien hij direct weer begint met herstarten als je hem weer aansluit. 

Daarom wil ik toch graag even kijken wat er gebeurt as je een ánder exemplaar aansluit en wil ik een omruiling in gang zetten. Zou je daarvoor je mobiele nummer in je profiel willen zetten? Ik kan er dan voor zorgen dat er een nieuw modem bezorgd wordt bij de Bruna of de Praxis (welke heeft je voorkeur?) en je krijgt een sms zodra dat modem voor je klaarligt. Vervolgens kan je de herstartende Box12 daar dan inleveren en in ruil daarvoor krijg je de nieuwe mee!


oké Maja, als je denkt dat dat een oplossing kan zijn, laten we dat dan maar proberen.

Ik zal mijn profiel aanpassen, Bruna is het meest dichtbij..


Prima, dan zal ik kiezen voor de Bruna!

Zou je dan nog je mobiele nummer in willen vullen in je profiel (ook even opslaan 😉) en hier een seintje geven als je dat hebt gedaan? 


@Maja_   

oh, had ik zeker in het verkeerde profiel gedaan. Ik kreeg nog wel een melding dat het gelukt was.

Nu nogmaals in het hopelijk goede profiel het tel. nummer gezet


Yes, nu zie ik 'm staan!

Hij is onderweg, als het goed is heb je hier inmiddels ook een sms'je over ontvangen, met meer informatie. Laat je weten hoe het gaat met de ‘nieuwe’ nieuwe @Fransang?


@Maja_  vanmiddag nieuw modem gehaald en ca 14:30 aangesloten. Helaas werd het een groundhog day, want de situatie van vorige week herhaalde zich: verbinding weg en steeds herstarten.

Verschil: eerst (vanmiddag) had de verbinding geen naam en nu (paar uur later) noemt hij hem H220… etc met een 2 erachter (ook de oude naam).  Beschikbare netwerken (van de buren enzo) geeft-ie niet meer weer.

Ik heb ook nog wifi geprobeerd: wel verbinding maar internet niet beschikbaar. Wifi op mijn tablet doet het wel, maar alleen als de pc geen internetverbinding heeft (was met het oude modem ook al zo).

Nu zul je zeggen het ligt niet aan het modem…..  Dan zeg ik misschien ligt het aan het type modem want met de oude heb ik geen herstartklachten.

Even nog iets duidelijker wat er gebeurt: na 10 of 15 min. probeer ik een pagina te laden wat niet lukt (terwijl ik dit typ gebeurt het weer: Deze site is niet bereikbaar). Bij de instellingen staat dan nog steeds: U hebt verbinding met internet Dat duurt even (minuutje ofzo) waarna die tekst verandert in Geen Internetverbinding (omdat dat het modem zichzelf herstart). 

Dat is nu weer gebeurd en er is weer verbinding dus verstuur ik maar gauw dit berichtje


Ik begin dit toch wel erg merkwaardig te vinden @Fransang 🤔

Even dubbelcheck: Als je nu je oude modem weer aansluit, gaat het goed? Ook al heb je de pc langere tijd verbonden?


@Maja_ ik heb nu (na je vraag) mijn oude modem weer aangesloten. Dat werkt, maar ik weet dan natuurlijk nog niet of dat ook langere tijd zo is.

wel raar dat die oude dan weer een ander nummer heeft (H368N….)


nog een update nav de vraag van Maja:

ik had dus daarna  nijn oude modem weer aangesloten. Gisteren middag en avond daarmee gewerkt. Eerste pagina's even moeilijk laden en later een keer een verstoring waarbij de windowsmelding verschijnt dat de site niet kan worden gevonden. Blijven proberen en na een minuut of wat gaat het dan wel weer.
Oude modem gaat dan *niet* herstarten. Daarna daar geen last meer van gehad.
(dit is het oude probleem dat-ie de laatste maanden van vorig jaar al had, maar dan frequenter)

Vanmiddag enkele malen pagina's wat lastig laden, maar niet zodanig dat er een windowsmelding verschijnt Verder gaat hte tot nu toe goed


Ik heb jouw situatie even voorgelegd aan de technische dienst @Fransang, zodat ze even met ons mee kunnen denken. Wat ik vermoed is dat ze aan gaan geven dat het er toch echt op lijkt dat een Box 12 niet helemaal lekker draait op jouw verbinding, en dat ze een ander type modem gaan adviseren.

Zodra ik hier meer over weet, kom ik bij je terug!


Je hebt de sms wellicht al ontvangen @Fransang; er is een ander type modem onderweg naar de Bruna, je kunt daar de Box 12 inleveren en vervolgens dat andere type installeren. Laat je weten of de verbrekingen daarmee verleden tijd zijn?


@Maja_  Vanmiddag een Experiabox V10A opgehaald en aangesloten. So far so good: hij werkt zonder herstarten. De dingen die niet werkten doen het nu wel: nog geen meldingen gekregen dat een pagina niet bereikbaar was (bij 9 soms, bij 12 steeds); de Wifi doet het (bij 9 en 12 niet) en mijn tablet kan tegelijk met mijn pc worden gebruikt (vwb internet dus, bij 9 en 12 ging dat niet).

Dat lijkt allemaal heel gunstig (en dat is het ook) maar ik wacht nog even af met echt tevreden zijn want qua laadsnelheid blinkt het niet uit.  Ik heb vanmiddag eerst een uurtje via de ethernetkabel gewerkt en toen geprobeerd of de wifi het ook deed. Dat bleek zo te zijn en vanaf toen steeds met wifi.

Ik zal morgen nog eens een tijdje met de ethernetkabel werken, kijken hoe dat aanvoelt na een dag. Misschien gaat dat wel soepeler.

Maar, zoals ik zei, so far so good.