Skip to main content
Beantwoord

Omruilen van Fritzbox bij PostNL punt

• June 1, 2026
  • 7 reacties
  • 124 keer bekeken

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8

Ik wil dit toch even kwijt over het omruilen van een Fritzbox bij een zakelijk XS4ALL abonnement.

Bij het ophalen van de nieuwe Fritzbox (bij het PostNL punt) werd door de medewerker daar verteld dat je de oude Fritzbox bij je moest hebben om in te leveren anders kreeg je de nieuwe niet mee. 

Hier moest ik even bij stilstaan....

Na het bezoek van het PostNL punt gelijk XS4ALL gebeld via KPN 0800 0403.

De medewerker van KPN hoorde dit voor het eerst en na het doorverbinden naar XS4ALL gaf deze medewerker aan dat dit de standaard procedure is als het geleverd wordt bij een PostNL punt.

Niet als je hem bij het bedrijf zelf laat bezorgen. Dit kon niet anders, want anders zou hij zaterdag bezorgd worden en dan is het bedrijf dicht.

Ik gaf aan om dan alsnog een nieuwe te sturen rechtstreeks naar het bedrijf. Dit kon niet, omdat de order nog openstaat van degene die is verstuurd.

Logisch...maar wie heeft dit verzonnen. Doordat XS4ALL telefonisch aangaf dat de oude vervangen moest worden (vanwege geen ondersteuning en updates meer) moet je dus eerst je bedrijf platleggen, naar een PostNL punt rennen om de nieuwe te halen en dan weer aan te sluiten.

Deze snap ik even niet. Zie ook de email hieronder:

Zoals je ziet klopt deze email ook niet. Bij punt 1 gaat het al fout.  

Eerst moet je de oude apparatuur meenemen en daarna heb je nog 7 dagen de tijd om te ruilen. 

Ik moest hem toch gelijk meenemen?

Volgens mij klopt hier iets niet?

Beste antwoord door Thomas van KPN

Hoi ​@Sebas14, ik neem de feedback mee!

7 reacties

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • June 1, 2026

Waarschijnlijk wordt met ‘ruil je paparatuur  binnen 7 dagen’ bedoeld dat je na ontvangst van de sms (op 30 mei), 7 dagen de tijd hebt, tegen inlevering van je oude paparaat (?) de nieuwe apparatuur in ontvangst kunt nemen.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • June 2, 2026

Waarschijnlijk wordt met ‘ruil je paparatuur  binnen 7 dagen’ bedoeld dat je na ontvangst van de sms (op 30 mei), 7 dagen de tijd hebt, tegen inlevering van je oude paparaat (?) de nieuwe apparatuur in ontvangst kunt nemen.

Zo is het ​@Sebas14 en ​@Berteman 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 2, 2026

moet je dus eerst je bedrijf platleggen, naar een PostNL punt rennen om de nieuwe te halen en dan weer aan te sluiten.

Eerst moet je de oude apparatuur meenemen en daarna heb je nog 7 dagen de tijd om te ruilen. 

Ga toch niet naar het PostNL-punt dan wordt het modem na 7 dagen automatisch teruggestuurd en bij een nieuwe omruil kan je kiezen voor levering op bedrijfsadres. Wat maakt uit dat men 1 week of meer op een nieuwe modem moet wachten, het oude modem werkt toch.

• June 2, 2026

Ook dit is al vaker besproken op dit forum.
Hier mijn idee er over :

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • June 2, 2026

Het is dus van Xs4all en niet van KPN begrijp ik.

Xs4ALL is onderdeel van KPN, maar wel geheel zelfstandig. (voor bestaande Xs4all klanten)

En de regels zijn Xs4all anders dan bij KPN.

XS4ALL - First Class Internet

@KeesYagi 

Jouw link gaat over KPN apparatuur, deze topic gaat over Xs4ALL apparatuur. 

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Auteur
  • June 2, 2026

Punt 1 mag dus zeker herschreven worden. Deze is zeer onduidelijk en niet klantvriendelijk.

Wat maakt uit dat men 1 week of meer op een nieuwe modem moet wachten, het oude modem werkt toch.

Dat is te makkelijk gezegd. De bestaande Fritzbox gaf problemen met bepaalde inkomend verkeer. Hij werkte dus niet goed. Daarom was er gebeld naar de helpdesk op vrijdag. Die keek mee en gaf als advies om hem snel te vervangen. Daar gaan we dus niet een week langer mee wachten.

Maar hij is inmiddels vervangen en het bedrijf heeft dus langer zonder internet/telefonie gezeten dan normaal.

Nog 1 aanbeveling voor XS4ALL:

Retourbeleid zou eigenlijk voor alle aflevermogelijkheden gelijk moeten zijn. Dus 7 dagen de tijd om de oude terug te sturen. En schaf dus de regel af dat de oude gelijk ingeleverd moet worden.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Sebas14, ik neem de feedback mee!