Skip to main content
Vraag

Omvormer is verbinding met SMA portal kwijt

• May 18, 2026
  • 2 reacties
  • 39 keer bekeken

De omvormer is connectie verloren met SMA portal.

Daarna heeft er door KPN een reset plaatsgevonden van onze  experia box V10

Ik krijg geen data meer binnen in mijn SMA applicatie.

Ik kan dus niet meer de energieopbrengst volgen.

Wat dien ik te doen om de data weer binnen te krijgen?

Kontakt tussen SMA omvormer dient hersteld te worden?

Is dit eenvoudig te doen?

Graag U advies.

2 reacties

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Welkom hier, ​@Eghan! Ik begrijp dat jouw omvormer geen verbinding meer heeft. Het eerste wat dan moet gebeuren is zorgen dat de omvormer verbinding maakt met internet. Hiervoor moet je hem verbinden met de wifi in jouw huis. Hoe je dat precies doet kun je terugvinden in de handleiding van de omvormer.

Nadat de omvormer weer verbinding heeft met internet, moet de verbinding met de SMA portal hersteld worden. Ook daarvoor staan de stappen in de handleiding. 

Het kan zijn dat je hiervoor poorten moet openzetten in de uitgaande firewall, of een inkomende poort moet forwarden. Dit wordt dan aangegeven in de handleiding. 

Hoe je een uitgaande poort openzet in de firewall van ons modem lees je in dit artikel. De makkelijkste manier om dit voor elkaar te krijgen is om de algemene niveau van Middel op Standaard te zetten. Dat is in de meeste gevallen al voldoende.

Hoe je een inkomende port forward instelt in ons modem lees je hier:

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • May 19, 2026

aDe omvormer is connectie verloren met SMA portal.

Daarna heeft er door KPN een reset plaatsgevonden van onze  experia box V10

Ik krijg geen data meer binnen in mijn SMA applicatie.

Ik kan dus niet meer de energieopbrengst volgen.

Wat dien ik te doen om de data weer binnen te krijgen?

Kontakt tussen SMA omvormer dient hersteld te worden?

Is dit eenvoudig te doen?

Graag U advies.

@Eghan , ik neem aan dat je met sunny portal wilt inloggen?

Daar hoef je geen poorten voor op te stellen,  ik heb ook een SMA omvormer en als ik zelf inlog via sunny portal, dan werkt het hier en kan ik alles uitlezen.

Als ik kijk via de SMA energy op mijn pixel 9a (android) dan kan ik het geheel ook uitlezen.

Verder heb ik de P1 meter van HW met de energy + app en het display van HW ( Home Wizard) , daar kan ik ook alles uitlezen mbt de SMA.

Dus mijn vraag is, op welke wijze log jij in in de SMA ?