Skip to main content

Hallo allen,

Sinds vorige maand hebben we, na veel problemen dan eindelijk glasvezel internet, en het werkt over het algemeen zeer goed.

De modem staat beneden, en eigenlijk alleen op zolder hebben we wat minder bereik, maar dat is zonder versterkers en extenders logisch.

Maar eigenlijk al sinds het werkt heb ik een paar apparaten op het netwerk zitten, die.. nou ja, niet van mij zijn. Ik heb geen versterkers/extenders, of extra router in het netwerk hangen, het is alleen de modem, telefoons, tv, console, en mijn workstation.

Gastnetwerk staat uit, en niemand behalve mijn vrouw en ikzelf weten het wifi ww.
Via ethernet is mijn workstation, de tv, en de xbox aangesloten, en de rest van onze apparaten verbind via wifi: De telefoons van mijn zoon, vrouw en natuurlijk mijn eigen, en de laptop van mijn vrouw, die geen ethernet poort heeft (nieuwe laptop)

De vreemdelingen zijn “Device-27” en “Device-429”, beide met een mac-adres die niet met een bekende fabrikant overeenkomt.

Is dit iets van KPN zelf, en zo ja (en nee), heeft iemand een idee wat deze apparaten kunnen zijn?

Dit is volgens mij een bug in de KPN Box. Ik zie dit in meer topics.


Dit is volgens mij een bug in de KPN Box. Ik zie dit in meer topics.

 

Een bug? Echt?
Ik wist niet dat een bug ook poorten had die open en dicht konden en een ip adres + mac adres hadden?

Nmap, met alleen de -F vlag aan,(snelle scan, niets anders) -wat gewoon mag op eigen netwerk, en niets met hacken/inbreken heeft te maken- laat het volgende zien:

 

Van beide onbekende apparaten, stonden de poorten op het moment van scannen allemaal dicht.

Een wat meer persoonlijke klop op de deur bij een van de apparaten laat iets anders zien.
Poort 49152 staat open, en nmap weet niet wat normaal gesproken de service is voor deze poort. Google kon me vertellen dat dit een poort is die wordt gebruikt door Windows, en dan voornamelijk Windows Server. Alleen… op het moment van scannen stond de laptop van mijn vrouw uit, en draai ik zelf Debian Linux, en heeft geen ander apparaat, op de xbox na die ook uit stond, een microsoft OS draaien.

Ik vind dit eerlijk gezegd toch wel een beetje sketchy allemaal en weet niet zo goed wat ik ermee moet.


Is het misschien gerelateerd aan MAC adressen die in gebruik zijn op het modem. Ze staan allemaal genoemd onder instellingen/informatie en dan naar beneden scrollen.

 

Zijn de genoemde ip adressen ook actief zichtbaar onder DHCP met een actieve lease?

Als ze uit de KPN apparatuur afkomstig zijn. Verander dan eens de wifi gegevens (naam/pw) van het thuisnetwerk en zie of ze wederom verschijnen.

 


Hallo @Dave Pasterkamp ,

Dat kan van alles zijn. Bij mij in de lijst staat bv een DAB+/Internet-radio en een Apple HomePod (speaker). 

Misschien is jouw TV-ontvanger ook op WiFi aangesloten? 


@Dave Pasterkamp Een van jouw apparaten gebruikt waarschijnlijk random MAC adres. 

Waarschijnlijk Phones van Dave & Bianca

 

 

If the second character of the MAC address consists of 2, 6, A or E, then the address is said to be randomized.

 


Hallo @Dave Pasterkamp, er was een bug in de Box 14 die met de meest recente software update opgelost zou moeten zijn:

Bugfix: Er waren soms MAC adressen zichtbaar van interne processen. Dit kon de indruk geven dat er onbekende apparaten verbonden waren met je thuisnetwerk. Deze adressen worden nu niet meer getoond.

Community lid @BruisTablet geeft wel een goede tip om dit te kunnen controleren. 


Reageer