Skip to main content
Antwoord

Ook na de update van de Box 12 kan ik sommige apps op mijn Samsung niet gebruiken

• May 29, 2025
  • 22 reacties
  • 160 keer bekeken

Ik heb inmiddels ook de update op mijn modem, maar het probleem van het niet kunnen bereiken van enkele apps op mijn samsung blijft bestaan. Ik heb de modem na de update terug naar fabrieksinstellingen gezet, heb ipv6 aan- en uitgezet, maar zonder resultaat. Mis ik nog iets?

Beste antwoord door Nilsdeb

Uiteraard. Het probleem was dat één van de routers wel als access point stond ingesteld, maar met een dhcp ip-adres. Nadat ik deze statisch heb gemaakt met een intern ip-adres, was alles in orde. 

22 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 29, 2025

Beste ​@Nilsdeb bedoel je apps op je tablet en/of je mobiel?

Kun je via je mobiel de apps wel via 4G/5G bereiken?

• Auteur
  • Topper
  • May 29, 2025

Ja,  inderdaad op mijn mobiel. Zonder wifi zijn ze wel benaderbaar. 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • May 29, 2025

Ik heb inmiddels ook de update op mijn modem, maar het probleem van het niet kunnen bereiken van enkele apps op mijn samsung blijft bestaan. Ik heb de modem na de update terug naar fabrieksinstellingen gezet, heb ipv6 aan- en uitgezet, maar zonder resultaat. Mis ik nog iets?

Omdat je expliciet naar IPv6 verwijst: Is die verbinding wellicht op IPv6 gebaseerd, of heb je een vermoeden dat dit speelt? I know: Lastige vraag. :) 

• Auteur
  • Topper
  • May 29, 2025

Met door te zoeken werd ik getriggerd door de Ipv6. Ik heb namelijk ook enkele routers in huis en als ik daarmee verbind heb ik geen enkel probleem. Die zijn wat ouder en hebben geen ipv6. Het probleem speelt alleen als ik direct verbind op de KPN Box.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • May 29, 2025

Met door te zoeken werd ik getriggerd door de Ipv6. Ik heb namelijk ook enkele routers in huis en als ik daarmee verbind heb ik geen enkel probleem. Die zijn wat ouder en hebben geen ipv6. Het probleem speelt alleen als ik direct verbind op de KPN Box.

OK, dan lijkt er geen IPv6 issue te spelen. Ik had die IPV6 On/Off ook in deze community gezien om “any problems” op te lossen, een merkwaardige move overigens. Ik vrees dat je dan toch bij KPN klantenservice een storingsmelding moet doen. In deze community is het oplossend vermogen voor dit soort problemen niet erg groot.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@Nilsdeb, welkom! Onze community denkt graag met je mee, ik ook. Maar het is mij niet helemaal duidelijk wat jouw probleem precies is. Je hebt het over niet kunnen bereiken van apps op jouw Samsung sinds de nieuwe update. Bedoel je dan dat je bepaalde apps niet kunt gebruiken als je verbonden bent met het wifi netwerk van het KPN modem? Of probeer je apps van buitenshuis te benaderen was niet lukt? Om welke apps gaat het precies?

Heb je ook al eens geprobeerd om het wifi netwerk op jouw telefoon te vergeten en opnieuw in te stellen?

• Auteur
  • Topper
  • June 2, 2025

Hi Denise,

de situatie is iets anders. Al enige tijd ervaar ik thuis dat ik (en andere Samsung gebruikers) in huis bepaalde apps niet laden. Als ik dan de wifi uitzet, ervaar ik geen enkel probleem. Als ik op een ander wifipunt in huis ga (geen KPN versterkers, maar eigen wifi routers), ervaar ik ook geen problemen. 

Nadat ik naar dit probleem gezocht had, was ik in de veronderstelling dat het te maken had met ipv6 instellingen, waar de KPN modem niet goed mee omging. Hierdoor hoopte ik dat het verholpen zou zijn na de laatste update, maar helaas niet. 

Forum|alt.badge.img+7
  • June 2, 2025

@Nilsdeb , misschien kun je nog proberen het beveiligingsniveau van de firewall op de Box 12 aan te passen naar “standaard” (laagste niveau).

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • June 2, 2025

Ik heb hier ergens gelezen dat het helpt om je ftu of nt kastje voor 2 minuten stroomloos te maken en weer aan te zetten.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Het klinkt inderdaad wel als een IPv6 probleem. Maar je zegt deze al eens uit gezet te hebben, zonder succes. Laten we daarom verder kijken.

Kan je misschien iets meer vertellen over hoe jouw thuisnetwerk eruit ziet? Hoe heb je de KPN Box 12 aangesloten? Welke apparaten heb je hierop aangesloten en hoe? Je hebt het ook over eigen wifi versterkers. Welke zijn dit en hoe heb je die aangesloten?

Ook ben ik benieuwd of je verbonden bent met het hoofd wifinetwerk op de KPN Box 12 en niet stiekem het gastnetwerk?

• Auteur
  • Topper
  • June 4, 2025

Vanuit de KPN box gaan twee kabels naar twee TP LINK AC1200's. Als ik daarop connect, is er geen enkel probleem.

Overigens hebben de iphones in ons huishouden nergens last van

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Oke. Zou je de onderstaande vragen nog willen beantwoorden?

• Heb je ook al eens geprobeerd om het wifi netwerk op jouw telefoon te vergeten en opnieuw in te stellen?
  • Ook ben ik benieuwd of je verbonden bent met het hoofd wifinetwerk op de KPN Box 12 en niet stiekem het gastnetwerk?

• Auteur
  • Topper
  • June 5, 2025
  • Ja, heb ik gedaan, na het resetten van de box naar de fabrieksinstellingen
  • Ik heb geen gastnetwerk ingeschakeld, dus ik zit op het hoofd wifinetwerk. 

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Oke, duidelijk.

Je zegt de TP-link AC1200 te hebben. Is dit de multiroom mesh wifi-systeem of de wifi router? Hoe heb je deze ingesteld? Het is belangrijk deze is wifiversterker modus te hebben staan.

• Auteur
  • Topper
  • June 11, 2025

Excuses voor de late reactie. Deze wifi routers zijn ingesteld als wifi versterkers. 

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Oke. Hmm, lastig. Als je de wifi versterkers eens uitschakelt, lukt het dan wel op de apps te gebruiken via wifi van de KPN Box? Ik zeg niet dat dit direct permanent moet, maar wel goed om te testen. Daarmee kunnen we achterhalen wat zorgt voor de storing.

• Auteur
  • Topper
  • June 19, 2025

Het ziet er inderdaad naar uit dat er een conflict ergens intern is.  Ik ga onderzoeken waar het door komt en meldt mij weer als ik het gevonden heb of hulp nodig heb. 

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Helemaal prima!

• Auteur
  • Topper
  • June 25, 2025

Het was inderdaad een verkeerde setup van mijn netwerk.  Dat is nu opgelost en nu werkt alles naar behoren. Bedankt voor het meedenken!

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Fijn dat je het hebt weten op te lossen, ​@Nilsdeb! Wil je misschien nog delen wat het conflict veroorzaakte? Daar zouden toekomstige lezers nog wat van kunnen leren.

• Auteur
  • Topper
  • Antwoord
  • June 26, 2025

Uiteraard. Het probleem was dat één van de routers wel als access point stond ingesteld, maar met een dhcp ip-adres. Nadat ik deze statisch heb gemaakt met een intern ip-adres, was alles in orde. 

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Goed om te weten, dank je wel!