Skip to main content
Antwoord

Opslaan van portforward op Box 12 lukt niet

• May 2, 2025
  • 13 reacties
  • 92 keer bekeken

Hoi ​@Sanne van KPN  

Ik heb vermoedelijk hetzelfde probleem als @HansCie. 

Hij omschijft:

Ik wil portforwarding instellen op KPN Box 12 met firmware V12.C.24.05.08.
Hij wil echt helemaal niks accepteren in het portforwarding scherm.

Zelf heb ik firmware V12.C.24.16.14

En dan leg ik het “niks accepteren” van HansCie uit als het opslaan werkt niet.

Ik vul alles netjes in (hier in de schermprint doorgehaald):

maar na opslaan komt er niets onderaan in de lijst!

Dat kan ik tig keer proberen, geen resultaat.

Ook al geprobeerd het Apparaat te selecteren waarvoor ik de forward wil instellen. Dan vult hij zelf het Doel IP-adres in (niet in een 192.nnn.nnn.nnn notatie maar is dat dan de IPv6??).

Onderaan de streep, geen verschil, Opslaan doet niets.

PS: als ik een veld dat verplicht is niet invul dan geeft hij dat aan:

Wat doe ik fout? Wat moet ik anders doen dat ik de forwards wel opgeslagen krijg?

Alvast dank! 

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

Beste antwoord door Edokter

Hoi. Ook ik heb de Box 12 net geinstalleerd, compleet met antieke firmware. In eerste instantie lukte het forwarden mij ook niet, totdat ik hier ergens las dat er eerst een DHCP binding regel aangemaakt moest worden. In 25 jaar heb ik dit in geen ander modem gezien.

In ieder geval, op de My Modem > LAN IPv4 pagina van het modem kun je een reserved address toevoegen, daarna kun je naar dit IP een port forwarding instellen.

Hoop dat dit helpt.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

13 reacties

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Goed dat je je vraag hier stelt, ​@TB39!

Had je al de nieuwe KPN Software voor firmware V12.C.24.16.14? Of ben je van de oude software gekomen? Indien dit laatste het geval is, dan raad ik je aan om de cache en cookies van je browser eens te legen. Dit om te zorgen dat er niet iets van de oude software is achtergebleven.

Als dit verder niet aan de orde is, dan raad ik je aan om dit artikel door te nemen: Modems met KPN Software: Port Forward instellen / UPnP aanzetten. Hierin staat stap-voor-stap beschreven hoe je portforwarding in kunt stellen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 6, 2025

Beste Denise,

Bedankt voor je reactie.

Het betreft een nieuwe KPN aansluiting. KPN box 12 is geleverd. Dus ik ga er niet van uit dat ik "via oude software gekomen ben".

Cache/cookies legen helpt ook niet.

Wat betreft de handleiding: deze had ik al. En het probleem zit niet in het feit dat ik niet weet wat of hoe ik het moet invoeren.
Het probleem is dat de software niet doet wat de handleiding schrijft.

Handleiding:

Er wordt echter (na klikken op Opslaan) helemaal niks opgeslagen/opgenomen in de lijst onderaan de pagina.
De button Opslaan "werkt dus niet"/heeft niet het beoogde resultaat.

Met andere woorden, ik kan dus geen port forwarding instellen/vastleggen/opnemen (of hoe je het wilt noemen).

Hiervoor ben ik op zoek naar een oplossing, dus als iemand deze heeft, hoor ik die graag!

• May 6, 2025

Er staat wel 1 poort forwarding, want ik zie een blauwe streep staan klopt dat?

Alle KPN Boxen die KPN op dit moment uitlevert hebben nog firmware van 3 of 4 jaar geleden. Jij hebt zo te zien het geluk gehad dat jouw KPN Box meteen zichzelf geupdate heeft naar de nieuwe firmware. Er zijn klanten waarbij de Box nog een heel poosje op de oude firmware blijft hangen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 7, 2025

Hoi ​@Marlon92 ,

Die blauwe streep is een highlight die ik heb gemaakt in de schermprint om aan te geven dat er niks in de lijst komt na "Opslaan"... er staat dus daadwerkelijk geen port forwarding.

Geluk met de update naar de nieuwe firmware? Dat is in mijn ogen maar hoe je het bekijkt... ik heb liever een oudere firmware waar de port forwarding werkt (zoals omschreven in de handleiding), dan een nieuwe firmware waar ik de port forwarding niet kan opslaan... ;-)

• May 7, 2025

Hmm.... bij de oude firmware was het meestal niet eens mogelijk om in te loggen, dus ik denk dat je beter af bent met de nieuwe firmware 🫣

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ik probeer te achterhalen waarom jouw Box 12 de portforwarding niet opslaat. Vandaar dat ik je vroeg om de handleiding stap-voor-stap door te nemen. Ik had gehoopt dat we er dan achter zouden komen waarom het niet opgeslagen wordt.

Dit is misschien een wilde gok, maar kun je het eens proberen in een incognito browser?

Edokter
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • Antwoord
  • May 8, 2025

Hoi. Ook ik heb de Box 12 net geinstalleerd, compleet met antieke firmware. In eerste instantie lukte het forwarden mij ook niet, totdat ik hier ergens las dat er eerst een DHCP binding regel aangemaakt moest worden. In 25 jaar heb ik dit in geen ander modem gezien.

In ieder geval, op de My Modem > LAN IPv4 pagina van het modem kun je een reserved address toevoegen, daarna kun je naar dit IP een port forwarding instellen.

Hoop dat dit helpt.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Had je nog naar de tip van ​@Edokter gekeken, ​@TB39?

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 13, 2025

Hoop dat dit helpt.

@Edokter 

Jazeker helpt dat, dankjewel! Het werkt :-)   

Okee, vreemd genoeg de eerste keer nog niet, maar de aanhouder wint... en inmiddels is het gelukt om de port forwarding op te slaan.
(vanavond nog ff proberen als ik op een ander wifi-netwerk ben, maar zal vast ook dan werken, nu doet hij het al zonder de wifi hier via mobiele gegevens).

Je moet inderdaad maar weten dat je het interne IP-adres waarnaar je wilt forwarden eerst/ook in het modem moet "reserveren". Gelukkig dat jij het te weten bent gekomen...
Bij mij geen 25 jaar, maar toch ook al enkele jaren met verschillende providers en dus verschillende modems (en ook eerder KPN), maar dit "reserveren" heb ook ik nooit hoeven doen. Ook eerder bij KPN niet.
Ik ga het in ieder geval voor mezelf noteren!

Nogmaals dank voor je hulp.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 13, 2025

Had je nog naar de tip van ​@Edokter gekeken, ​@TB39?

@Denise van KPN 

Ik heb er vandaag pas naar kunnen kijken. De KPN aansluiting waar het om gaat is niet mijn eigen woonadres... ik ben er dus niet elke dag.

Met de hulp van @Edokter is het (zie mijn comment hiervoor) inmiddels gelukt!

Via "incognito browser" had ik eerder al geprobeerd, maar dat bood helaas ook geen soulaas.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 13, 2025

Hmm.... bij de oude firmware was het meestal niet eens mogelijk om in te loggen, dus ik denk dat je beter af bent met de nieuwe firmware 🫣

@Marlon92 

Ik ging er niet van uit dat het zo belabberd was.... in dat geval heb je helemaal gelijk natuurlijk. Ik baseerde mij op eerdere ervaring met KPN en oudere Experia box waar het (voor een leek als ik) gewoon werkte ;-)

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 14, 2025

Aanvulling:
Het is dus gelukt, maar zoals ik al aangaf, de eerste keer niet. En daarna vervolgens ook weer niet...

Mijn bevinding daaromtrent:
Bij de port forwarding moet je een Service invullen. En als je daar Nieuw... selecteert krijgt je een extra regel om de naam/omschrijving in te vullen.

Uiteraard vul ik daarna de resterende velden ook netjes in.
Toch slaat hij hem niet op…

Dat ligt aan de punt (.) in de naam. Dan weigert hij op te slaan. En geeft ook totaal geen melding dát er iets foutief is ingevuld, laat staan een melding wát er niet correct is ingevuld.

Omdat een punt in de naam voor mij in dit geval logisch was, heeft het wel even geduurd voordat ik dit door had.
Een punt mag dus niet, net als veel andere tekens. Een koppelteken (-) mag dan weer wel...

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Goed dat je daar achter bent gekomen! Ik ga deze feedback doorgeven.