Skip to main content
Vraag

Oude software op KPN Box 12 van nieuwe aansluiting, kan thuisnetwerk er niet op aansluiten

• November 24, 2025
  • 12 reacties
  • 153 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik ben vandaag nieuwe klant geworden. Ik heb een nieuwe experiabox v12 toegezonden gekregen, maar er blijkt oude software van jaren geleden op die V12 box te zitten. Ik kan mijn thuisnetwerk er nu helemaal niet op aansluiten omdat mijn thuisnetwerk een eigen dhcp server heeft en niet werkt in het 192.168.2.x subnet. Ik heb zoveel apparaten en software programma’s eraan vast hangen dat ik niet alles kan gaan omzetten naar het 192.168.2.x subnet zoals verplicht zou zijn om met deze experiabox software te werken. Zelfs het LAN IP van de modem is niet aanpasbaar!

Ik begrijp uit de community dat de nieuwe kpn software 12C dit allemaal oplost en ik zou graag zien dat mijn modem op korte termijn geupgrade wordt, zodat ik mijn kpn internetverbinding kan gaan gebruiken. Want ik heb nu helemaal geen bruikbare internet verbinding; en met de geweldige overstapservice werd ziggo subiet afgesloten na het inpluggen van de experiabox. Wanneer kan ik de update krijgen  (zit nu op SGEJ1000060E) ? Het kan toch niet zo zijn dat ik een onbekend aantal dagen, weken of maanden moet wachten voordat ik het internet op kan?

@Erik van KPN ik lees op de community dat U van KPN betrokken bent bij de firmware upgrades voor de experia boxen. Kunt u zorgen dat die update gepusht wordt? Ik heb al een tijd met de helpdesk gesproken vandaag, erg aardige mensen, maar men weet amper wat een subnet en een firmware is. Laat staan hoe die op mijn modem terecht komt.

12 reacties

Leen59
Wijsgeer
  • November 24, 2025

Heb je al een factory reset van de box12 gedaan?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 24, 2025

Ja. Leidde er alleen toe dat ik mn wifi gegevens opnieuw moest aanlassen indezelfde oude software.

Leen59
Wijsgeer
  • November 24, 2025

Omdat je nieuwe klant bent kan het zijn dat jouw box12 nog niet in het systeem van KPN staat. Updates worden meestal in de nacht gedaan, dus ik zou nog even afwachten.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 25, 2025

Dank voor je reactie Leen59 waar in je oproept tot “afwachten”. Maar ik ben niet geholpen met afwachten. Afwachten tot wanneer? Ik heb nu geen internet en TV in huis, vandaar deze hulpvraag.  Geen zin om af te wachten tot het opeens werkt. Ik lees ook reacties op dit forum dat het “afwachten” maanden kan duren.

• November 25, 2025

Internet en tv horen het gewoon te doen. Waarom zou dat niet werken?

Alleen je eigen apparatuur aansluiten gaat nog niet lukken. Daar zal je nog even mee moeten wachten.

Ik vraag me af waarom je geen eigen router hebt. Ik vermoed zomaar dat als de nieuwe firmware op de box staat, dat je dan nog niet tevreden bent. Mogelijkheden zoals eigen dhcp server zijn echt heel beperkt met de apparatuur van KPN. Tv zal bijvoorbeeld niet werken denk ik.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 25, 2025

Internet en TV doen het in de meterkast, niet in de rest van het huis, niet in de woonkamer, niet in kantoor, niet in de keuken etc. Een flatscreen in de meterkast is van geen nut. 

Een eigen modemrouter is meer werk om goed in te stellen dan het van nut heeft. Heeft u daar ervaring mee? Ik wel, en het is helemaal niet leuk om alles goed te zetten rondom de verschillende vlans die kpn gebruikt en te zorgen dat de iptv multicast niet je hele netwerk overstroomt.. En ik heb ook helemaal geen eigen router nodig, dat is voor heel veel mensen absoluut overbodig.

Enige wat ik nodig heb is dat ik het LAN gedeelte van die experia box zelf kan instellen. Het LAN IP van dat ding en het DHCP. Dat zijn vrij simpele basale zaken. Bij ziggo geen enkel probleem. ​@Marlon92 De KPN apparatuur staat een eigen DHCP juist ook helemaal niet in de weg, waar baseert u deze rare stelling op? Ik heb drie jaar geleden al met de epxeriabox 12 prima gewerkt hier thuis, alleen toen zat er wel nieuwe software op waarmee alles eenvoudig in te stellen is. Dat was in de beginfase van die nieuwe software en ging ook met een hoop gedoe overigens. Nu ik weer opnieuw klant wordt had ik verwacht dat dit anno 2025 helemaal geen issue meer zou zijn, maar KPN is blijkbaar nog steeds die oude boxen met gedateerde software aan het verspreiden. Ze zullen honderdduizenden van die experiaboxen al jaren in een magazijn hebben liggen blijkbaar. En dan, ik kan me nog voorstellen dat het te kostbaar is voor KPN om die dingen opnieuw in te spoelen met een nieuwe firmware/software (doosje open, kabel erin, updaten en volgende box). Maar waarom dan niet gelijk die update er op afstand inrammen als zon box voor het eerst online komt op het netwerk? Die 30 minuten wachten als je voor het eerst online gaat is prima. Of desnoods op afroep?

Waarom moeten hier klanten een onduidelijke tijd op zitten wachten voor ze van start kunnen? NB. Vannacht is die box dus niet geupdate…..

• November 25, 2025

Wij hebben al vele jaren een 2de router achter de Experiabox. Dat geeft enorm veel vrijheid om alles zelf naar eigen inzicht in te delen.

... het is helemaal niet leuk om alles goed te zetten rondom de verschillende vlans die kpn gebruikt en te zorgen dat de iptv multicast niet je hele netwerk overstroomt.

Fritzbox. 1 keer instellen dat KPN je provider is en klaar.

• November 25, 2025

Maar waarom dan niet gelijk die update er op afstand inrammen als zon box voor het eerst online komt...

Dat weet ik ook niet. Ik weet alleen dat een eigen router een stuk beter is voor je hart. De waarom-vragen rondom KPN apparatuur probeer ik zoveel mogelijk proberen te vermijden. Beter voor je gezondheid. Als iets niet werkt, gewoon accepteren dat het niet werkt. Zelf een oplossing zoeken. Niet op KPN gaan zitten wachten. Krijg je grijze haren van.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • November 25, 2025

Mijn box 12 zat op begeven moment in een boot-loop (stroom adapter was al een keer vervangen) en dus een vervangende box gekregen (dat was snel en goed geregeld via support). Ook op deze zat oude firmware en de setup met mijn Superwifi 2 punten was een drama. Ook de verbinding van mijn wifi apparaten verbonden aan de box was matig.

Gelukkig kreeg ik na een dag de nieuwe firmware, maar ik heb de superwifi ook maar voor de zekerheid reset en dat is ook een hele specifiek procedure om goed te doen.

Het had beter geweest als de box na 1e keer opstarten direct de firmware update om bovenstaand gedoe te voorkomen.

Nu ben zelf wel degelijk technisch onderlegt, maar voordat ik alles weer goed werkend had was ik een dag verder met bijkomende frustratie. Alleen maar om aan te geven dat voor andere mensen waarschijnlijk helemaal niet mogelijk om zelf op te lossen. Erg frusterende ervaring. 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@RoY232221, welkom terug! Ik zie dat je hier eerder ook al tegenaan liep. Tot de nieuwe firmware uitgerold is op alle modems wordt hij ook nog niet standaard meegeleverd maar moet je m met een paar dagen wel krijgen. Inmiddels zit je box12 ook al op de nieuwe software.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 26, 2025

Ja, liep hier 2-3 jaar geleden ook tegenaan toen ik klant werd. Een van de redenen om weer op te zeggen na een jaar.. Ik had gehoopt dat KPN inmiddels met dat spook had afgerekend. Ik was te optimistisch helaas.

Ben nog wel benieuwd naar de “waarom” vraag: waarom jullie nieuwe klanten met dit proces op zadelen. Er zijn vele manieren denkbaar om hier als KPN mee om te gaan, maar dit is de belabberdste.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Als de firmware volledig uitgerold is worden nieuwe modems er mee geleverd. Tot die tijd nog niet. Ik heb het nog voor je nagevraagd en volgens mij worden inmiddels alle modems al voorzien van een update voordat ze verpakt worden maar er liggen nog wel wat modems met de oude firmware op de band. Met de nieuwe firmware kun je ook handmatig updates pushen als deze beschikbaar zijn trouwens.