Skip to main content

Net van Ziggo naar KPN overgestapt. Een aantal apparaten bleek niet te werken met Wifi 6. Ik heb inmiddels “extra wifi” op Box 12 ingesteld zodat een paar smart apparaten alsnog werken. Maar mijn (oude) laptop vindt nog steeds geen wifi-signaal. Terwijl er toch aparte SSID's zijn voor 2,4 GHz en 5 GHZ. Wat kan ik anders doen dan mijn modem "downgraden" van wifi 6 naar wifi 4 en 5? 

Hallo @DV64 

 

Zit er misschien een netwerkkaart in die hieronder genoemd wordt, als het die Realtek is zal het waarschijnlijk nooit gaan werken anders kan je de andere oplossingen proberen zoals het aanpassen van de wireless mode naar ac: https://www.kpn.com/service/actuele-wifiproblemen.htm

 

Problemen met het koppelen van 1 specifiek apparaat op de Wifi

Koppelen van 1 specifiek apparaat (vaak een laptop) met Wifi lukt niet.
1. Laptops met een Intel Wifi 6 AX201 wifi kaart.
Bij Laptops met de genoemde Intel kaart is de oplossing de Wifi 5ghz band in het modem te wijzigen van 40 mhz naar 80 mhz brede kanalen. Hiervoor log je in op het modem:

  1. Ga naar: mijnmodem.kpn
  2. Login met het admin wachtwoord achterop het modem of je eigen gekozen wachtwoord als je dit al eerder hebt gewijzigd.
  3. Ga naar Wifi settings

  4. Verander de waarde bij bandwidth van 40 Mhz naar 80 Mhz en vergeet niet onderaan de pagina op de knop “Apply” te klikken

2. Laptops met een Realtek RTL8188CE wifi kaart
Bij laptops met een Realtek RTL8188CE wifi kaart Hier is op dit moment geen oplossing voor. Deze Wifi kaart wordt al enige jaren niet meer geupdate.

Heb je andere apparaten die geen verbinding kunnen maken dan kan het helpen om Wifi 6 uit te zetten in het modem.
Dat doe je door in te loggen in het modem zoals hier boven beschreven. Ga dan naar Wifi settings en wijzig de wireless mode van 802.11 ax naar 802.11 ac.

 

Andere optie is om een losse USB Wifi dongle aanschaffen en die te gebruiken in die laptop.


@GeSp : Dank voor je suggesties. Ik heb een Intel wifi kaart, maar de Wifi 5ghz band in het modem stond al op 80 mhz breedte. Helaas.

Misschien dan toch maar een dongel...