Skip to main content

Wij hebben op dit moment een Experia v10 en 2 Superwifi’s. Voor mijn oudere zoon hebben we altijd de schermtijd direct op de computer beperkt, maar helaas heeft hij nu uitgevonden hoe hij dat moet verwijderen (mijn zoon is o.a. autistisch en zonder parental control gaan we binnenkort een enorm probleem krijgen). Mijn enige optie is daarom om de schermtijd direct op de Wifi te beperken. Wij hebben op dit moment een Experia v10 en 2 Superwifi’s. Ik heb de laatste dagen geexperimenteerd met Eco modus op de v10 en Wifi Scheduler op de Superwifi, maar het is voor ons niet te doen dat er dan helemaal geen Wifi meer is, ook voor alle andere apparaten. Ook omdat er dan helemaal geen optie meer is om dan de tijden nog flexibel aan te passen zo nodig zonder de box helemaal te resetten.

Als ik op de Experia box inlog zie ik “VDSL” en “Actual Rate(Up/Down) 30075/111213 kbps” en “Attainable Rate(Up/Down) 30233/121708 kbps” - ik weet niet of ik daaruit kan lezen of wij pair bonding hebben? 

Ik begrijp dat als wij geen pair bonding hebben, de Experia v12 voor ons een oplossing zou kunnen zijn? Ik heb ook de handleiding over de parental control op de v12 gelezen, maar werkt dat ook zo in combinatie met de Superwifi? Of moet ik dan ook weer (zoals ik dat nu met de v10 deed) de Scheduler op de Superwifi gebruiken wat dan zou betekenen dat de Wifi alsnog voor alle apparaten weer uitstaat?

Dus samenvattend de vraag: hoe moet ik mijn setup veranderen zodat ik parental control PER APPARAAT kan instellen?

KPN ruilt de v10 niet om. Dus een KPN Box 12 is onbereikbaar voor u.

U zou een Fritzbox aan kunnen schaffen. Is dat een optie?

Als u zoon weet hoe hij het MAC adres op z'n pc, laptop of mobiel aan kan passen of op anonien kan zetten, dan heeft u aan Parental Control ook niets meer.

Een echte oplossing of een Deco, Orbi of ander vergelijkbaar systeem aanschaffen. Hierop kunt u meerdere WiFi netwerken aanmaken. 1 netwerk houd u voor uw eigen apparatuur en laat u altijd aan. Het wachtwoord daarvan houd u geheim. 

Voor uw zoon kunt u dan een 2de WiFi netwerk aanmaken met andere naam en wachtwoord wat hij wel mag weten. Dit netwerk kunt u dan via een tijdschema in en uitschakelen op dezelfde manier als dat u nu met de Experiabox doet.

Dat is waterdicht. 


Heel erg bedankt @Nick83! Ik had gehoopt dat er wel een (betaalde) mogelijkheid was om de KPN Box te ruilen, maar ik begrijp dat dit niet mogelijk is. Maar vooral wist ik niet dat het eigenlijk best makkelijk zou zijn om de Parental Control dan toch weer te omgaan als de MAC adres aangepast wordt. Hij zou het nog niet kunnen, maar met een beetje googelen zou hij het wel voor elkaar krijgen. Dus dan schiet ik idd niets hiermee op…

Een oplossing als Deco klinkt interessant - maar ik heb hier op het forum ook al een andere post van een gebruiker gezien die het tot nu toe niet succesvol kon installeren. Ik vrees dus een beetje of dat dit technisch te uitdagend voor mij zou zijn.

Nog een vraagje over een mogelijkheid die ik wel nu heb met de V10: als test heb ik een keer de scheduler van de ECO modus op de V10 ingesteld, en ook de scheduler op de Superwifi (dus de Superwifi ging in de nacht uit, en de Eco modus van de V10 ging aan). Dat werkte wel prima, maar voor onze situatie thuis moet het mogelijk zijn om dit desnoods weer spontaan uit te zetten, dwz het Wifi weer aan te zetten. Maar zonder Wifi kon ik natuurlijk de Box niet bereiken, en alle Ethernet ports zijn bezet (ik neem aan dat ik de instellingen via een Ethernet kabel wel zou kunnen aanpassen?). Voor mijn test heb ik op de volgende ochtend gewacht om de instellingen aan te passen, maar ik vroeg me dus af of er een mogelijkheid is om de Wifi tijdens de Eco periode weer aan te krijgen?


U kunt het aantal ethernet poorten eenvoudig uitbreiden met een switch:

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2452734/switch-tp-link-tl-sg105e/?soPos=2335


Bedankt! Zou ik dan op deze manier alleen de ECO modus weer uit kunnen zetten op de box, of kan ik dan ook de Superwifi instellingen aanpassen (zodat ik die weer aan kan zetten)?


Reageer