Skip to main content
Beantwoord

Poort 21 is uitgaand opeens geblokkeerd. Heb problemen met het bereiken van FTP servers

• December 27, 2025
  • 13 reacties
  • 94 keer bekeken

opeens wordt port 21 uitgaand(!) geblockt.

Dat is niet zo fijn, een heleboel ftp servers kan ik niet meer bereiken.

wat kan ik hieraan doen?

ik zie dat de modem (12) ook weer behoorlijk is aangepast.

Beste antwoord door rvk01

Ja. Ik kwam daar vorige week ook achter. Schijnbaar staat de firewall van de router standaard in Medium. Een die stand blokkeert een aantal uitgaande poorten (waaronder uitgaand 21).

Zet de firewall in de router op standaard en het zou weer moeten werken.

13 reacties

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • Antwoord
  • December 27, 2025

Ja. Ik kwam daar vorige week ook achter. Schijnbaar staat de firewall van de router standaard in Medium. Een die stand blokkeert een aantal uitgaande poorten (waaronder uitgaand 21).

Zet de firewall in de router op standaard en het zou weer moeten werken.

• December 27, 2025

Log in op http://192.168.2.254 en zet de firewall op "Standaard".

• December 27, 2025

Vreemd uitgaand wordt in principe niks geblokkeerd inkomend is een ander verhaal. Een Firewall is bedoeld om verkeer van buitenaf te blokkeren niet van binnen naar buiten.

• December 27, 2025

Vreemd uitgaand wordt in principe niks geblokkeerd ...

Wel. Bij KPN met de nieuwe firmware op standaard instellingen wel.

Maar wat betreft zo ongeveer alle andere routers op deze wereld heb je gelijk ja...

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • December 27, 2025

Vreemd uitgaand wordt in principe niks geblokkeerd inkomend is een ander verhaal. Een Firewall is bedoeld om verkeer van buitenaf te blokkeren niet van binnen naar buiten.

Ja. Dat dacht ik dus ook. Had zelfs een mailtje naar de hosting provider gestuurd omdat ik ftp niet kon bereiken. Ik kan je verzekeren dat de firewall van box 12, die bij mij standaard op "Medium" stond bij een nieuw abonnement, verkeer naar buiten blokkeert. Ik ben nota bene ICT'er (en kan dit soort dingen vrij snel zelf oplossen) maar deze had het mij toch even behoorlijk lastig gemaakt.

Ps. Bij "Medium" zie je ook de geblokkeerde poorten eronder staan. Bij "Standaard" zijn er geen poorten uitgaand geblokkeerd. 

• December 27, 2025

Ik zie nu dat de letterlijke tekst is dat de applicaties zijn geblokkeerd. Dan is het dus ook van binnen naar buiten. En waarschijnlijk ook intern verkeer ik zie ook smb staan in het overzicht bij nivo middel.

Dat is wel erg extreem.

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • December 27, 2025

Ik geloof niet dat mijn interne samba verkeer geblokkeerd werd (dat had ik dan wel eerder gemerkt in die 1,5 week) dus het gaat alleen om het verkeer naar buiten. Maar het is inderdaad extreem om hem standaard bij nieuwe gebruikers op "Medium" te zetten (terwijl daar dus ook ftp tussen staat) 🙄

• December 27, 2025

Intern verkeer kan een router helemaal niet blokkeren. Want dat verkeer gaat niet door de firewall. Sterker nog: als je een switch gebruikt en je sluit daar meerderen systemen op aan, dan komt het verkeer tussen die systemen niet eens bij de router. Dat gaat via die switch meteen naar het andere systeem. 

• December 27, 2025

Ik geloof niet dat mijn interne samba verkeer geblokkeerd werd (dat had ik dan wel eerder gemerkt in die 1,5 week) dus het gaat alleen om het verkeer naar buiten. Maar het is inderdaad extreem om hem standaard bij nieuwe gebruikers op "Medium" te zetten (terwijl daar dus ook ftp tussen staat) 🙄

Dit is blijkbaar de standaard setting van de nieuwe software ik keek pas naar deze instelling naar aanleiding van dit topic. Kortom dit betreft alle klanten niet enkel nieuwe wie dergelijke diensten niet gebruikt zal hier niks van merken.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • December 27, 2025

Afgelopen week inderdaad twee keer mee gemaakt. Even poort 21 open zetten en gaan met die banaan.

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • December 27, 2025

Samba en SMTP poorten zullen ook op netwerk niveau bij KPN uitgaand geblokkeerd zijn, net als bij andere providers. Tenminste... dat neem ik aan. Dus het is onnodig om dat via een firewall nogmaals te doen (overbodig). En als die setting dan ook nog eens een veelgebruikte (geldige) ftp poort blokkeert, dan is dat natuurlijk vragen om problemen. 

Maar goed, gelukkig is het zelfs uit te zetten door de firewall weer op "Standaard" te zetten.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 30, 2025

Dat vond ik dus ook zo vreemd, maar de firewall van medium weer naar syandaard zetten bracht hier wel de oplossing

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Goedemorgen, ik kwam dit topic tegen en ik ben blij dat het allemaal gelukt is! Iedereen bedankt voor het meedenken en delen van de oplossing. Erg mooi om te zien.

Dat vond ik dus ook zo vreemd, maar de firewall van medium weer naar syandaard zetten bracht hier wel de oplossing