Skip to main content
Beantwoord

Poort 25 werkt wel maar niet op alle pc's

• January 22, 2025
  • 28 reacties
  • 372 keer bekeken

Heb vaker problemen met Poort 25 maar nu getest door 

'telnet kpnmail.nl 25”  poort 25 is bij een laptop wel toegankelijk, maar bij de ander weer niet,

maar daar stuur ik wel mail mee, zitten wel op het zelfde netwerk zowel vast als wifi het zelfde resultaat,

waar kan dit aan liggen?

Beste antwoord door Denise van KPN

Zoals eerder al is aangegeven, ondersteunt KPN het gebruik van poort 25 niet meer. Je kunt beter de onderstaande instellingen gebruiken voor het verzenden en ontvangen van e-mail:

IMAP-instellingen

Inkomende server: imap.kpnmail.nl (SSL aanvinken en poort 993 invullen)
Gebruikersnaam: KPN e-mailadres
Wachtwoord: KPN wachtwoord
Uitgaande server: smtp.kpnmail.nl (TLS aanvinken en poort 587 invullen)

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

28 reacties

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 22, 2025

Gebruik je op beide apparaten Windows en dezelfde versie? Kijk dan eens naar de firewallinstellingen, al zouden die voor poort 25 geen restricties moeten hebben.

• Auteur
  • Topper
  • January 22, 2025

1 laptop met Windows 11 Home 24H2 doet het, met “telnet kpnmail.nl 25”

1 laptop met Windows11 Home 24H2 doet het niet met “telnet kpnmail.nl 25”

1 minipc met Windows Server 2012R2 doet het niet, “telnet kpnmail.nl 25”  met deze verstuur een alarm                                                                                                                          programma  mails via poort 25 

firewall vergeleken van beide laptops  maar waren het zelfde, zover ik kon beoordelen.

wifi netwerk of vast netwerk maakte geen verschil.

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 22, 2025

kan je met een ping er eens achter komen op al die machines wat het IP-adres is van kpnmail.nl?

Bij mij werkt het overigens ook niet. Moet je niet smtp.kpnmail.nl gebruiken?

telnet smtp.kpnmail.nl 25 werkt bij mij dan wel!

• January 22, 2025

maar daar stuur ik wel mail mee...

Naar de mailserver van KPN? Want KPN gaat poort 25 sluiten. Volgens mij zijn er al klanten waarvoor poort 25 bij KPN dicht zit. Ze doen dat gefaseerd, poort 25 afsluiten. Op het mobiele netwerk kan het al jaren niet meer. 

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 22, 2025

Lijkt me sterk ​@Marlon92 , bij een telnet naar poort 25 weet de SMTP-server nog niet wie de klant is. Bovendien staat het ook nog steeds op de supportpagina’s van KPN vermeld

• January 22, 2025

Lijkt me sterk ​@Marlon92 , bij een telnet naar poort 25 weet de SMTP-server nog niet wie de klant is. Bovendien staat het ook nog steeds op de supportpagina’s van KPN vermeld

Kun je daar een schermafdruk van plaatsen?

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 22, 2025

Kun je daar een schermafdruk van plaatsen?

Ik zoeken, kan het niet meer vinden! 🙈
Maar ​@TopMenR , je kan sowieso beter TLS inschakelen en dan over poort 587 communiceren.

• Auteur
  • Topper
  • January 22, 2025

Zal allemaal wel koppen wat er geschreven wordt, maar waarom doet de ene laptop het wel en de ander niet?

Voorheen deed alles het nog maar na een stroom uitval en een reset van de mini pc, opstart door de leverancier is dit probleem ontstaan, deze beweert dat het niet aan het programma ligt

De poort 25 staat open in de modem, KPN is de enige die dit nog verzorgd Ziggo heeft deze poort gesloten, toch goed van KPN die het aan de klant overlaat, er zijn nog oudere programma's die hierdoor nog te gebruiken zijn

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 22, 2025

[..], maar waarom doet de ene laptop het wel en de ander niet?

[..]

Heb je al geprobeerd vanaf de verschillende machines kpnmail te pingen om te zien wat het IP-adres is?

• Auteur
  • Topper
  • January 22, 2025

pingen gedaan op 2 laptops ip 52.209.121.26 op beide zelfde resultaat

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 22, 2025

Dan is het mij ook een raadsel.

Ik denk eerder dat het in je interne netwerk ligt of in de apparaten zelf dan dat KPN dat actief weigert van buitenaf.

• Auteur
  • Topper
  • January 22, 2025

met “telnet kpnmail.nl 25” krijg ik op de laptop die doorgaat het volgende te zien

Dus deze wordt wel bereikt 

• Auteur
  • Topper
  • January 22, 2025

Later dan krijg ik het volgende 

421 Cannot connect to SMTP server 52.209.121.26 (52.209.121.26:25), connect error 10060

Dus het werkt de mailserver wordt bereikt en werkt, alleen wacht deze op de mail toch die er nu niet kwam

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 22, 2025

Daarom overgaan op TLS via smtp.kpnmail.nl, dat wordt ondersteund en is ook door KPN zo gecommuniceerd.

• Auteur
  • Topper
  • January 22, 2025

kan TLS wel over poort 25 ? deze poort heeft WebVision storingen melden, kan alleen in deze versie over poort 25, “telnet smtp.kpnmail.nl 25” doet het ook ander ip adres krijg dan de zelfde melding

421 Cannot connect to SMTP server 195.121.65.26 (195.121.65.26:25), connect error 10060

De verbinding met de host is verbroken.

• Auteur
  • Topper
  • January 23, 2025

Goedendag ben nog steeds bezig met het probleem poort 25,

modem inmiddels weer opnieuw opgestart geen succes alles het zelfde, 
met "telnet kpnmail.nl 25 “kom ik nog steeds door met deze laptop,

maar volgens de site Watismijnip.com staat deze dicht

Maar wat is nu waar?

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • January 23, 2025

Naar de mailserver van KPN? Want KPN gaat poort 25 sluiten. Volgens mij zijn er al klanten waarvoor poort 25 bij KPN dicht zit. Ze doen dat gefaseerd, poort 25 afsluiten. Op het mobiele netwerk kan het al jaren niet meer. 

Dat kan dan wel kloppen, want afgelopen week moest ik bij 2 (senior+) kennissen langs waarbij de e-mail opeens niet meer werkte (versturen).
Gewoon POP3 en een die ook nog met de Windows live mail werkt. 🙂
Na aanpassen/configureren van de email instellingen werkte het allemaal weer.

Zie voor de actuele email instellingen:

KPN Service: Ik kan geen KPN e-mail ontvangen of versturen

IMAP-instellingen

Inkomende server: imap.kpnmail.nl (SSL aanvinken en poort 993 invullen)

POP-instellingen

Inkomende server: pop.kpnmail.nl (SSL aanvinken en poort 995 invullen)

wjb
Wijsgeer
  • January 23, 2025

met "telnet kpnmail.nl 25 “kom ik nog steeds door met deze laptop,

Bedoel je wellicht telnet smtp.kpnmail.nl 25?

Waarom gebruik je überhaupt poort 25 nog. Om mails te verzenden moet je vandaag de dag toch echt poort 465 (SSL) of 567 (TLS) gebruiken, poort 25 is gewoon niet veilig meer en moet je ook niet meer willen gebruiken. Voor het verzenden van mail is bij KPN vandaag de dag ook alleen nog maar authenticated toegang mogelijk en dat is disabled bij het gebruik van poort 25.

Overigens moet je twee dingen niet verwarren.

Uitgaand staat TCP poort 25 gewoon open maar inkomend staat deze standaard dicht tenzij je een port-forwarding (IPv4) of pinhole (IPv6) voor TCP poort 25 hebt gedefinieerd en dit laat verwijzen naar een lokale machine waar een SMTP server op actief is.

• Auteur
  • Topper
  • January 23, 2025

Dank voor de snelle reactie,

Bedoel je wellicht telnet smtp.kpnmail.nl 25? ja en kpnmail.nl beide gingen door,

Uitgaand staat TCP poort 25 gewoon open   dat zou wel een verklaring geven van beide meldingen,

namelijk watismijnip.com test natuurlijk de binnenkomende poorten.

Maar dat zou betekenen dat berichten van binnen naar de kpnmail server altijd kan, zolang de server aanwezig blijft. waarom lukt het dan wel bij de ene en niet bij de andere laptop?

Waarom gebruik je überhaupt poort 25 nog WebVision is een duur programma geweest en een nieuwe versie is nog duurder, maar voor mij niet meer interessant, zolang ik deze versie kan gebruiken is dit mooi meegenomen.

wjb
Wijsgeer
  • January 23, 2025

Maar dat zou betekenen dat berichten van binnen naar de kpnmail server altijd kan, zolang de server aanwezig blijft.

Je kan de smtp.kpnmail.nl wel bereiken op TCP poort 25 maar ook dan is het niet mogelijk om mails te verzenden omdat daarvoor authentication vereist is…

...maar dat authentication niet ondersteund wordt.

Vergeet het verzenden van mails via poort 25, dat is echt een gepasseerd station.

Je wilt toch ook niet dat jouw mail ongecodeerd over Internet gestuurd wordt en in principe dus heel eenvoudig door kwaadwillenden te onderscheppen is.

• Auteur
  • Topper
  • January 23, 2025

C:\>telnet smtp.kpnmail.nl smtp

geeft met knipperende cursor

Daarna 

421 Cannot connect to SMTP server 195.121.65.26 (195.121.65.26:25), connect error 10060

De verbinding met de host is verbroken.

Met onderstaande instellingen werden de mails met succes verzonden

wjb
Wijsgeer
  • January 23, 2025

Nogmaals, vergeet het versturen van mails via TCP poort 25, dat is een gepasseerd station en gaat bij KPN (en de andere providers) ook niet meer terugkomen.

Je kunt nog opzoek naar een publieke mailserver die SMTP via poort 25 ondersteunt maar ik zou je willen adviseren ook dat niet te doen.

Alle inspanning die je nog stopt in het willen kunnen versturen van mails via de mail server van KPN op TCP poort 25 is weggegooide tijd, dat gaat echt niet meer werken.

• January 23, 2025

Welk modem gebruik je? De Experiabox? KPN Box? 

• Auteur
  • Topper
  • January 23, 2025

De KPN Box 12 

Staat open en loopt 

• Auteur
  • Topper
  • January 24, 2025

Maar is het niet beter als KPN duidelijkheid geeft over poort 25 en de mailserver?

Wordt of is poort 25 gesloten, hoe zit het met de mailserver?

Mooi is het dat KPN tot nu toe het aan de klant over laat, weet zeker dat alles maar tijdelijk is.

Voor mij is het nog mooi als deze mogelijkheid nog zeker 2 jaar blijft.