Skip to main content
Antwoord

Poort Conflict error als ik meerdere interne IP-adressen wil koppelen aan bepaalde poort

• March 11, 2025
  • 12 reacties
  • 136 keer bekeken

Vandaag contact gehad met de helpdesk. Die adviseerde mij poort 8000 open te zetten bij Port Forwarding. Dat werkt voor 1 (intern) IP adres, maar niet voor andere apparaten. Je krijgt een Poort Conflict error als je voor een ander IP adres ook poort 8000 wil open zetten. Is daar een oplossing voor? Ik werk niet met een extra NAS of router.

Moet je dan soms je externe poort bijvoorbeeld 554 invullen en de interne poort 8000? Het lijkt dat de interne poort meermalen gebruikt kan worden, maar de externe poort uniek moet zijn..

Beste antwoord door Jeroen Rozeboom

Hoi Thomas, ik ben eruit. Als de interne poort 8000 wordt gebruikt dan werkt het. Dus extern 80 en intern 8000 bijvoorbeeld.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

12 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 11, 2025

Beste ​@Jeroen Rozeboom welk merk en type modem heb je van KPN, met welke foirmwareversie?

Zia anders ook onderstaande link voor mogelijke oplossingen:

en/of

Hallo Jan, het is een experiabox 12 van Sagemcom: 

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • March 11, 2025

Hallo ​@Jeroen Rozeboom 

Aan de “buitenkant” kan je een bepaalde poort maar één keer gebruiken.
Er is maar één deur met dat nummer 😉. Gebruik voor een volgend apparaat dus bv. 8001 … 8002 …  enz. Aan de binnenzijde kan je wel doorverwijzen naar poort 8000 op het betreffende apparaat.

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • March 11, 2025

Poorten open zetten (port forwarding ) is voor de gemiddelde gebruiker eigenlijk nooit nodig en kan als je niet weet/begrijpt wat je aan het doen bent een groot beveiligings risico zijn. Wat is de reden dat je deze poort open wil zetten?

Hallo ​@RBxx , dus de interne poort voor alle portfowarding rules wijzigen in 8000 zal ervoor zorgen dat ik meerdere apparaten van buiten kan benaderen? Of moet ik daarvoor nog iets op de betreffende apparaten instellen verwacht je?

@eagle3824 toegang tot twee camera systemen van buitenaf

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • March 11, 2025

Hallo ​@RBxx , dus de interne poort voor alle portfowarding rules wijzigen in 8000 zal ervoor zorgen dat ik meerdere apparaten van buiten kan benaderen? Of moet ik daarvoor nog iets op de betreffende apparaten instellen verwacht je?

Als alle camera's luisteren op poort 8000 van hun lokale ip-adres (192.168.2.xxx), hoef je volgens mij verder niets in te stellen.

• March 11, 2025

Ik zie 1194 staan. Dat is de poort van OpenVPN. Waarom gebruik je die niet? Als je een VPN verbinding naar huis hebt, dan kan je over die VPN verbinding overal bij alsof je thuis bent. Dan hoef je verder geen poorten open te zetten.

Bijvoorbeeld:

In dit plaatje zit ik op 5G. Zie icoontje rechtsboven. En daar zie je ook een sleuteltje staan. Dat is het icoontje van mijn VPN verbinding. Als die actief is, dan kan ik in de browser gewoon http://192.168.2.254 openen en dan krijg ik de Experiabox thuis. Op deze manier kan jij ook je camera's bereiken over je OpenVPN verbinding. 

Als jij dit zo niet doet, waarom heb je dan überhaupt OpenVPN draaien? 

• March 11, 2025

Maar als jij je camera's wilt bereiken zonder VPN verbinding, dan moet je de ene camera een forwarding geven van bijvoorbeeld 8000 intern naar 8001 extern. En de andere camera een forwarding van 8000 intern naar 8002 extern. Zo heb je dus de ene camera op poort 8001 extern. En de andere camera op 8002 extern. 

Een externe poort kan je altijd maar 1 keer gebruiken. Wat natuurlijk logisch is hé? Als jij 2 camera's naar poort 8000 extern zou kunnen forwarden, welke van de 2 camera's verwacht jij dan te krijgen als je naar poort 8000 extern gaat?

Maar als jij je camera's wilt bereiken zonder VPN verbinding, dan moet je de ene camera een forwarding geven van bijvoorbeeld 8000 intern naar 8001 extern. En de andere camera een forwarding van 8000 intern naar 8002 extern. Zo heb je dus de ene camera op poort 8001 extern. En de andere camera op 8002 extern. 

Een externe poort kan je altijd maar 1 keer gebruiken. Wat natuurlijk logisch is hé? Als jij 2 camera's naar poort 8000 extern zou kunnen forwarden, welke van de 2 camera's verwacht jij dan te krijgen als je naar poort 8000 extern gaat?

Thanks Marlon. Het is me duidelijk zo. Ik ga er morgen mee aan de slag.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Jeroen Rozeboom, welkom op onze community! Ik zie dat ​de community al mooi meedenkt! Kom je er een beetje uit?

• Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • March 17, 2025

Hoi Thomas, ik ben eruit. Als de interne poort 8000 wordt gebruikt dan werkt het. Dus extern 80 en intern 8000 bijvoorbeeld.