Skip to main content

Is het een bekend probleem dat poorten van de V12 switch uitvallen. Dit lijkt willekeurig te zijn.

 

 

Ik heb hier door mijn TP Link powerline adapters vervangen. Dacht dat het hier aan lag aangezien ze best oud waren. Een nieuw setje Devolo aangeschaft maar nog steeds vallen poorten van de V12 uit. Bekend probleem?

Hallo @robert_ov  ik lees op het forum ook dat de lan poorten van de KPN Box 12 soms gevoelig zijn bij sommige gevallen exemplaren, even met 0800 0402 contact opnemen.

Succes 


Dank je wel JanD. Ik ga even bellen.


Hallo @robert_ov 

 

Wat bedoel je met dat de poorten uitvallen, je plaatst een pijl naar de enige poort die juist wel is aangesloten, vandaar de gele kleur.

LAN poort geel   = aangesloten en opgestart

LAN poort zwart = niet aangesloten of uitgeschakeld

Heb je ook iets aangesloten op de andere poorten?

Welke probleem heb je precies?

Treed dat probleem ook op als je de devolo’s (tijdelijk) vervangt door een rechtstreekse UTP kabel?

Devolo's kunnen juist verbindingsproblemen krijgen door storingsbronnen in huis of zelfs bij de buren, b.v. door LED lampen of omvormers van zonnepanelen.


Het lijkt erop dat deze poorten uitgeschakeld worden na x tijd van inactiviteit. Een schop van je modem lijkt het probleem dan weer even op te lossen.


Dank dat je wilt meedenken.

Met poorten uitvallen bedoel ik dat er geen verkeer meer over heen gaat. Lampjes op het modem branden dan niet. Misschien vanwege inactiviteit o.i.d. Kabeltje eruit en er weer in werkt een paar minuten.

In de tekening een snelle schets van mijn netwerk.

 

Dacht dat het aan mijn TP Link basis station en WiFi station lag dus deze vervangen door een set van Devola. Werken met een Powerliner heeft jaren goed gewerkt (TP Link). Eerst met Ziggo, daarna meer dan een half jaar met KPN Glasvezel. 

Rechtstreekse aansluiting heeft het probleem niet opgelost.

Overigens bestaan alle netwerkaansluitingen in de verschillende ruimtes uit Wall Outlets, aangesloten door een elektricien.


Inmiddels contact gehad met KPN. Ze sturen een nieuw modem.


Vrij uitgebreide setup dus, dat was niet echt duidelijk in je 1ste post.

Eerst een nieuw modem proberen lijkt mij ook het beste.

 


@robert_ov ik zie op uw tekening dat alles gewoon bekabeld aangesloten is? Alleen een WiFi punt is via de Devolo aangesloten? Of heeft u een Devolo met ingebouwde WiFi? 

Blijven alle bekabeld aangesloten apparaten wel werken?


@Nick83 Het klopt dat het meeste bekabeld is aangesloten. De kabel naar mijn werkkamer heeft continu activiteit, thuiswerken gaat dus gelukkig goed. De lanpoort naar de woonkamer valt steeds uit, ik begin langzamerhand te te denken dat dit komt door een tijdje inactiviteit. Wat is inmiddels gecheckt:

  • elektricien heeft wall outlet in de muur gemeten, deze is goed
  • elektricien heeft UTP kabels doorgemeten, deze is goed
  • nieuw modem (V12) geïnstalleerd
  • nieuwe Netgear switch, geen resultaat
  • nieuwe Powerliner (basis station en WiFi), geen resultaat

Ik blijf het vreemd vinden dat dit probleem zich ineens voordoet.

 


@robert_ov 

 

Zitten er misschien CAT7 UTP kabels tussen het modem en uitvallende apparaten?

De Box 12 schijnt daar soms niet goed mee te werken (zie deze post), CAT5e of CAT6 zou wel goed moeten werken.

Je kan dat ook omzeilen door een switch bij het modem te plaatsen en die via CAT 5e of CAT 6 te verbinden met de BOX 12 en de rest dan via die switch aan te sluiten.


Long shot maar haal die Sonos eens los, bekabeld aangesloten Sonos-apparatuur geeft vaker problemen dan dat het goed werkt helaas met allerlei vreemde verschijnselen tot gevolg. Als er ook nog draadloos aangesloten Sonos-apparatuur in huis staat dan verklaart dat direct een hele hoop.


@GeSp : Wall oulets zin cat 6a. Losse kabels vaak ook, anders cat 5e.

@NHendriks : Dank voor je suggestie, ga ik zeker achteraan. Mijn Sonos is inmiddels al bijna 10 jaar oud. Wel vreemd dat het jarenlang bij een Ziggo abo en en 8 maanden lang bij een KPN abo prima gewerkt heeft.

Ik denk inmiddels wel dat het toch aan mijn wall outlet ligt. Als ik i.p. een kabeltje naar de wall outlet een lange kabel (door de woonkamer, door de gang) in de meterkast rechtstreeks op de router prik lijkt het wel te werken. Mijn Powerline komt op, TV kijken gaat prima. Dus tocht maar weer eens de elektricien bellen met het verzoek sowieso een nieuwe wall outlet te knippen en misschien zelfs een nieuwe cat 6a kabel te trekken. Misschien een draadbreuk ergens? (geen idee of dat in eens zou kunnen optreden).


Ha @robert_ov, leuk om te zien dat je community zo met je meedenkt! Ik begrijp dat het nieuwe modem geen effect had? Jammer! De tip van NHendriks betreffende je Sonos apparatuur zou ik zeker eens proberen. Hopelijk vind je de oplossing snel! Het zou leuk zijn als je hier nog even deelt wat het was. Mocht je nog vragen hebben, laat het gerust weten. 


@NHendriks , @GeSp , @Nick83 , @Marcia_ 

Het probleem is verholpen. Na enig speurwerk kwam ik erachter dat mijn Wall Outlet niet goed functioneerde. Na verloop van tijd kwam er geen signaal meer door, misschien los contact, misschien kapot? Lastig testen op deze manier maar uiteindelijk dus gevonden.

Uiteindelijk een nieuwe laten plaatsen door de elektricien. Alles werkt weer als vanouds. De imiddels aangeschaft Devolo Powerline heb ik terug gebracht. Ondanks dat deze snelle is dan mijn TP-Link werd deze me toch wat te heet.

Bedankt allemaal voor het meedenken.