Skip to main content
Beantwoord

Port forwarding niet mogelijk op Box 12

• July 23, 2026
  • 16 reacties
  • 195 keer bekeken

Dussss… kpn abonnement gepakt omdat dit een betrouwbare provider zou moeten zijn. Krijg een zwart v12 modem. Port forwarding instellen… opslaan gaat prima, alles lijkt goed… er gebeurt alleen niets.

Bellen met de helpdesk: we gaan een ticket aanmaken, u krijgt binnen twee werkdagen antwoord. Na een week… geen antwoord. Opnieuw bellen.

Antwoord van de helpdesk: nee meneer, u kan geen port forwarding meer instellen in het V12 modem. We hebben een update gepushed waardoor dit niet meer werkt. Het enige dat u kan doen is een fritzbox nemen voor 7,50 per maand.

Nergens staat vermeld dat port forwarding niet mogelijk is. Ik vind dit eerlijk gezegd wel een enorm probleem. 

Is er iemand die hier een oplossing voor heeft, of moet ik een andere provider gaan zoeken?

Beste antwoord door JoshaHubbers

Hoi ​@Maikel Drost,

Dat was het. Ik heb geen toegang tot de settings van dat apparaat, en de gateway stond ingesteld op 1.1. Ik dacht dat ik alle settings gelijk gemaakt had aan de oude router, maar deze stond nog op 1.254…

Thanx voor de hulp! Nu werkt het weer.

16 reacties

JanD
Wijsgeer
  • July 23, 2026

Beste ​@JoshaHubbers dan ben je helaas verkeerd voorgelicht door de helpdesk van KPN.

Zie onderstaande link voor aanvullende hulp en info:

Succes

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • July 23, 2026

Hallo ​@JoshaHubbers 

Om te beginnen: ook op de KPN Box 12 kan je gebruik maken van port forwarding. Ik weet niet waar die medewerker die onjuiste informatie vandaan haalt.

Kan je een screenshot van jouw instelling laten zien? Laat je wel het veld Internet IP adres leeg? Daarmee beperk je welk extern IP adres toegang krijgt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 23, 2026

Beste ​@JanD 

Dank je wel voor je antwoord. Ik vrees dat het artikel waar je naar verwijst achterhaald is helaas. Alles wat daarin vermeld wordt heb ik doorlopen. Natuurlijk is het stom om dit van jezelf te zeggen, maar ik weet wat ik doe. Alle instellingen zijn goed. Maar helaas werkt het niet…

Omdat het een aparte poort was die ik probeerde te forwarden een simpele poort 80 forward opgezet om te testen.

1. het apparaat heeft lokaal het juiste ip-adres (via een reservering uiteraard)
  2. het apparaat is lokaal te bereiken op poort 80
  3. de port forwarding staat goed ingesteld (geen ip restricties ;-), naar het juiste ip-adres )
  4. de firewall in alle mogelijke standjes geprobeerd.

Helaas geen succes.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 23, 2026

Oh ja, de screenshots, sorry:

Deze zelfde regel heb ik ook voor poort 80 aangemaakt om te testen.

Ter bevestiging van het juiste ip, en werking intern van poort 80:

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • July 23, 2026

Laat eens een screenshot van je instellingen zien? Je ip-adres mag je doorkrassen/blurren. 

Ah, dat is al gelukt. 

Heb je het al door iemand anders laten controleren of diegene erop komt?

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 23, 2026

Yes, met verschillende mensen doorlopen… Helaas geen resultaat. En ik heb op een ander adres een iets oudere versie van de modem, daar dezelfde stappen doorlopen en daar werkt het probleemloos.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 23, 2026

Ik ben morgen weer daar op locatie. Ik ga een harde reset proberen. En ik zal schreenshots maken van de software versie.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 24, 2026

Dus modem gereset naar fabrieksinstellingen… 

Alles opnieuw ingesteld…

Geen succes…

Wat ik me nog voor kan stellen:

1. ik heb de default 192.168.2.x range gewijzigd naar 192.168.1.x omdat daar het oude netwerk ook op zat. Misschien dat dit default in de firewall dicht staat?
  2. Het apparaat dat ik wil bereiken heb ik een DHCP-reservering gegeven. Maar het heeft ook een statisch ip adres ben ik achter gekomen. Want ik probeerde hem in de default .2.x range te zetten en toen werkte de DHCP-lease niet. Zou dat de oorzaak kunnen zijn?

• July 24, 2026

Het enige dat u kan doen is een fritzbox nemen voor 7,50 per maand.

Of er een ( 2e hands ) kopen.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@JoshaHubbers. Welkom op de KPN Community! Wat stom dat de port forwarding niet lukt op de Box 12. 

Allereerst wil ik verduidelijken dat het zeker mogelijk is om port forwarding in te stellen met dit modem en deze firmware. Zelf heb ik dit ook ingesteld op mijn eigen modem en dit werkt prima. Ik heb echter niet de IP-range veranderd, maar dat zou ook geen issues moeten opleveren normaal gesproken. Als ik zo je screenshot bekijken van je port forwarding instellingen ziet dat er ook goed uit. 

Hoe controleer je of de poort open of dicht staat? Heb je trouwens ook nog gekeken naar de IPv6 portforward instellingen? Dat zou niet moeten uitmaken verwacht ik, maar je kunt dit ook proberen in te stellen voor het IPv6-adres(sen). En verder kun je het beste de Experia Box het IP-adres laten toewijzen (via DHCP reservering) en niet in het apparaat dit adres ook nog eens in te stellen. Maak je misschien ook nog gebruik van andere netwerkapparatuur die van invloed kan zijn? 

Ik check ook nog even of ​@TDN en ​@Maikel Drost willen helpen hierbij, want die hebben wel wat kennis op dit gebied. 

Maikel Drost
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+9

Krijg je dhcp vanuit het 192.168.1.x netwerk.

op de 192.168.1.20 is dat een static of dhcp adres  klopt de gateway 192.168.1.254

bij de forwarding het internet adres leeg laten.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 27, 2026

Beste ​@Arjan van KPN en ​@Maikel Drost ,

dank je wel voor het meedenken.

@Arjan van KPN : zoals je hierboven in het topic hebt kunnen lezen controleer ik of hij iets doet door een simpele poort 80 forward naar hetzelfde apparaat op te zetten. Intern krijg ik toegang op poort 80 naar dit apparaat, maar via de port forwarding rule extern niet. (Telefoon met wifi uit zodat ik via 5g kom.) Als de simpele poort 80 niet werkt, zal de 5556 ook niet werken.

De port 5556 heb ik gecheckt via een portchecker webpagina. Die rapporteerde dat poort 5556 gefilterd werd.

De ipv6-rule heb ik over nagedacht, maar het interne apparaat heeft geen ipv6, alleen mar ipv4. Het kan zijn dat ik binnenkom via ipv6 met mijn telefoon als ik test buiten de wifi om. Maar dan zou het modem mij toch door moeten leiden naar het juiste interne ipv4-apparaat.

@Maikel Drost : hm je schrijft: “op de 192.168.1.20 is dat een static of dhcp adres  klopt de gateway 192.168.1.254”. Het kan natuurlijk zijn dat het static ip-adres op het apparaat 192.168.1.20 een andere gateway heeft. Is dat wat je bedoelt? Dat hij daardoor wel intern, maar niet extern bereikbaar is. Alhoewel ik hem dan volgens mij ook niet intern zou moeten kunnen bereiken...

Maikel Drost
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+9

In jou screenshot zie ik een 1.20 adres. Gateway adres is alleen de route naar het internet toe. Zonder juiste gateway werkt het interne ip adres altijd. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • July 27, 2026

Hoi ​@Maikel Drost,

Dat was het. Ik heb geen toegang tot de settings van dat apparaat, en de gateway stond ingesteld op 1.1. Ik dacht dat ik alle settings gelijk gemaakt had aan de oude router, maar deze stond nog op 1.254…

Thanx voor de hulp! Nu werkt het weer.

Maikel Drost
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+9

Goed om te horen dat het gelukt is 💪

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Heel goed om te lezen dat het gelukt is. Daar ben ik blij om! En enorm bedankt voor je hulp ​@Maikel Drost 😀