Hallo KPN kennis community,
Ik wil graag een Linux server vanuit thuis runnen en die vanuit elders accessen zodat ik aan het e.e.a. kan werken via bijvoorbeeld mijn laptop.
Daarvoor heb ik via VirtualBox een virtual machine aangemaakt, waarop een Ubuntu 20.04 LTS server draait. Deze luistert voor een SSH signaal op port 2022 (ik heb ook de standaard 22 geprobeerd; zelfde probleem), via een bridged adapter van virtual box (zodat de VM dus direct op het netwerk kan ontvangen). Op het Sagecom modum van KPN heb ik een port-forwarding rule aangemaakt (TCP, extern host = *, port = 2022, interne host = 192.168.2.12, port = 2022).
Dit lijkt allemaal goed te gaan; als ik het publieke IP adres aanroep met bv. Putty of MobaXterm vanuit mijn eigen WiFi kom ik in mijn server. De forwarding rule lijkt dus goed te werken, en mijn server accepteert het signaal. Maar als ik hetzelfde publieke IP adres aanroep vanuit een ander netwerk (bv. met het mobiele netwerk van mijn telefoon) dan krijg ik een “Connection timed out” error. Als ik op een port-checking website port 2022 check is die ook closed. Ik heb de firewall van mijn server al eens helemaal uitgezet om te checken of dat niet het probleem is, maar dat hielp verder niet (en de firewall is geconfigureerd dat hij sws. het signaal wel zou moeten accepteren).
Ten slotte heb ik al het modem 3x herstart (stekker eruit en 10 minuten gewacht), en ik zie in het logboek van het modem dat hij daarna firmware updates heeft geïnstalleerd, maar dit heeft helaas het probleem niet opgelost.
Het lijk dus alsof het modem weigert het port te forwarden voor signalen vanuit buiten mijn eigen netwerk, maar ik begrijp niet waarom en/of hoe ik dit oplos?