Skip to main content
Vraag

Port Forwarding werkt niet meer (V10a)

  • 8 September 2024
  • 16 reacties
  • 163 keer bekeken

Een aantal weken/maanden geleden heb ik een port forwarding ingesteld. Dit werkte destijds vlekkeloos. Echter is om onbekende redenen spontaan de poort gesloten. Ik probeer nu op dezelfde wijze de poort weer open te zetten echter blijkt dit niet meer te werken. Dit probleem speelt ook met andere poorten. Geen enkele poort welke ik probeer lijkt te werken.

 

Teven heb ik de veel genoemde mogelijke oplossing hier uit het forum al toegpast:

  1. Kabel van glaskast ontkoppelen, modem resetten, port forwarding instellen en weer aanlsuiten op de glaskast.
  2. Fabrieksinstellingen teurg gezet en hierna opnieuw alles ingesteld. 
  3. Bridge modus router welke ik gebruik tussen het netwerk uit halen.

Ik heb de supportlijn van KPN gebeld omtrent dit probleem, hun geven echter aan dat er recent een aantal firmware updates zijn geweest voor de V10a waardoor misschien poorten dicht zijn gezet, echter kon hij mij ook niet vertellen welke poorten dit waren en dat het te maken had met veiligheid…

Zelf werk ik in de IT en weet ik wel door voor en nadelen van een poort open zetten, echter zou het niet moeten kunnen dat KPN voor mij bepaald of wel of geen port forwarding mag instellen lijkt mij?

Als dat het geval is kan de optie net zo goed uit de router worden verwijderd denk ik… dan wordt het wat nutteloos…

Iemand die hetzelfde probleem ervaart? 

Werkt het lokaal nog wel?


Yep, zelfde probleem hier, en ik kom er niet uit met die nieuwe interface software


Yep, zelfde probleem hier, en ik kom er niet uit met die nieuwe interface software

De Experiabox v10a heeft helemaal nog geen nieuwe "interface software".


Dan is het al een lange tijd geleden dat ik ingelogd was😅 maar mijn cameras doen het niet meer via wifi en poort 8081 


Werkt het lokaal nog wel?

Ik snap even niet in welke term dit wordt bedoeld. De poorten dienen voor verbinding naar mijn laptop toe van buiten af. Het gaat hier om bijvoorbeeld een gameserver. Lokaal werkt het sowieso wel gezien het dan via LAN gaat en niet via een poort. 


Ik ben zeker niet een expert maar:

Port forwarding werkt altijd van buiten naar binnen, niet andersom. Jouw laptop kan sws. altijd al bij het hele internet. Als je een port-forwarding rule nodig hebt voor een gameserver dan is dat zodat jouw server signalen van anderen kan ontvangen. En dan is dus de vraag of jouw server je lokale signaal wel nog ontvangt, dat gaat nog steeds via een poort maar dan over NAT ipv. via het externe IP adress.

Zo'n port checking website werkt overigens alleen als er ook iets aan de andere kant “luistert” naar het signaal wat wordt doorgegeven door het modem, dus de port-forwarding rule telkens aanpassen om te checken of het port open gaat heeft geen zin tenzij je de server dan ook telkens hebt geconfigureerd. Mijn eerste suggesties voor troubleshooting:

  • Weet je zeker dat de server luistert naar port XXX? (als het lokaal wel werkt dan lijkt dat goed te gaan).
  • Heeft die server geen firewall voor signalen van buiten het lokale netwerk?
  • Heb je het externe IP adres leeggelaten voor de port-forwarding rule?
  • Heb je de server een vast intern IP adress gegeven? Anders kan dat met DHCP zomaar veranderen en misschien dat het daarom eerst wel werkte en nu niet?

Dan is het al een lange tijd geleden dat ik ingelogd was😅 maar mijn cameras doen het niet meer via wifi en poort 8081 

Heb je dan wel een port-forwarding voor die camera's?

En staan de IP adressen van de camera’s vast?

 

Plaats anders eens screenshots van die port-forwardings en DHCP-binding/reservations.


Misschien is het beter als een moderator de reactie van Kurtje en de reacties daarop af splitst naar een apart topic. Want dit is niet handig zo.


Ik ben zeker niet een expert maar:

Port forwarding werkt altijd van buiten naar binnen, niet andersom. Jouw laptop kan sws. altijd al bij het hele internet. Als je een port-forwarding rule nodig hebt voor een gameserver dan is dat zodat jouw server signalen van anderen kan ontvangen. En dan is dus de vraag of jouw server je lokale signaal wel nog ontvangt, dat gaat nog steeds via een poort maar dan over NAT ipv. via het externe IP adress.

Zo'n port checking website werkt overigens alleen als er ook iets aan de andere kant “luistert” naar het signaal wat wordt doorgegeven door het modem, dus de port-forwarding rule telkens aanpassen om te checken of het port open gaat heeft geen zin tenzij je de server dan ook telkens hebt geconfigureerd. Mijn eerste suggesties voor troubleshooting:

  • Weet je zeker dat de server luistert naar port XXX? (als het lokaal wel werkt dan lijkt dat goed te gaan).
  • Heeft die server geen firewall voor signalen van buiten het lokale netwerk?
  • Heb je het externe IP adres leeggelaten voor de port-forwarding rule?
  • Heb je de server een vast intern IP adress gegeven? Anders kan dat met DHCP zomaar veranderen en misschien dat het daarom eerst wel werkte en nu niet?

Dankie voor je reactie. Je eerst alinea ben ik me van bewust. Het idee is dat een vriend verbinding kan maken met een gehoste gameserver welke ook op mijn laptop draait. Ik host en speel op dezelfde machine. Mijn post doelt ook op een verbinding naar mijn laptop toe en niet andersom. 

De laptop is voorzien van een vast IP adres. Dat heb ik in de router ingesteld op basis van het mac adres. 

De port forwarding rule is gebonden aan mijn interne IP adres. Er is in de router geen optie om een publiekelijk IP toe te wijzen.

Ik heb een cmd prompt geopend en Netstat gedraaid om te zien welke poorten aan het luisteren waren. Voor één van die poorten (27036) heb ik ook een port forwarding rule ingesteld om te kijken of dat werkte, echter kreeg ik daarbij hetzelfde resultaat. 


Ah ja als ik het teruglees zij je idd. niet van binnen naar buiten, excuus.

Met Netstat krijg je een hele lijst connecties van een hoop achtergrond processes van Windows waar ik iig. nooit echt iets van begrijp, ik weet niet of al die connecties ook echt luisteren en/of zullen reageren op een port-checking website. Enige wat ik nog zou checken wat het PID van de server is in taskmanager en dan met [Netstat -o] kijken welk port de server specifiek aan het gebruiken is.

Als je dat al gedaan had dan lijkt het me idd. eerder een modem probleem. Daar heb ik geen verstand van (heb zelf een V12) dus daar zou iemand anders je even mee verder moeten helpen.


Ah ja als ik het teruglees zij je idd. niet van binnen naar buiten, excuus.

Met Netstat krijg je een hele lijst connecties van een hoop achtergrond processes van Windows waar ik iig. nooit echt iets van begrijp, ik weet niet of al die connecties ook echt luisteren en/of zullen reageren op een port-checking website. Enige wat ik nog zou checken wat het PID van de server is in taskmanager en dan met [Netstat -o] kijken welk port de server specifiek aan het gebruiken is.

Als je dat al gedaan had dan lijkt het me idd. eerder een modem probleem. Daar heb ik geen verstand van (heb zelf een V12) dus daar zou iemand anders je even mee verder moeten helpen.

Geen probleem, we zijn allemaal mensen haha!

Ik zal je tip vanavond nog even proberen als ik thuis ben. Misschien kan het wat extra info geven. Bedankt!


Beste allemaal,

 

Helaas ervaar ik dezelfde problemen ná de meest recente software update van de Experia Box V10 (nu firmware versie V10.C.24.10.01). Ik heb hier inmiddels ook al een topic op geopend.

 

 


 

  • Weet je zeker dat de server luistert naar port XXX? (als het lokaal wel werkt dan lijkt dat goed te gaan).

Ik heb gisteren een test gedaan en een dedicated server opgezet. Deze bleek te luisteren naar poort 27032. Deze poort heb ik vervolgens in de router open gezet naar mijn (interne) vaste IP van mijn laptop. Ook hierna bleef de poort dicht van buiten af. Er lijkt dus wel degelijk iets aan de modem te liggen waardoor het dicht blijft. 

Erg benieuwd wat KPN hier over meld.


Idem, zelfde probleem; duurde al enkele dagen voor mijn PC weer normaal deed; via port 80 meeste url’s niet bereikbaar, enkele wel. Router Experiabox 10 diverse malen gereset, hielp niets, reset schijnt niet te lukken. Powerled op rood van Experiabox10 hier nog nooit ghezien, ook nu niet.

Uiteindelijk na herhaald indrukken reset-knop+herstel+powr on-off lukte reset wel.

DHCP bindings die ik ingesteld had waren alle weg, Router niet direkt bereikbaar op 192.168.2.254.

Nogmaals gereset, met positief resultaat.

Mijn P2P software Nicotine+, lees Soulseek netwerk blijft ondanks verwoede pogingen met portforwarding op IP4 en IP6 helemaal gesloten (port 2242)

Mijn pogingen om d.m.v. instellen portforwarding dit op te lossen levert ook helemaal geen resultaten; toegevoegde portfwd komt ook nooit in het lijstje bij portfwd erbij te staan.

 

Na wel 12-15 pogingen ben ik hier maar mee gestopt.

Het instellingen menu van de Experiabox vindt ik er ook bepaald niet makkelijke of logischer op geworden.

 

Iemand tips voor mij??  Experia defekt???

KPN zelf bereiken is hetzelfde als de Himalaya beklimmen, mogelijk nog moeilijker….


Helaas nog geen reactie vanuit KPN. Hopelijk erkennen ze dit probleem. 


Nee joh, straks krijg je de zoveelste link met portforwarding die niets oplost... Zoek het maar uit 🤦🏻

Gewoon waardeloos!


Reageer