In de nacht van 2 december heeft mijn experiabox v10 een modemupdate gehad. Na deze update ontstond er een storing op verschillende apparaten die met de wifi verbonden waren. Het betreft o.a.
- Alfen Eve single S-line oplaadpaal voor de elektrische auto
- Airco Mitshuhibishi 2,5kw VSH-M25I
- De Remeha thermostaat E-twist
- Sonos app
Nu is bekend dat de Remeha enkel op de 2.4ghz frequentie werkzaam is. In de webinterface van de modem 192.168.2.254 is er ingelogd, en een extra gastnetwerk aangemaakt. Dit netwerk is enkel op de 2.4ghz aangezet, de 5ghz gast staat uit. Op de laptop en tablet is er verbinding mogelijk met de 2.4hz; bij het verbinden van de Remeha is het wel mogelijk om een wifiverbinding op te zetten, echter geeft hij de melding geen internet en geen server. Hierbij staat op de website van Remeha dat de ketel 30 seconden spanningsloos gemaakt dient te worden, dit hebben we meermaals geprobeerd, meermaals het 2.4ghz netwerkwachtwoord/naam ingevoerd terwijl de telefoon/tablet verbonden was met hetzelfde 2.4ghz netwerk. Er is gekeken naar de veiligheidsinstellingen, deze hebben we geprobeerd op de instelling aangepast. echter kon erna niet meer gebruik gemaakt worden van het 2.4 netwerk op de tablet/mobiel. Op het gastnetwerk van de 2.4ghz frequentie is de wifistandaard aangepast naar b, g,n, de bandbreedte naar 20mhz, en het kanaal op 3. (dit omdat het enkel op wifi 1,3,4 mogelijk is voor de thermostaat). Wifi 6 is uitgeschakeld in de v10.
Voor de laadpaal wordt normaliter gebruik gemaakt van de Vandebron app. Deze staat in rechtstreeks verbinding met de laadpaal. De laadpaal knippert continue blauw, in plaats van continue blauw zoals dit normaliter het geval is. In een gesprek met de klantenservice van KPN heeft hij in een paar sessies 6 minuten gewerkt.
De airco werkt samen met een adapter. Deze adapter zit bij de airco boven op de eerste etage. Bij het verbinden met de adapter wordt er eerst op de knop van de adapter gedrukt. Erna dient er op de WPS knop gedrukt te worden van de modem, erna wordt de wifi knop tijdelijk oranje. De airco probeert de verbinding op te zoeken door te knipperen, erna geeft deze een error melding.
Bij alle apparaten ontstonden problemen nadat de update geweest is van de v10. Volgens de KPN medewerker is het de eerste keer dat zij de interface van de modem op deze manier heeft gezien, dat het vergelijkbaar is met de webinterface van box 12B. Er is meegekeken op de laptop naar de instellingen van de 2.4ghz verbinding, alles staat zoals het zou moeten staan, in theorie zouden alle apparaten correct verbinding moeten kunnen maken. Dit gebeurt alleen niet.
De Sonos box wil ook geen verbinding meer maken met het netwerk. Hierbij wordt ook het wifinetwerk geselecteerd, (2.4ghz) en vervolgens bij het verbinden van de app komt er de melding; geen content aanwezig.
Inmiddels ben ik er verschillende uren en dagdelen mee aan de slag geweest, heb ik verschillende KPN medewerkers gesproken en wens ik graag een oplossing. Naar mijn idee komt dit door de update van de software van de v10, de medewerker van de KPN had dit idee ook. Voorheen was er serviceplus, en nu worden we doorverwezen naar de fabrikant van het product, maar het kan toch niet zijn dat alledrie de producten er opeens mee ophouden na een update van de v10?
Een andere modem is niet mogelijk omdat er op mijn adres enkel pairbonding beschikbaar is. Er zijn geen wifiversterkers in ons huishouden aanwezig. De modem is meermaals gereset en herstart, erna is het 2.4ghz netwerk ingesteld en gecontroleerd met de KPN medewerker.
Graag ontvang ik een oplossing.