Skip to main content
Vraag

Problemen met thuisnetwerk na installatie KPN Box 12b

• 18 maart 2025
  • 4 reacties
  • 33 keer bekeken

Vandaag is mijn nieuwe verbinding bij KPN geactiveerd.
Vol verwachting alles aangesloten, maar het is een drama. 5 uur bezig geweest, 1,5 uur met iemand van KPN aan de lijn gezeten, maar geen oplossing.

Het begon met het benaderen van de box (12B met Sagecom software SGEJ1000060E)
Na tig keer proberen in te loggen gevonden dat je met een andere browser het moet proberen en dan ook nog eens heel specifiek de url invullen, anders geeft die aan “fout wachtwoord”

Daarna begonnen er veel meer problemen.
Ik vat ze even samen:

1. Via een aangesloten switch op LAN1 van het modem ziet de helft van alle apparatuur internet niet, geeft aan time-out problemen, verkeerde tijdzone, etc, etc.
  2. Als ik de apps op tv start (ook bedraad via de switch) dan start de ene app wel op,
    maar andere apps komen dan ook met allerlei vage foutmeldingen.
  3. Als ik mijn NAS via de laptop wil benaderen via WIFI, dan geeft hij aan “verbinding vervallen”
    Ik kom er alleen in als ik hem bedraad via het modem zelf aansluit.
  4. Ook met externe toegang tot de aangesloten apparatuur zijn er problemen, zodat ik niet bij belangrijke zaken kan die ik onderweg nodig heb.

Nu las ik al dat er diverse problemen met dit modem zijn zoals erg instabiel en inderdaad ook een erg gevoelige LAN verbinding.
Ik heb overigens hiervoor modems van Ziggo en Odido op het zelfde interne netwerk aangesloten gehad, zonder enige problemen.

Naast het niet meer werken van netwerk en streaming apparatuur, werkt ook mijn alarm doormelding niet meer, aangesloten camera's niet meer, etc

Er komt een monteur, maar zoals ik lees zal die niet zoveel kunnen t.a.v. deze box.
Ik sta bijna op het punt binnen de bedenktermijn op te zeggen en terug te keren naar bv Ziggo, maar sta open voor iedere andere oplossing om dit snel op te lossen (wachten tot er een keer een update voorbij komt die het misschien oplost is overigens geen optie)

En als ik bij moet betalen voor een Fritzbox die beter schijnt te performen en mijn problemen zou oplossen, dan is dat ook een optie.

Ik hoor graag van een moderator hier.
Bedankt vast.

4 reacties

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 19 maart 2025

Ik ben inmiddels al wat verder. Het blijkt dat KPN een bepaald protocol gebruikt voor iptv (IGMP) dat problemen geeft op de door mij aangesloten switches. De IGMP data verstoord hierbij het netwerk omdat ik op de door mijn gebruikte switches geen “IGMP snooping” kan aanzetten wat betekend dat deze data apart geleid kan worden naar de juiste poorten.

Een Fritzbox xou hier wellicht beter mee overweg kunnen, maar indien niet dan moet ik tevens investeren in nieuwe switches.
Ik ga even overwegen wat ik nu ga doen.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi ​@Riko2022. Welkom bij KPN en je moest al gelijk flink aan het werk om alles werkend te krijgen. Als dat in één keer slaagt, geeft dat best wat voldoening. Maar als dat niet lukt, dan kan dat best frustrerend zijn. Dus ik leef met je mee. 

Maar je bent er al helemaal uit wat de stoorzender is, dus dat is mooi. Ook met een FRITZ!Box heb je trouwens wel switches nodig in je netwerk die IGMP snooping ondersteunen, dus als ik je advies mag geven zou ik investeren in nieuwe switches. Daarna zou je helemaal goed moeten zitten. Ik ben benieuwd wat je besluit gaat worden hierin :)

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 21 maart 2025

Hoi Arjan,

Bedankt voor jouw reactie.

Om alle switches te vervangen kost mij ruim 400 Euro. En dan nog het werk erbij om ze allemaal te programmeren.

En dan zit ik daarnaast nog met het modem type 12B die niet alles kan wat ik er mee zou willen en zou dan ook nog extra bij moeten betalen voor de Fritzbox.

Daarom heb ik toch maar besloten terug te keren naar mijn oude provider (Ziggo)

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Jammer dat je dat hebt besloten ​@Riko2022, maar wel begrijpelijk met zo'n kostenpost in het vooruitzicht. Misschien mogen we je toch in de toekomst weer verwelkomen als je huidige switches EOL zijn 🙂

Reageer