Skip to main content

Beste Allen,

Vorige vond KPN het nodig om een firmware update uit te rollen op mijn Experiabox V10, helaas heeft deze update nogal invloed gehad op mijn thuisnetwerk want na de update is het ip-adres van 192.168.1.254 verandert naar 192.168.1.250 wat normaal gezien geen probleem hoeft op te leveren maar op dat adres zit mijn NAS met mailserver. En die NAS werkt ook als DNS om zo ook bij de email te komen wanneer je verbonden bent met het thuisnetwerk. Nu heb ik het ip-adres van het modem weer op 192.168.1.254 ingesteld en de DNS laten verwijzen naar 192.168.1.250, dit was niet meer zo eenvoudig als voorheen... Nadat ik dit heb gedaan dacht ik weer de portforwarding in te stellen en zou weer alles hersteld hebben maar daar gaat het mis, ik weet niet wat ik moet instellen bij het source ip-adres? Ik heb 192.168.1.254/32 gedaan en ook het WAN ip-adres maar geen van beiden werkt, iemand een idee?

Wel moet ik zeggen dat na de update het wel minder gebruiksvriendelijk is geworden, de stap van de V8 naar de V10 was al niet fijn (geen optie meer om config op te slaan etc.) maar nu wordt de gebruiksvriendelijkheid ook nog stevig verminderd en ze ontmoedigen je om meer te willen dan een standaard gebruiker.

Hoi Allex! Dat is een vervelende situatie maar een bekende beperking van het huidige updateproces vrees ik. Mocht je de DNS-instellingen willen aanpassen dan is dit misschien nog wat voor je:

Hallo Remco,

Bedankt voor je reactie maar ik heb het inmiddels al opgelost, op een ander forum werdt de hint gegeven aangaande eerst een port forwarding regel aanmaken met als source bijvoorbeeld het ip-adres van het modem en als destination het ip-adres wat je wilt. Deze activeren daarna deactiveren om vervolgens de regel te bewerken en weer het source ip-adres te verwijderen, regel opslaan en activeren / weer deactiveren en weer activeren en het werkt 

De nieuwe firmware is zeker niet bug vrij, dat was ook al duidelijk toen ik dus een andere DNS wilde instellen, dit ging niet bij de DHCP instellingen zoals gebruikelijk maar je diende de uitgaande secundaire DNS weg te halen en de primaire aan te passen. Geef mij maar qua functionaliteit de Experiabox v8 want deze was wel normaal in te stellen en je kon een backup maken van je modem configuratie want nu ook een groot gemis is.

Heb jij de box in het Engels ofzo? Want normaal komt de term "source ip-adres" bij poortforwardings niet voor bij de nieuwe firmware. 

Reageer