In de nacht van 2-3 april jl. heeft KPN een update uitgevoerd aan de modem (Experiabox v10A). Sindsdien ondervinden wij diverse problemen; daarvóór werkte alles probleemloos. Ondanks meerdere uren bellen met de helpdesk en tot twee maal toe een bezoek van een monteur, is het KPN nog altijd niet gelukt om de boel te repareren. Deze heeft de modem vervangen door een Experiabox 12, maar ook deze bleef dezelfde problemen geven.
Problemen die we ondervinden zijn:
- Websites als ‘google.com’, ‘cloudflare.com’ zijn probleemloos te benaderen, terwijl websites als ‘hema.nl’ en ‘ah.nl’ de melding geeft: ‘Safari kon de server niet vinden’.
- Het WAN ip-adres is onjuist. Deze toont een Google-adres (66.249.66.*) in plaats van een KPN-adres. Op deze manier is niet te zien wel ip-adres gebruikt moet worden voor ‘beheer-op-afstand’.
Het betreft hier een Mac-huishouden met Macs van hooguit 3 jaar oud. De software van de Macs zijn up-to-date.
KPN heeft uiteindelijjk geadviseerd een ethernet-dongel te gaan gebruiken; hiermee blijk je wel alle websites te kunnen bezoeken. Maar dat is natuurlijk geen ideale oplossing voor een laptop.
Wat met opviel is dat, als ik bij netwerkinstellingen op de Mac keek bij DNS, dat daar alleen een IPv6 adres staat dat door de modem is toegewezen. Ook heb ik 8.8.8.8 geprobeerd, maar ook zonder resultaat.
Voor mijn gevoel heeft het te maken met WiFi, DNS en/of IPv6, maar kan er de vinger niet opleggen. Ik hoor graag wat julie hiervan denken.
Alvast bedankt, Jan