Skip to main content

Onlangs kreeg ik een e-mail van KPN om de modem Experia box V8 om te ruilen voor een Experia Box V10.
Mooi dacht ik, zijn we weer veilig bezig.
Wat schets mijn verbazing, ik krijg een Experia Box V12 toegestuurd. In eerste instantie mooi natuurlijk.
Maar nu begint de ellende. Het modem is in eerste instantie niet benaderbaar met het password wat op de modem staat en ook niet met het password van de oude, Experia box V8.
Na een reset van de modem, waarbij alle instellingen van de vorige modem verloren gaan,  lukte één keer om in te loggen. Echter werd je er op een gegeven moment uitgegooid en kan je niet meer inloggen.
Op een gegeven moment met de helpdesk gebeld die aangaf dat er problemen zijn met het wachtwoord. Ook de helpdeskmedewerker, die wel vriendelijk was, heeft nog een keer een reset uitgevoerd, wat geen verbetering gaf.
Ik heb op een gegeven moment wel alle wifi apparatuur functioneel gekregen met behulp van de “thuis app”.
De IP adressen van mijn Experia box V8 stonden op 192.168.1 en de nieuwe Experia box V12 staan de IP adressen op 192.168.2. Dit heeft mij nogal wat werk opgeleverd voor bepaalde apparatuur die ik een vast IP adres had gegeven.

Op een gegeven moment heb ik via google gezocht op Experia box V12. En wat blijkt als je via een andere browser dan Edge inlogt op de modem zou je wel moeten kunnen inloggen en dat wekt inderdaad wél. Jammer dat de helpdeskmedewerker dat niet wist.

Nu dácht ik dat alles weer werkte naar behoren, maar niet dus. De nummerherkenning werkt niet! Weer gegoogeld en wat blijkt, de Experia Box V12 kan inderdaad NIET met nummerherkenning overweg. De instelling “Caller ID Method: ETSI FSK” is nérgens in de modem instellen.

Conclusie:
Heb nu spijt dat ik in ben gegaan op de “aanbieding” om mijn modem te moderniseren.
Wat in eerste instantie een mooie en goede service leek, heeft nu alleen nog maar werk, frustratie en een niet werkende nummerherkenning opgeleverd!

Wat gaat u, als KPN, nu doen om de nummerherkenning weer werken te krijgen op de Experia Box V12, als dat überhaupt mogelijk is, en mij weer als een tevreden gebruiker te houden.

KPN gebruikt DTMF voor nummerherkenning. De rest van de wereld FSK. Heeft u een FSK toestel, dan werkt nummerherkenning bij KPN dus niet.

Kennelijk kon u op de Experiabox v8 nog iets instellen dat een FSK toestel toch werkte. Op latere modellen van de Experiabox en op de KPN Box is zo'n optie er niet.


“Probleem” opgelost.
De telefooncentrale was het probleem niet de telefoon.
Nadat ik de manual van de telefoon had gegoogeld stond daarin dat deze beide systemen FSK en DTMF automatisch aan kon. 
Dus gaan zoeken waar her fout zou kunnen gaan.
Ik heb nog een “normale” telefoon op zolder en de logeerkamer en alleen dáárvoor had ik nog een telefooncentrale in de kast hangen.
De stekker van de centrale eruit gehaald, en whoa weer nummerherkenning. 
Nu nadenken voor telefoonoplossing voor op zolder en logeerkamer.