Skip to main content

Ik bericht graag dat ik ook met dit probleem kamp.

Van KPN support een ander modem gekregen om mee te testen, maar helaas hetzelfde resultaat.

Firmware versie V12.C.24.05.08

Daarbij moet ik wel melden dat in de interface wél een IPv6 adres zichtbaar is, ookal werkt hij niet.

 

Admin: eigen topic voor bericht aangemaakt

Hoi @Alwynig, welkom! Ik heb je bericht even afgesplitst, want als jij wél in de interface een IPv6 adres ziet staan, dan is het probleem dat jij ervaart een andere dan in het vorige topic.

Bij jou is IPv6 dan wel actief. Maar, toch geef je aan dat het niet werkt. Kun je daar meer over vertellen? Wat ervaar je precies, zie je meldingen (zo ja, welke), wat heb je geprobeerd om het op te lossen? Dan kunnen we meedenken wat er bij jou aan de hand is. 


Hi @Erik van KPN.

Ik zal zo goed mogelijk mijn situatie proberen toe te lichten.

Sinds begin mei heb ik nu glasvezel van KPN.

Voor de volledigheid:

  • KPN Box 12 in meterkast met WiFi uit.
  • Van de meterkast loopt een kabel naar de woonkamer waar een Fritz!Box 4060 staat die - geconfigureerd als IP client, dus geen eigen netwerk o.i.d.) dient als WiFi mesh master en switch.
  • Van de meterkast loopt ook een kabel naar de 1e verdieping naar een "domme" switch die meerdere apparaten met elkaar verbind, waaronder een Fritz!Repeater 6000 die dient als WiFi mesh repeater.

De problemen:

Initieel dachten we dat er iets mis was met de Fritz apparatuur omdat onze telefoons en computers prima werkten, maar bijvoorbeeld de TV en TV box erg traag en slecht verbinding konden maken.

Uiteindelijk kwam ik er achter dat het hem zat in de VPN die mijn partner en ik gebruiken. Die verbind expliciet met IPv4. Als ik de VPN uit zet op mijn telefoon of computer krijg ik dezelfde trage en slechte verbindingen als op andere apparaten zonder VPN.

Concrete voorbeelden: nieuws app laad zeer langzaam of niet (kan 2 minuten duren per artikel), HBO/Disney apps op TV laden traag en video's haperen veel.

Door iemand werd ik verwezen naar ipv6-test.com waar ik hele gemixte resultaten kreeg. Bijna elke keer dat ik de pagina ververs kreeg ik een ander resultaat (zie afbeeldingen onderaan). DNS over HTTPS staat uit in mijn browser, gebruik ook geen proxy o.i.d. Het gebeurd maar zelden dat alles groen is.

Hetzelfde heb ik geprobeerd met kabels die de Fritz apparatuur omzeilt en dus direct bedraad met de KPN Box verbinden.

 

Uiteindelijk heb ik in de KPN Box 12 IPv6 uitgezet. Daarmee verdwenen al deze problemen.

Na een tijdje weer aangezet om te kijken of de problemen nog steeds optraden en helaas was dat het geval. Na contact te hebben gehad met KPN support kreeg ik een nieuw modem opgestuurd om te proberen, met als instructie dat ik zo nodig de firmware moest updaten naar de versie die eindigt op .08.

Helaas ook hiermee dezelfde problemen.

 

Nou is het makkelijk om te zeggen "nou dan zet je toch gewoon IPv6 uit", ja prima, maar het lijkt me dat dit gewoon moet werken. Langzaam komen er steeds meer diensten die enkel IPv6 ondersteunen. Een voorbeeld: Hetzner Cloud VPSen komen standaard niet meer met een IPv4 adres. In de KPN Box zelf staat ook "IPv6 staat standaard aan voor een goed werkende internetverbinding."

 

De volgende screenshots zijn vandaag gemaakt:

Resultaat 1
Resultaat 2
Resultaat 3
Resultaat 4
IPv6 beschikbaar in KPN Box
Resultaat 5
Resultaat 6
Resultaat 7

Het is dus niet dat het helemaal niet werkt; het flappert alleen van hier tot ginder.

 

Schetst dit de situatie een beetje?


Dank voor de uitgebreide beschrijving, @Alwynig. Fijn dat je wel een workaround hebt voor nu (het uitzetten van de IPv6), maar het zou inderdaad gewoon moeten werken. Ik heb hier navraag over gedaan en het blijkt dat dit kan voorkomen in deze softwareversie. Er wordt aan gewerkt om dat in de komende update te herstellen. Maar wanneer die dan beschikbaar is, is op dit moment nog niet bekend. Voor nu raad ik dan ook aan om de IPv6 uit te houden en/of je VPN te gebruiken. Rondom het uitzetten van de IPv6 adviseren we in dit geval om je Box 12 even een keer te herstarten na het uitzetten van de IPv6. In bepaalde randgevallen kan het voorkomen dat uitzetten van de IPv6 ook de IPv4 op z'n gat laat gaan. 

Houd verder de Product Updates in de gaten voor updates. 


Reageer