Skip to main content
Vraag

Regelmatig korte pieken in latency (van 2-3ms naar 25-80ms)

• February 11, 2026
  • 20 reacties
  • 72 keer bekeken

Hallo allemaal,

De laatste tijd heb ik last van een verhoogde latency.
Normaal gesproken is mijn latency stabiel rond de 2 à 3 ms (99% van de tijd).

Alleen merk ik dat deze af en toe ineens omhoog schiet naar 25 ms en soms zelfs 80+ ms. Dit gebeurt ongeveer eens per 3 à 4 uur.

Dit probleem speelt nu sinds een paar dagen. Voorheen had ik hier nooit last van.

Weet iemand wat hier de oorzaak van kan zijn?
Is er recent iets veranderd in het netwerk of moet ik misschien iets aanpassen in mijn UDM Pro?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Hier onder wat foto’s van mijn timeline

20 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@Mailootje. Ik kan me voorstellen dat je bij het gamen een zo stabiel mogelijke verbinding wilt, met een lage en constante latency en zo min mogelijk schommelingen.

Ik begrijp dat je een eigen router gebruikt, dus dan is voor mij lastig te zeggen waar het probleem precies zit. Voor ondersteuning van onze helpdesk wordt je gevraagd om de KPN Experia Box aan te sluiten om te controleren of het zich dan ook voordoet. Dan kun je bijvoorbeeld ook een tool zoals PingPlotter gebruiken om in kaart te brengen in welk deel van het internet deze vertraging optreedt. Dat kan natuurlijk ook met de UDM Pro aangesloten. Hopelijk praat ik geen onzin, want dit is wel wat onbekend terrein voor mij. 

Misschien dat ​@bnh en ​@TDN nog eens mee willen denken en met je kunnen achterhalen hoe dit op te lossen valt. 

• Auteur
  • Topper
  • February 12, 2026

Hoi ​@Mailootje. Ik kan me voorstellen dat je bij het gamen een zo stabiel mogelijke verbinding wilt, met een lage en constante latency en zo min mogelijk schommelingen.

Ik begrijp dat je een eigen router gebruikt, dus dan is voor mij lastig te zeggen waar het probleem precies zit. Voor ondersteuning van onze helpdesk wordt je gevraagd om de KPN Experia Box aan te sluiten om te controleren of het zich dan ook voordoet. Dan kun je bijvoorbeeld ook een tool zoals PingPlotter gebruiken om in kaart te brengen in welk deel van het internet deze vertraging optreedt. Dat kan natuurlijk ook met de UDM Pro aangesloten. Hopelijk praat ik geen onzin, want dit is wel wat onbekend terrein voor mij. 

Misschien dat ​@bnh en ​@TDN nog eens mee willen denken en met je kunnen achterhalen hoe dit op te lossen valt. 

Hmm, in de afgelopen 24 uur zie ik niks. Maar het komt weleens voor. Vooral met het downloaden wordt de ping hoog (niet altijd). Nu begrijp ik dat de supportlijn alleen support kan geven wanneer de Experia Box is aangesloten (waarschijnlijk omdat jullie dan bepaalde dingen kunnen uitlezen). Maar wat ik niet begrijp, is dat ik dus soms hoge latency heb terwijl er niks verandert is.🤔

Nu heb ik deze instellingen voor de connectie met de glasvezel aansluiting

Nu weet ik alleen niet of ik de QoS Tag moet aangeven. Ik heb de bekende installatie toen gevolgd van Irmand hier op het forum (weet zo zijn naam niet), maar zet ik hem nou op niks of op 1. Ik zie persoonlijk geen verschil.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • February 12, 2026

QoS tag mag je uitlaten.

Heb je alles up-to-date en je ONT ook al eens 2 min van het stroom gehad ?

• Auteur
  • Topper
  • February 12, 2026

QoS tag mag je uitlaten.

Heb je alles up-to-date en je ONT ook al eens 2 min van het stroom gehad ?

Yes, alles is up-to-date. QoS ga ik dan uitzetten/leeg laten. De ONT heb ik er niet tussen. Heb direct een SC-kabel richting de aansluiting lopen. Met een SC SFP module

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • February 12, 2026

Als het probleem aan blijft houden wil ik je toch adviseren het ONT aan te sluiten en te laten activeren om je spf module uit te sluiten.

• Auteur
  • Topper
  • February 12, 2026

Als het probleem aan blijft houden wil ik je toch adviseren het ONT aan te sluiten en te laten activeren om je spf module uit te sluiten.

Dat is een hele goeie, ik zal het even testen

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 13, 2026

@Mailootje Ga naar Settings → Services en stel

• Arp Cache Timeout → Custom → 30s
  • Echo Server → Custom → Jouw publiek IP adres

• Auteur
  • Topper
  • February 13, 2026

@Mailootje Ga naar Settings → Services en stel

• Arp Cache Timeout → Custom → 30s
  • Echo Server → Custom → Jouw publiek IP adres

Arp cache timeout heb ik kunnen vinden. Alleen de echo server zou ik echt niet durven te zeggen waar die instelling moet staan.

Edit

Blijkbaar moet dat nu met een WAN SLA

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 13, 2026

Arp cache timeout heb ik kunnen vinden. Alleen de echo server zou ik echt niet durven te zeggen waar die instelling moet staan.

• Auteur
  • Topper
  • February 13, 2026

Ja, dat is dus het probleem. Daar staat de instelling niet voor mij. ARP Cache staat daar wel. Ik heb mijn UDM eergisteren bijgewerkt naar de laatste versie. Blijkbaar is die optie daar weggehaald en moet je een WAN SLA maken.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 13, 2026

Ik heb mijn UDM eergisteren bijgewerkt naar de laatste versie. Blijkbaar is die optie daar weggehaald en moet je een WAN SLA maken.

Deze instelling staat niet in UDM maar in Unifi Controller.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • February 13, 2026

De UDM heeft geen controller nodig.

Deze settings staan inderdaad tegenwoordig bij WAN SLA (screenshots mobile weergave).

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Is het je nog gelukt om alle instellingen te vinden en correct in te stellen ​@Mailootje? En merk je nu ook minder spikes in de latency? 

En echt top ​@bnh en ​@TDN dat jullie Mailootje al een stuk verder hebben kunnen helpen!

• Auteur
  • Topper
  • February 16, 2026

Is het je nog gelukt om alle instellingen te vinden en correct in te stellen ​@Mailootje? En merk je nu ook minder spikes in de latency? 

En echt top ​@bnh en ​@TDN dat jullie Mailootje al een stuk verder hebben kunnen helpen!

Ik zie geen enkele spike meer en merk ook geen enkele spike meer tijdens het gamen of tijdens een videocall. Het lijkt er op dat het is opgelost.

Daarentegen was dit niet altijd zo. Ik zag het niet de hele dagen door. Soms waren het echt hoge spikes. En soms zie je de hele dag niks. Dus ik ben benieuwd of ik de komende dagen ook niks meer zie/merk.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Houd het de komende dagen nog even in de gaten dan. Hopelijk blijft het goed gaan de komende tijd 🤞

• Auteur
  • Topper
  • February 18, 2026

Houd het de komende dagen nog even in de gaten dan. Hopelijk blijft het goed gaan de komende tijd 🤞

Ik heb PingPlotter ongeveer een uur laten draaien. Waarom is jullie DNS zo traag?
Ik weet niet of dit een probleem is (ik neem aan van niet), of dat dit normaal is.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Dat durf ik ook niet te zeggen eerlijk gezegd. Weet jij hier wat vanaf ​@Vulpen ? 

• Auteur
  • Topper
  • February 23, 2026

Blijkbaar was mijn glasvezelaansluiting beschadigd. Vandaag heeft een monteur hem omgezet naar de 2e aansluiting. Morgen komt er een HAS monteur die de aansluiting weer gaat maken. Ik houd jullie op de hoogte😁

• Auteur
  • Topper
  • February 24, 2026

Vanmiddag heeft de HAS monteur de aansluiting weer netjes gemaakt. Dit topic kan volgens mij gesloten worden, aangezien ik sinds de laatste aanpassing (8 dagen geleden) geen problemen meer heb gehad met de hoge latency pieken.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Ah, er was toch een monteur nodig om het nodige te herstellen. Mooi dat dat gelukt is! 

Het topic laten we gewoon open staan. Mocht je toch nog hier (of iemand anders) iets over kwijt willen, dan kan dat altijd nog. En anders wordt het automatisch na 6 maanden gesloten :)