Skip to main content

Hallo. Sinds een paar maanden ben ik - op aanraden van KPN - overgestapt op de Box 12. Mijn oude experiabox was toen zo’n 7 jaar oud. Dit met behulp van de WiFi Manager gekoppeld met 3 SuperWifi punten.

Sindsdien echter heel regelmatig (lees meerdere keren per week dat ik het merk) storingen waarbij zowel WiFi als bedraad internet wegvalt. Duurt meestal zo’n 5-10 minuten dus geen enorme ramp maar wel irritant.

Nou ben ik eens gaan kijken wat er anders is als dit gebeurt. Op de Box 12 branden gewoon nog alle lampjes en de KPN check zegt ook dat er gewoon verbinding is met de Box 12. In de Thuis app van KPN is op dat moment wel een wijziging, de Box 12 heet dan niet meer zo maar is dan een ‘Unknown modem type’. Wanneer internet weer werkt staat er gewoon weer Box 12. Mijn idee is dus dat er iets misgaat in het modem bij het omzetten/doorgeven van het signaal. Heeft iemand enig idee / zelfde ervaring?

Welke firmware heb je?


SGEJ10000312


heb je glas of koper?


Koper. Maar ze zijn net in de buurt begonnen voor glas. Maar zoals ik schreef, volgens de checks is er geen probleem tot aan de Box 12.


Koper. Maar ze zijn net in de buurt begonnen voor glas. Maar zoals ik schreef, volgens de checks is er geen probleem tot aan de Box 12.

OK,

wat ik Zou doen;

bel 0800-0402 en vraag of je in een KPN Winkel het modem om kan wisselen voor een v10.Ga daarna vervolgens met de box12+adapter naar de kpn winkel.

 


Koper. Maar ze zijn net in de buurt begonnen voor glas. Maar zoals ik schreef, volgens de checks is er geen probleem tot aan de Box 12.

OK,

wat ik Zou doen;

bel 0800-0402 en vraag of je in een KPN Winkel het modem om kan wisselen voor een v10.Ga daarna vervolgens met de box12+adapter naar de kpn winkel.

 

Hallo @martijn197108 , het is een gevaarlijke veronderstelling dat je zo maar van alles in een KPN-winkel om kunt ruilen. Wifiversterkers e.d. hebben ze in de regel wel, maar modems en tv-decoders niet of in zeer beperkte mate.


Hallo @martijn197108 , het is een gevaarlijke veronderstelling dat je zo maar van alles in een KPN-winkel om kunt ruilen. Wifiversterkers e.d. hebben ze in de regel wel, maar modems en tv-decoders niet of in zeer beperkte mate.

In nijmegen en arnhem i.i.g wel.Het lijkt me niet dat die winkels een uitzondering zijn van de rest.


Hallo Martijn,

Bedankt voor de tip. De laatste keer dat ik belde wilde kpn alleen een monteur langssturen maar aangezien hun meting alles in orde weergaf werd gezegd dat de kosten dan zeer waarschijnlijk voor mijn rekening zijn. Erg vreemd als je het mij vraagt want verder is er in mijn huis niets anders dan met het vorige modem.

Wat denk jij dat er met de Box 12 is dat ik voor een ouder model moet gaan vragen?

Groet

Taco


 

Wat denk jij dat er met de Box 12 is dat ik voor een ouder model moet gaan vragen?

 

Qua DSL(koper) werkt de box12 niet zo goed is mijn ervaring.

De v10 en V10A zijn momenteel de beste DSL modems,Al is het zo dat voor de een de V10 beter werkt en voor de ander de V10A.Persoonlijk zou ik eerst de V10 proberen,Die werkt bij de meeste het beste.


Hoi @TacoM . Welkom op het forum.

Ik wil graag éérst een analyse doen voordat we overhaaste dingen gaan doen. Omruilen in winkels kan in de regel niet zomaar dus dat wil ik je eerst nog even afraden. 

Verder hebben we nog niet goed gekeken wat er precies aan de hand is. Kun jij je profiel aanvullen en mij hier een seintje geven als je dat gedaan hebt?


Hi Erwin.

aangevuld.

@Erwin_ 

groet

Taco


@TacoM . Ik zie in ieder geval geen onderbrekingen in toevoer van het signaal. Dus het lijkt vanaf het modem ergens mis te gaan.

Er is een nieuwe firmware die nu selectief wordt getest. Ik overweeg om jou daar voor aan te melden. Lijkt jou dat wat?

 

 


Als het zou kunnen helpen wel 😉. De WiFi van de Box 12 heb ik nu uit staan, juist omdat ik het raar/lastig vond dat die niet hetzelfde was als de SuperWifi punten. Mijn ‘primary’ SuperWifi punt staat nu dus naast de Box 12 maar die is straks dus daar bedraad niet meer nodig begrijp ik en kan ik misschien ergens anders gebruiken (bijv om ontvangst in tuin te verbeteren)?

 

Ik denk inderdaad dat het vanaf het modem mis gaat. Voor de volledigheid dit zijn twee screenshots van de Thuis app, met en zonder storing.

 


@TacoM  Ik heb het verzoek ingediend. Ik verwacht dat het in de loop van volgende week doorgevoerd wordt. Kun jij woensdag eens kijken of je de nieuwste firmware binnen hebt? Ik wil uiteraard ook graag weten of het een gunstig effect heeft gehad. 


Oke zal ik doen. Moet ik dan de Wifi op de Box 12 daarna weer aanzetten?


Ik vermoed dat je, als die nieuwe firmware er op staat de stappen met de wifi versterker even opnieuw moet doorlopen. Een frisse start, zeg maar.  Helemaal zeker weten doe ik dit niet. Even kijken hoe het gaat. 


@Erwin_  vandaag viel alles ineens uit, blijkt de update al te zijn. Het modem staat nu op versie 516. Alles SuperWifi punten deden het na enkele minuten weer. De thuis app geeft aan dat ik het superwifi punt bij het modem nu ergens anders kan gebruiken, dus dat is ook beantwoord.


Mooi. Nu even afwachten of het allemaal stabiel blijft. 


@Erwin_ het antwoord was wellicht toch wat te vroeg want vandaag was het weer raak. Modem moest weer eens herstart worden. Ik begin echt het idee te krijgen dat het aan dit modem ligt, want de Thuis app kan tijdens zo’n storing het modem niet eens zien (zie plaatje). Wat zou het nog meer kunnen zijn dan het modem zelf?

Ik begin er een beetje moedeloos van te worden eerlijk gezegd.

 


Ik zie inderdaad dat de verbinding vandaag één keer is weggevallen. Daarvoor lijkt het lange tijd stabiel. Ik denk dat dit een ongelukkige ‘hickup’ is geweest. 

Zou je het erg vinden om het nog even een week aan te kijken? Als de verbinding deze week weer wegvalt kijk ik graag naar de mogelijkheden. 


@Erwin_ wat jij ziet als wegvallen is dat niet gewoon dat ik het modem uit en weer aan heb gezet?


Daar heb je wel een punt. Dat is vanaf hier niet goed te beoordelen. Ik zie alleen die verbreking en nu ik nog eens goed lees, was jij dat zelf. (nadat de boel bij jou thuis de geest gaf).  Het zou nog steeds een hickup kunnen zijn.  Wil je mij, zodra het weer gebeurt, hier op de hoogte stellen? 

 


@Erwin_  op dit moment weer het geval

 


Vreemd aldoor.  Volgens mijn meting is je modem nu 3 dagen onafgebroken in de lucht geweest. Is dat ook jouw ervaring?


@Erwin_ nee helaas niet, zoals je aan mijn melding van 2 dagen geleden ziet. Toen heb ik alleen het modem niet gereset maar deed alles het weer na 5-10 minuten. Kan jij mijn afbeeldingen zien die ik er bij post, want de router lijkt binnen mijn netwerk gewoon niet herkend te worden op dat moment. Jij leest uit tot aan de router maar het probleem lijkt mij dus router-uit te zitten.