Skip to main content
Beantwoord

Regelmatig werkt IPv6 niet op de Box 12

  • 12 July 2024
  • 8 reacties
  • 240 keer bekeken

Sinds mijn overstap van VDSL naar KPN glasvezel werkt mijn internet niet meer betrouwbaar op onze telefoons met Android. Op onze laptops (Windows, Linux) lijkt het probleem niet te spelen.

Meerdere keren per dag werken veel apps niet meer (zoals Rabobank, Buienradar, PostNL, Netflix, eigenlijk gewoon het halve internet) omdat ze blijven hangen bij het verbinden met de backend en uiteindelijk stoppen met een foutmelding.

Op momenten dat die storing zich voordoet geeft http://test-ipv6.com aan dat IPv6 niet werkzaam is. Na enige tijd werken de apps dan plots wel en geeft test-ipv6.com weer groen aan.

Ik heb nu op mijn moden (KPN Box 12b) IPv6 uitgeschakeld en daarmee is het directe probleem verholpen. Toch wil ik graag IPv6 support terug aan kunnen zetten want het is een kwestie van tijd totdat bepaalde services niet meer goed met IPv4-only functioneren.

Is dit een bekend probleem? Kan ik dit ergens melden? En snapt iemand waarom dit alleen op onze telefoons een probleem lijkt?

 

Bij voorbaat dank!

Welkom hier @sarahconnor! Het zou inderdaad niet nodig moeten zijn om IPv6 helemaal uit te zetten. Ik heb een tweetal vragen voor je, zou je die willen beantwoorden? Dan kunnen we eens verder kijken.

  • Welke softwareversie draait er op jouw Box 12?
  • Wat is het merk en type van de mobiele telefoons?

Zeker! Mijn modem:

 

Serienummer: LK23122ME581156

Hardware versie: 3.0

Firmware versie: V12.C.24.05.08

Rescue firmware versie: V12.C.23.15.06

Bootloader versie: 0.96.42-sec

 

Twee telefoons waar dit zeker weten speelt:

 

Samsung Galaxy A52 met Android 14

Samsung Galaxy A13 met Android 14

 

Vraag gerust meer informatie als jullie dat helpt.


Ik ervaar hetzelfde probleem op klantadressen met KPN Box 12.

In een enkel geval is de router (als DNS-server) niet bereikbaar (geen DNS-respons en geen reactie op ping). In andere gevallen is de router pingbaar maar reageren apps op Android niet goed (traag, timeouts) en Google Nest geeft aan dat de verbinding is weggevallen. In een derde geval is de KPN Box gestopt met prefix delegation.

De problemen zijn opgelost door IPv6 uit- en weer in te schakelen. Dat gaat dan vaak dagen of weken goed.

 

Ik ga nu maar IPv6 permanent uitschakelen op KPN-adressen aangezien het nogal wat klachten oplevert.


@Erik van KPN Dat lijkt toch wel een bug te zijn in de nieuwe firmware V12.C.24.05.08 als meerdere mensen deze ondervinden. Zie ook mijn post, de remeditie is echt IPv6 uit en weer aan zetten.

 


Firmware versie: V12.C.24.05.08

Ah, daar zien we soms dit mee:

@Erik van KPN Dat lijkt toch wel een bug te zijn in de nieuwe firmware V12.C.24.05.08 als meerdere mensen deze ondervinden. Zie ook mijn post, de remeditie is echt IPv6 uit en weer aan zetten.

 

 

Waarbij het modem niet goed een IPv6 adres verkrijgt. Je herkent dat door in te loggen op de webinterface en te kijken naar het blok Internetverbinding. Als je daar, bij het kopje IPv6-adres deze melding ziet staan, dan heb je dus geen IPv6 connectie, en zullen websites/apps die daar de voorkeur aan geven of alleen maar op IPv6 werken, het niet doen.

 

Wordt aan gewerkt om dit in een volgende versie te verhelpen. Gelukkig zien we wel dat het relatief weinig voorkomt. Oplossing hiervoor is je Box 12 herstarten. Maar, met de kanttekening dat je dit dan soms wel meerdere keren moet doen. Check na elke herstart de webinterface om te zien of je nu wel de IPv6 verbinding hebt. 


Ik heb exact dit probleem. Vandaag ook achtergekomen dat IPv6 het issue is. @Erik van KPN 

Ik heb ook firmware V12.C.24.05.08.

 

Het probleem heb ik al zeker meer dan 6 maanden en is voor mij een reden om weg te gaan bij KPN.

Nu ik weet dat het aan IPv6 ligt ga ik dat inderdaad tijdelijk uitzetten; maar zodra de bug is verholpen dan wil ik dit graag wel weer aanzetten.


Hier ook drama met IPv6 op de V12 (laatste firmware) , het werkt vaker niet dan wel. In dit topic was een vrij duidelijke hint gegeven wat er mis is met IPv6 op de V12 door een expert op het gebied van IPv6, maar helaas is dat topic zonder al te veel resultaat gesloten.

Wellicht kan daar nog eens naar gekeken worden.


Hier ook drama met IPv6 op de V12 (laatste firmware) , het werkt vaker niet dan wel. In dit topic was een vrij duidelijke hint gegeven wat er mis is met IPv6 op de V12 door een expert op het gebied van IPv6, maar helaas is dat topic zonder al te veel resultaat gesloten.

Wellicht kan daar nog eens naar gekeken worden.

Nu ik weet dat het aan IPv6 ligt ga ik dat inderdaad tijdelijk uitzetten; maar zodra de bug is verholpen dan wil ik dit graag wel weer aanzetten.

 

 

Wordt aan gewerkt om dit in een volgende versie te verhelpen. 

Houd de Product Updates in de gaten. Bij elke update plaatsen we daar een nieuw topic en geven we aan wat er in de update zit. 


Reageer