Skip to main content

Om mijn eigen FritzBox 5590 (XGS-PON) rechtstreeks met eigen patchcover te kunnen laten werken, moet mijn modem worden geregistreerd d.m.v. ‘vrije ONT keuze’.

Het serienummer van het modem wordt gevraagd. Dat is een nummer dat er uitziet als p878.000.858.30.981 maar dat wordt niet als een geldig serienummer gezien (rood uitroepteken). De 5590 heeft ook een modem-ID AVMG 782E 1FCE (serienummers zijn niet de werkelijke serienummers uiteraard).

 

Ook dat wordt niet geaccepteerd (rood uitroepteken); uiteraard geprobeerd zonder puntjes en spaties en zelfs het serienummer van de SFP+-module maar hetzelfde resultaat. Geen geldig serienummer. Iemand enig idee wat ik fout doe?

 

Als ik overigens de FritzBox aansluit via de eigen patchcover en glasvezelkabel, dan krijg ik keurig te zien dat er een technische verbinding is en dat “internet verbinding wordt opgebouwd”. Ik neem aan dat dit te maken heeft met het feit dat mijn modem nog niet is geregistreerd bij KPN. 

Volgens mij weet @gensnet hier alles van. En @peter-keetfm ook.


@GercovdBoon Hoi

Zie hier de handleiding


@GercovdBoon Hoi

Zie hier de handleiding

Dank!

Na Spanje - Kroatie ga ik dit eens zorgvuldig bekijken.


> Volgens mij weet@gensnet

Ja dat klopt! Ik was de tweede in heel Nederland die dat zo wilde een FRITZ!Box 5590 fiber rechtstreeks op glasvezel aansluiten. Dàt werkt nog als een speer……………………….

  • Je hebt een FRITZ!SFP+ XGS-PON module nodig. Om zo min mogelijk problemen met zo'n module te krijgen kun je het beste dus die van AVM gebruiken. Die is namelijk speciaal voor een FRITZ!Box 5530 en 5590 fiber gemaakt. Of andere modules ook werken weet ik niet. Heb daar geen ervaring mee
  • Je hebt een FTU patch cover SC/APC nodig. Niet echt nodig maar zo’n patch cover beschermd de inhoud van de FTU op bijv. stof
  • Je hebt een patch glasvezelkabel met een groene SC/APC en een blauwe SC/UPC connector nodig. De lengtes verschillen van 0,5 tot over de 5 meter
  • De groene connector steek je in de FTU patch cover en de blauwe connector in de FRITZ!SFP+ module
  • Daarna ga je naar een servictool van de kpn ( https://servicetools.kpn.com/v2/#/voip-credentials ) om aan te geven dat je een “eigen” ONT gaat gebruiken
    Daarna word je gebeld om alleen het Modem-ID door te geven. Dat staat op de blauwe uitleg met de titel FRITZ! Notiz
  • In de FRITZBox 5590 fiber ga je naar Internet > Toegangsgegevens > Internetaanbieder > KPN en drukt daarna op Toepassen. De verbinding wordt dan gecontroleerd en als die goed is bevonden maakt hij contact met internet
  • Je kunt dan de WAN-poort naar een LAN5-poort veranderen om die te gebruiken omdat die een doorvoersnelheid heeft van 2.5 Gbit/s. Alle andere 4-poorten hebben “maar” per stuk een doorvoersnelheid van 1 Gbit/s

Het heeft dus niets met een serienummer van de FRITZ!Box of FRITZ!SFP+ te maken. Je moet alleen het Modem-ID aan de kpn doorgeven.


Bericht gewist.


@gensnet 

Dank voor je uitgebreide uitleg!

Alles wat je hebt beschreven, heb ik gedaan. Omdat ik een paar keer de FritzBox via glasvezel en eigen ONT had aangesloten, zag ik bij de servicetool dat nu stond vermeld dat KPN een FritzBox heeft geleverd (ipv Kpn 12; best gek maar goed) en nu werd het ModemID (inderdaad op de blauwe Notiz) wel geaccepteerd. 

Ik word gebeld om het ModemID te verifieren. Zal wel maandag worden. |

Dank voor je hulp!


@gensnet

Dank voor je uitgebreide uitleg!

Alles wat je hebt beschreven, heb ik gedaan. Omdat ik een paar keer de FritzBox via glasvezel en eigen ONT had aangesloten, zag ik bij de servicetool dat nu stond vermeld dat KPN een FritzBox heeft geleverd (ipv Kpn 12; best gek maar goed) en nu werd het ModemID (inderdaad op de blauwe Notiz) wel geaccepteerd. 

Ik word gebeld om het ModemID te verifieren. Zal wel maandag worden. |

Dank voor je hulp!

Dat servicetool geeft geen goede informatie over het apparaat dat je in gebruik hebt. In weze is dit een "dom” tool. Hij ziet alleen maar dat er een FRITZ!Box is aangesloten en weet niet dat je die helemaal niet van de kpn hebt ontvangen maar eigendom is.

Er zitten nog meer beperkingen aan dat servicetool. Je kunt dit maar één keer gebruiken om een Modem-ID door te geven. Wil je dit een tweede keer doen (omdat je een andere FRITZ!Box gekocht hebt), moet je dit bij de kpn achter de helsdeuren vandaan halen, want dit wil geen tweede keer met dat servicetool.

Maar de kpn gaat dit echt niet veranderen voor die enkeling om dit voor een tweede of meerdere keren te kunnen “regelen".

Ik ben blij je te kunnen helpen……. Allemaal eigen ervaringen.

En ja, mochten er tòch nòg vragen zijn beantwoord ik die graag…….

Succes verder!


@GercovdBoon 

Het is zelfs mogelijk om het serienummer te klonen op XGS-PON.

Dat is een klant bij Odido gelukt die op de spullen van Kpn zit in het POP station (wijkkast).

Geen idee of dat bij de provider Kpn werkt.

Ik heb dit zelf bij Odido maar dan op GPON.

Maar blijkbaar kan dit nu ook op XGS-PON.

Hoe dit moet. (Genexis of Nokia ONT)

Het serienummer van het glasvezelkastje neem je op in je Fritzbox.

Door naar http://fritz.box/support.lua te gaan.

En dat voer je hier in.

(Nogmaals geen idee of dit ook bij provider Kpn werkt)

Uiteindelijk is het beste om het op de orginele manier te doen.

Maar als klonen werkt kun je zo terug naar de provider ONT mocht er een probleem met de Fritzbox zijn.

 


Het is zelfs mogelijk om het serienummer te klonen op XGS-PON.

Dat is een klant bij Odido gelukt die op de spullen van Kpn zit in het POP station (wijkkast).

Geen idee of dat bij de provider Kpn werkt.

 

Ah! Dat heb ik heel vroeger bij A2000 (voorloper van chello en ziggo) ook een aantal keren gedaan. Ik ga het direct uitproberen! Proberen kan geen kwaad. 

 

Dank voor je hulp, Peter. 


Dat servicetool geeft geen goede informatie over het apparaat dat je in gebruik hebt. In weze is dit een "dom” tool. Hij ziet alleen maar dat er een FRITZ!Box is aangesloten en weet niet dat je die helemaal niet van de kpn hebt ontvangen maar eigendom is.

 

Als de truck van @peter-keetfm lukt, dan geef ik daar de voorkeur aan. Het klonen van het serienummer geeft mij de vrijheid om heen en weer te schakelen van ONT. En jouw opmerking dat je het geen tweede keer kan doen via de tool, is nog meer een reden om te clonen. Ik laat @peter-keetfm en jou weten of het is gelukt. 

Dank voor je hulp!


@peter-keetfm @gensnet 

Ik heb het serienummer van mijn huidige ONT, beginnende met ALC.. , gecloned in mijn 5590. Bij het daarna opvragen van het serienummer bij GLASVEZELINFORMATIE, stond dat nummer keurig vermeld. 

Alleen nee, het clonen werkt niet. Ik kreeg geen internetverbinding. Misschien moet ook een andere idenitfier de waarde van de oude ONT hebben. 

 


Heeft u wel KPN profiel ingesteld op de Fritzbox? 


@peter-keetfm @gensnet 

Ik heb het serienummer van mijn huidige ONT, beginnende met ALC.. , gecloned in mijn 5590. Bij het daarna opvragen van het serienummer bij GLASVEZELINFORMATIE, stond dat nummer keurig vermeld. 

Alleen nee, het clonen werkt niet. Ik kreeg geen internetverbinding. Misschien moet ook een andere idenitfier de waarde van de oude ONT hebben. 

 

Heb je bij toegangsgegeven de ONT-installatie aangevinkt?

Bij **** PLOAM intikken

 


@peter-keetfm @gensnet 

Ik heb het serienummer van mijn huidige ONT, beginnende met ALC.. , gecloned in mijn 5590. Bij het daarna opvragen van het serienummer bij GLASVEZELINFORMATIE, stond dat nummer keurig vermeld. 

Alleen nee, het clonen werkt niet. Ik kreeg geen internetverbinding. Misschien moet ook een andere idenitfier de waarde van de oude ONT hebben. 

 

Heb je bij toegangsgegeven de ONT-installatie aangevinkt?

Bij **** PLOAM intikken

 

Nee die moet je leeg laten.

Via de door mij aangegeven link en daar invullen.

Maar nogmaals het is niet zeker dat dit bij XGS-PON bij provider Kpn werkt.

 


@GercovdBoon 

Als hij niet bij de O5 – Operation komt en bij 4 weer terug valt naar 2 werkt het niet.

Het duurt wel even voordat hij verbinding heeft.

Als hij verbinding heeft moet de lijn groen worden.

 


Ik heb vanmiddag een verjaardag maar zal vanavond of morgenochtend nogmaals kijken.

Dank allemaal!

 


Dat “klonen” wil alleen maar als je een AON-verbinding hebt. Dan kun je dit "zelf” regelen. Voor zover ik weet kan dit "klonen” niet met een XGS-PON-verbinding; niet bij de kpn, freedom of andere provider. Je zult bij die ook het Modem-ID door moeten geven.

Er zit in de FRITZ!Box een “beveiliging” dat wanneer de FRITZ!Box geen “veilige” glasvezel verbinding kan maken hij géén verbinding maakt met internet.


Dat “klonen” wil alleen maar als je een AON-verbinding hebt. Dan kun je dit "zelf” regelen. Voor zover ik weet kan dit "klonen” niet met een XGS-PON-verbinding; niet bij de kpn, freedom of andere provider. Je zult bij die ook het Modem-ID door moeten geven.

Bij AON hoef je niks te doen.

Dan heb je een eigen glasvezel en deel je deze niet.

Bij GPON kun je klonen bij Odido dat heb ik.

Bij iemand die met provider Odido op de Kpn spullen in de pop aangesloten zit op XGS-PON is het klonen gelukt.

Vandaar mijn reactie in dit topic dat dit misschien bij provider Kpn ook werkt.

 


@GercovdBoon

Het is zelfs mogelijk om het serienummer te klonen op XGS-PON.

Dat is een klant bij Odido gelukt die op de spullen van Kpn zit in het POP station (wijkkast).

Geen idee of dat bij de provider Kpn werkt.

Ik heb dit zelf bij Odido maar dan op GPON.

Maar blijkbaar kan dit nu ook op XGS-PON.

Hoe dit moet. (Genexis of Nokia ONT)

Het serienummer van het glasvezelkastje neem je op in je Fritzbox.

Door naar http://fritz.box/support.lua te gaan.

En dat voer je hier in.

(Nogmaals geen idee of dit ook bij provider Kpn werkt)

Uiteindelijk is het beste om het op de orginele manier te doen.

Maar als klonen werkt kun je zo terug naar de provider ONT mocht er een probleem met de Fritzbox zijn.

 

> Het is zelfs mogelijk om het serienummer te klonen op XGS-PON.

Dat is dan mooi maar dat helpt echt niet om verbinding te krijgen. Je kunt alleen verbinding krijgen door het Modem-ID aan de provider door te geven. Er is met XGS-PON (nog) géén andere mogelijkheid om dit zelf te doen…...


Dat “klonen” wil alleen maar als je een AON-verbinding hebt. Dan kun je dit "zelf” regelen. Voor zover ik weet kan dit "klonen” niet met een XGS-PON-verbinding; niet bij de kpn, freedom of andere provider. Je zult bij die ook het Modem-ID door moeten geven.

Bij AON hoef je niks te doen.

Dan heb je een eigen glasvezel en deel je deze niet.

Bij GPON kun je klonen bij Odido dat heb ik.

Bij iemand die met provider Odido op de Kpn spullen in de pop aangesloten zit op XGS-PON is het klonen gelukt.

Vandaar mijn reactie in dit topic dat dit misschien bij provider Kpn ook werkt.

 

GPON is iets anders dan XGS-PON. De kpn ondersteunt geen GPON. Alleen maar XGS-PON.

Of Odido wel GPON ondersteunt weet ik niet. Heb ik nog nooit van gehoord, omdat een heleboel providers achter de kpn aan hobbelen zo die dat doet.


Dat “klonen” wil alleen maar als je een AON-verbinding hebt. Dan kun je dit "zelf” regelen. Voor zover ik weet kan dit "klonen” niet met een XGS-PON-verbinding; niet bij de kpn, freedom of andere provider. Je zult bij die ook het Modem-ID door moeten geven.

Bij AON hoef je niks te doen.

Dan heb je een eigen glasvezel en deel je deze niet.

Bij GPON kun je klonen bij Odido dat heb ik.

Bij iemand die met provider Odido op de Kpn spullen in de pop aangesloten zit op XGS-PON is het klonen gelukt.

Vandaar mijn reactie in dit topic dat dit misschien bij provider Kpn ook werkt.

 

GPON is iets anders dan XGS-PON. De kpn ondersteunt geen GPON. Alleen maar XGS-PON.

Of Odido wel GPON ondersteunt weet ik niet. Heb ik nog nooit van gehoord, omdat een heleboel providers achter de kpn aan hobbelen zo die dat doet.

Excuses? We hebben nog 1000e of misschien wel 10.000 klanten met een GPON verbinding. 


@GercovdBoon

Je kunt dit Odido topic eens door lezen.

Daar is het klonen van provider Odido gelukt.

Dit gaat om een Genexis gmc-tk01-xgs211 ONT.

Volgens mij zit je dan op het Kpn netwerk.

Maar dat weet ik niet zeker.

Gewoon proberen werkt het niet laat je modem ID registreren.

@Ik_Combineer Misschien weet jij dit of klonen werkt met XGS-PON bij provider Kpn.

Of accepteert de OLT dit niet.?

 

 

 


Dat “klonen” wil alleen maar als je een AON-verbinding hebt. Dan kun je dit "zelf” regelen. Voor zover ik weet kan dit "klonen” niet met een XGS-PON-verbinding; niet bij de kpn, freedom of andere provider. Je zult bij die ook het Modem-ID door moeten geven.

Bij AON hoef je niks te doen.

Dan heb je een eigen glasvezel en deel je deze niet.

Bij GPON kun je klonen bij Odido dat heb ik.

Bij iemand die met provider Odido op de Kpn spullen in de pop aangesloten zit op XGS-PON is het klonen gelukt.

Vandaar mijn reactie in dit topic dat dit misschien bij provider Kpn ook werkt.

 

GPON is iets anders dan XGS-PON. De kpn ondersteunt geen GPON. Alleen maar XGS-PON.

Of Odido wel GPON ondersteunt weet ik niet. Heb ik nog nooit van gehoord, omdat een heleboel providers achter de kpn aan hobbelen zo die dat doet.

Excuses? We hebben nog 1000e of misschien wel 10.000 klanten met een GPON verbinding. 

Ja dat weet ik. Maar met “ondersteunen” doel ik op glasvezel rechtstreeks aansluiten en dat doet de kpn echt niet met een GPON glasvezel. Alleen met een XGS-PON glasvezel verbinding…...


Als je via de zelfservicetool aangeeft dat je je eigen modem wilt aansluiten is dit inderdaad enkel via xgspon. Mogelijkheid van klonen durf ik me vingers niet aan te branden of dit wel of niet kan.


> Mogelijkheid van klonen durf ik me vingers niet aan te branden of dit wel of niet kan.

Als klonen had gekund had ik dat allang gedaan. Maar dit is echt niet mogelijk bij de kpn!


Reageer