Skip to main content

Sinds enige tijd hebben we problemen met de TV ontvangst en via de KPN DIY troubleshooter bleek dat we iig in aanmerking kwamen voor een nieuw modem. Of dat de oplossing is, moet nog blijken.
Het modem hebben we de laatste week vorig jaar (tijdens onze vakantie) ontvangen maar het oude modem moet binnen twee weken geretourneerd worden.

Lang verhaal kort: we hebben dus nog geen kans gehad om het modem om te wisselen (weten ook niet of ons dat überhaupt lukt*) - maar retourneren binnen twee weken lukt ons dus zeker niet.

Kunnen we een en ander later retourneren?

En wat als we de boel niet overgezet en werkend krijgen met het nieuwe modem?
*Het Fritz!Box modem 7360 wat we hebben stamt uit een ver verleden (2005?) dus we maken met het nieuwe modem 7590 AX, een flinke overstap, hebben daarnaast ook de boel via isdn aangesloten wat al niet erg gebruikelijk is.
Kan er dan een monteur komen en zijn daar kosten aan verbonden?
 

Als je de spullen niet binnen 14 dagen retour stuurt krijg je eerst nog een herinnering, als je de boel dan nog niet retour stuurt loop je kans op een factuur voor de vervangingswaarde van de modem @PHdJ 

Voor ISDN zul je iets anders moeten verzinnen, dat is volledig achterhaald en uit de tijd.

Een monteur kan ook e.e.a. voor je aansluiten, zie onderstaande link voor details:

https://www.kpn.com/service/monteur.htm

 


Bedankt voor de repliek en uitleg.

Ik begrijp dat ISDN achterhaald is maar we gebruiken hier twee nummers en ik begreep altijd dat isdn ook nodig was om de optimale snelheid hier te behalen? (we hebben hier geen glasvezel maar koper). ISDN hadden we al voordat het FritzBox modem destijds geïnstalleerd werd.
Het nieuwe modem is ook daarvoor geschikt (vandaar de AX versie van het nieuwe modem).

Tja, ga komende week eerst even kijken of het me lukt het oude door het nieuwe modem te vervangen.
Denk dat als het niet lukt, ik het oude weer terug plaats, dat zou dan toch weer moeten werken?

En daarna dan toch afspraak maak met monteur.

Of er dan ondertussen een herinnering volgt moeten we afwachten. Twee weken is ook wel erg kort en zeker als er dan feestdagen zijn.


Jouw aansluiting werkt niet meer via ISDN, ISDN bestaat simpelweg niet meer.

Je hebt nu internet via een koperlijn (xDSL), waarbij je wèl 2 telefoonnummers of meer kunt hebben.

via www.kpnnetwerk.nl kun je controleren via je postcode/huisnummer of er (binnenkort) al glasvezel op jouw adres komt @PHdJ 

 


Oh zo, dus het heet xDSL ipv ISDN, begrijp ik het zo goed?

Glasvezel zit hier al jaren en jaren in het beginstadium, c.q. de planningsfase (ik woon n.b. in een redelijk grote stad met ~100.000 inwoners, dus ook niet in een dorpje ergens vergeten in de rimboe).

Gaat ook nog wel jaren duren denk ik voordat onze wijk aan de beurt is. Enkele jaren terug hebben ze onze hele wijk van nieuwe afvoer en bestrating voorzien, had toen een uitgelezen kans geweest om glasvezel in de grond te stoppen. Hebben ze niet gedaan :-(


Oh zo, dus het heet xDSL ipv ISDN, begrijp ik het zo goed?

Goed begrepen @PHdJ 

Als je in het verleden echt een ISDN-aansluiting hebt gehad, heeft KPN je daar toentertijd ook over geïnformeerd dat het per datum X uitgefaseerd gaat worden en dat je over moet naar xDSL.

Zakelijke aansluitingen zijn het laatst uitgefaseerd per 1 september 2019.

 

 


Hoi @PHdJ, als het niet binnen 14 dagen lukt, doe het dan gewoon later. Goed dat je het even laat weten. Maar verwacht wel dat echt nieuwe modem beter gaat werken. Je geeft aan dat de huidige al echt een oudje is. 

Telefonie gaat nu via VoIP. De telefoons zijn toch op het modem aangesloten? 

Hoor graag van je als je het nieuwe modem hebt aangesloten. 


Hoi @Bart_Z , bedankt voor je antwoord,

ik ga later deze week een poging wagen,
telefoons zijn idd op het modem aangesloten.

ben ook benieuwd wat ik aan instellingen en met name telefoonboeken/rules, weet over te zetten van het oude naar nieuwe modem, heb een backup gedaan (system → backup) maar las ergens dat niet alles meekomt naar het nieuwe modem als dat een ander type is. Hopelijk call handling en telephone numbers dus wel.

Ik hou je iig op de hoogte.


@Bart_Z- Ik heb het nieuwe modem aan de praat gekregen en alles lijkt (tot dusver) te werken :-)

Overigens wel verstandig dat ik een backup had gemaakt en die heb geïmporteerd, zou het anders niet voor elkaar gekregen hebben. Alles lijkt ook mee gekomen te zijn; instellingen, adresboeken, loginwachtwoord, telefooninstellingen, wifi netwerk, etc.

Maar nu wil ik het oude modem reourneren, daarover zou ik een brief hebben ontvangen, die heb ik echter niet (meer); volg ik dan gewoon de instructies die in onderstaande URL vermeld worden?
En dan onder vermelding van mijn accountgegevens?

https://www.kpn.com/service/administratie/terugsturen.htm#/kz-ser-terugsturen/ser-terugsturen-huur-bruikleen-opzeggen-annuleren


Dat is helemaal top zeg. En wel zo makkelijk ook. Fijn dat het ook met het nieuwe modem allemaal zo geregeld was. 

Oude mag inderdaad terug naar onderstaande gegevens. Dan komt het helemaal goed. :)


Dat ging idd voorspoedig, helaas bracht het nieuwe modem nog niet de gewenste oplossing: het voorkomen van de fout stb-nmc-400 op de TV, want die hadden we na ongeveer 10 minuten weer. 😔

We hebben letterlijk jaren geen enkel probleem gehad maar nu sinds enige maanden (on)regelmatig die fout (vaak meerdere keren op een avond) en dan moeten we telkens van zender veranderen en weer teruggaan om het programma te vervolgen waarna de fout zich regelmatig weer herhaalt en we dan weer van zender wisselen om het op te lossen.

Heb nu de software van de TV-receiver maar opnieuw laten installeren, alle mogelijke andere dingen al geprobeerd die her en der geadviseerd worden door KPN en op de diverse fora. Herstarten modem, stroom eraf, alles loskoppelen, alleen de TV erop aansluiten, is continu via netwerkkabel verbonden, etc etc en etc.

Ben benieuwd of deze herinstallatie nu eindelijk de oplossing is. Word hier niet vrolijk van en zoals ik ontdekte ben ik ook niet de enige met dit probleem. Toch wel een dingetje.
 


Dat is wel balen, maar ben bang dat het opnieuw opstarten etc. het probleem niet gaat oplossen. Ik denk eerder dat er een apparaat stoort in het netwerk. En dan met name een die geen IGMP Snooping ondersteund of waar het niet op aan staat. 

Kun je vertellen welke apparaten er allemaal in je netwerk zitten? Vaak is een van de boosdoeners een switch of dergelijke.

De foutmelding wordt zichtbaar als de ontvanger niet genoeg tv pakketjes binnenkrijgt. Die gaan dan ergens verloren tussen het netwerk bij ons en jouw ontvanger thuis. En meestal dus ergens bij je thuis omdat er dus een stoorzender aanwezig is. 


Wat een beetje apart is: het heeft jaren zonder problemen gedraaid en er is toen niks significants veranderd, echter bedenk ik me nu dat we sinds enkele maanden een nieuwe TV hebben, een Sony Bravia, wellicht een indicatie (m.b.t. IGMP Snooping)?
Een en ander lijkt namelijk sindsdien en parallel aan deze problemen te lopen.

 

Let wel: de TV ontvanger zit rechtstreeks via een netwerkkabel aangesloten op het Fritzbox modem, via een van de LAN aansluitingen.

Maar ik ga toch voor de zekerheid mijn oude switch vervangen door eentje die IGMP snooping ondersteunt).


Oude switch door nieuwe (met IGMP snooping) vervangen: nog steeds hetzelfde probleem.
Ik ga nu even kijken of ik mijn netwerk anders in elkaar kan steken, wellicht zorgt de huidige opzet voor collisions in het netwerk (nadat we de nieuwe TV er enkele maanden terug in geplaatst hebben).
Alle netwerk devices hebben via dhcp een ip toegewezen, eens kijken als ik er een paar via dhcp maar met static ip instel.


Ik ben zeer benieuwd. Maar als ik jouw verhaal zo lees ziet het netwerk er wel goed uit. 


Ja, is ook een apart geval lijkt het. 🤔
Heb gisteren nog wat veranderd in de netwerk-opstelling en dat ging eigenlijk de hele avond goed, ook geen ‘vertragingen’ van het beeld maar vlak voor afsluiten avond (en TV) weer de foutmelding 😔

We hebben echt geen heel complex netwerk en tijdens tv kijken gebruiken we ook weinig of niks aan netwerk attached devices.
Ik zit nog steeds aan een collision gebeuren te denken maar weet nog even niet hoe nu verder.


Meen je. Er gaat dus nog steeds ergens iets niet goed. Alleen waar? Ik durf het ook zo niet te zeggen. Ik denk dat het beste is om dit even 1 op 1 te bespreken. Volgens mij ben je XS4ALL klant nog. Ik wil je dan ook vragen even contact te zoeken met mijn collega's van XS4ALL om daar het probleem eens door te nemen. 


Ja, echt bizar dit. Ik ben idd van orgine XS4all klant, zal je link even bekijken en opvolgen.


Tussentijdse update:
Ik heb een medewerker gesproken en volgens hem gaat KPN in ons postcodegebied (… toevallig of niet ..?) komende nacht onderhoud plegen;
wacht ik even af en daarna ga ik kijken of dat het probleem oplost;
zo niet dan ga ik ook nog kijken of, als ik rechtstreeks vanuit het modem de tv ontvanger aansluit, dit de oplossing is.

Mocht een en ander geen oplossing bieden dan gaan ze me een andere tv ontvanger sturen (overigens heb ik met de huidige ontvanger ook al eens een complete herinstallatie van de software gedaan).

Ben benieuwd, wordt vervolgd.
Stb-nmc-400 ervaringsdeskundige in opleiding 🙄 🤓