Skip to main content
Beantwoord

RustDesk server via subdomein niet bereikbaar met IPv6 ingeschakeld (V10)

• December 27, 2025
  • 12 reacties
  • 50 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik ben een NAS met een aantal docker containers aan het opzetten.

Als eerste wilde ik RustDesk aan de buitenwereld openstellen;

• Bij mijn hosting een subdomein aangemaakt en A/AAAA-records verwezen naar mijn thuis-IP
  • Op de Experia Box V10 de firewall en nodige port-forwarding ingesteld
  • De RustDesk-client kan wel verbinding maken met de server via het IP-adres, maar niet via het aangemaakte subdomein 
  • Van alles getest en geprobeerd, maar niets bracht mij verder.
    (Nou ja; RustDesk functioneert, zij het via het IP-adres)
  • Maar toen ik op de V10 - Internetinstellingen - IPv6 uitschakelde, had RustDesk geen problemen meer om onze RustDesk-server te vinden via het subdomein

De vraag is nu: Wat is het belang van de optie IPv6 en hoe erg is het dat ik dit nu uit heb gezet?

Beste antwoord door Marlon92

Bij mijn hosting een subdomein aangemaakt en A/AAAA-records verwezen naar mijn thuis-IP

Bij IPv6 bestaat er geen "thuis-IP" zoals bij IPv4. De Experiabox heeft misschien wel een IPv6 adres. Maar hier je domeinnaam naar verwijzen zoals je bij IPv4 doet is nutteloos/niet de bedoeling. Tenzij je de webinterface van de Experiabox wilt zien. Maar dat kan niet eens. Die is niet vanaf internet beschikbaar. 

Bij IPv6 vul je bij de DNS instellingen het adres in van de server. Niet van de Experiabox. 

12 reacties

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@StephanP, de portforwarding voor expliciet IPV6 is wel ingesteld? Is het tabblad naast IPv4 bij de portforwarding instellingen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 2, 2026

Ik heb de afgelopen week nogal wat geëxperimenteerd om dit probleem te overkomen, helaas zonder succes.

Daarbij is waarschijnlijk iets scheef gevallen tussen mijn V10 modem en de KPN server, waardoor Speedtest niet meer functioneert; het blijft nogal bizar hangen in "geschikte testserver vinden".

Op advies van KPN Support ga ik vandaag de V10 helemaal terugzetten en stapsgewijs opnieuw inrichten.

Daarna ga ik aan de slag met een reverse proxy service alsTraefik. Dan forward ik alleen nog poorten 80 en 443 voor, inderdaad, IPv4 en IPv6.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 2, 2026
  • Bij mijn hosting een subdomein aangemaakt en A/AAAA-records verwezen naar mijn thuis-IP

AAAA-record zou niet naar jouw thuis-IPv6 maar de NAS-IPv6 wijzen.

Dan forward ik alleen nog poorten 80 en 443 voor, inderdaad, IPv4 en IPv6.

Portforwarding voor IPv6 is niet gebruikelijk, gebruik de uniek globale IPv6 en stel een firewall regel voor jouw NAS. Het IPv6 voor jouw NAS kan je berekenen uit MAC-adres en Prefix Delegation. Dit IPv6 is altijd geldig naast de andere tijdige IPv6-adressen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 2, 2026

AAAA-record zou niet naar jouw thuis-IPv6 maar de NAS-IPv6 wijzen.

Portforwarding voor IPv6 is niet gebruikelijk, gebruik de uniek globale IPv6 en stel een firewall regel voor jouw NAS. Het IPv6 voor jouw NAS kan je berekenen uit MAC-adres en Prefix Delegation. Dit IPv6 is altijd geldig naast de andere tijdige IPv6-adressen.

@TDN Kun je hier iets meer over vertellen? Waar kan ik hierover meer te weten komen?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 2, 2026

Het IPv6 voor jouw NAS kan je berekenen uit MAC-adres en Prefix Delegation. 

Kun je hier iets meer over vertellen? Waar kan ik hierover meer te weten komen?

Volg deze stappen in mijn post. Vervang in de laatste stap FE80 door jouw Prefix Delegation

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@StephanP 
Heb je nog wat gehad aan de tips en tricks die gegeven zijn door ​@TDN 

• Antwoord
  • January 8, 2026

Bij mijn hosting een subdomein aangemaakt en A/AAAA-records verwezen naar mijn thuis-IP

Bij IPv6 bestaat er geen "thuis-IP" zoals bij IPv4. De Experiabox heeft misschien wel een IPv6 adres. Maar hier je domeinnaam naar verwijzen zoals je bij IPv4 doet is nutteloos/niet de bedoeling. Tenzij je de webinterface van de Experiabox wilt zien. Maar dat kan niet eens. Die is niet vanaf internet beschikbaar. 

Bij IPv6 vul je bij de DNS instellingen het adres in van de server. Niet van de Experiabox. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 8, 2026

Hallo ​@StephanP 
Heb je nog wat gehad aan de tips en tricks die gegeven zijn door ​@TDN 

De diverse bijdragen hebben veel verduidelijkt. Er was ook nog een onduidelijkheid a.g. subdomeinen en A/AAAA-records met de hostingprovider. Dit is nu allemaal gepasseerd.

De AAAA-records moet ik nog aanpassen volgens aanwijzing van ​@Marlon92 

Ondertussen doe ik verwoede pogingen om op mijn NAS een reversed proxy server (Traefik, nginx, ...) actief te krijgen en hopelijk gaat de hele excercitie rond het bereiken van de RustDesk-server iets meer voorspoedig.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 9, 2026

@Marlon92 Vanuit mijn V10-modem bezien zijn dit de gegevens van mijn NAS
Het IPv6-adres van de NAS staat over twee regels verdeeld.

De tweede regel begint met dezelfde hex-codes als het IPv6-adres van onze aansluiting, maar aan het eind verschilt het.

Is de tweede regel het IPv6-adres van de NAS (achter onze V10-modem) en moet ik dat dus invoeren als AAAA-record?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 9, 2026

Ik denk dat ik het antwoord gevonden heb via deze uitlegvideo over ipv6: 

Volgens mij is de tweede regel inderdaad het ipv6-adres van mijn nas (achter de v10-modem)

• January 9, 2026

Ik zie niet welke 2 adressen het zijn, want het is onleesbaar gemaakt 😁

De tweede regel begint met dezelfde hex-codes als het IPv6-adres van onze aansluiting, maar aan het eind verschilt het.

Dat klopt. Deze moet je hebben.

Als het goed is staat er een nul in. Alles voor die nul is hetzelfde voor alle apparaten in je netwerk. Het stukje achter de nul is voor elk apparaat anders. 

De nul kan ook een 1 zijn. Of iets anders. Maar als dat het geval is, dan heb je eigenlijk een netwerk wat geen normaal "schoon" simpel netwerk is. Je hebt dan ern netwerk wat onderverdeeld is in verschillende segmenten. Dat kan bijvoorbeeld komen door een tweede router. 

De eerste begint misschien met fe of fd ofzo? Dat zijn locale adressen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 9, 2026

De eerste regel begint inderdaad met FE voor het lokale IPv6-adres.

Ik heb de AAAA-records bij de hosting provider aangepast.